TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Hej! Jag som hälsar dig välkommen heter Camilla Hällgren och är kursansvarig för denna kurs. Lite längre ner finns mer information om kursinnehållet och vad du behöver göra för att kunna börja dina studier. Om du har funderingar utöver den information som finns här, är du välkommen att höra av dig till oss. Tillsammans med övriga medverkande lärare, ser jag fram emot en lärorik och intressant höst tillsammans med er. Vi ses i slutet av augusti!
På denna kurs tillämpar vi självregistrering. Det innebär att du själv ska registrera dig innan kursstart. Det kan du göra mellan 23 - 31 aug.
Är du antagen med villkor måste du styrka din behörighet och få villkoret släckt innan du kan genomföra din självregistrering. Var vänlig kontakta oss i så fall!
Det är oerhört viktigt att du registrerar dig under dessa dagar. Om du inte har registrerat dig innan den 31 augusti riskerar du att förlora din plats på kursen. Instruktioner för självregistrering hittar du här:
https://www.umu.se/student/mina-studier/registrering-pa-kurs/
För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id (användarkonto) först. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering!
Jag vill aktivera mitt Umu-id
Jag har ett aktiverat Umu-id och vill registrera mig
Jag har ett aktiverat Umu-id men glömt mitt lösenord eller användarnamn
Fäll ihopKursen startar måndag den 30 augusti i lärplattformen Canvas, och du loggar in i där med ditt Umu-id (användarkonto).
Om du inte kan se din kurs i Canvas beror det sannolikt på att kurssajten inte är publicerad för er studenter ännu, alternativt att du inte har registrerat dig på kursen än.
Den här kursen handlar om trygghet och lärande. Kursen handlar också om identitet, intersektionalitet och om hur trygga lärmiljöer kan skapas.
En betydande utgångspunkt i kursen är att trygghet är en viktig förutsättning för utveckling och lärande. I kursen antas också ett kritiskt och utforskande förhållningssätt. Vad är trygghet? Vad är trygghet för dig personligen? Och som professionell pedagog? Hur kan trygga lärmiljöer skapas? Vad är trygghet för elever? Har någon mer rätt till trygghet än någon annan?
Barn- och ungdomsperspektivet är centralt för kursen. I kursen får du möjlighet att fördjupa dina kunskaper om relationen mellan lärande, identitetsskapande och upplevelsen av social trygghet. I kursen behandlas också sociala arenor på nätet.
I arbetet med kursuppgifterna får du möjlighet att stärka förmågan till professionellt och pedagogiskt arbete. Vad behöver just din lärmiljö för att den ska fungera tryggt för alla? Vilka vetenskapligt förankrade arbets- och förhållningssätt är relevanta för enskilda lärmiljöers förutsättningar? Vilka utmaningar och möjligheter finns i arbetet med inkludering, trygghet, identitetsskapande och lika förutsättningar för lärande?
Fäll ihopKursen är indelad i följande tre moment:
Moment 1: Perspektiv på trygghet och identitet i samtidens lärmiljöer, 5 hp
Moment 2: Professionellt förhållningssätt till trygghet, identitet och lärande, 5 hp
Moment 3: Vetenskaplig studie och rapport, 5 hp
Vi tänker oss att lärandet i kursen sker lite som en trestegsraket. I första kursmomentet tas utgångspunkterna i det personliga och beskrivande. I moment två lyfts blicken från det personliga och beskrivande till det mer generella. Här beaktas miljöer, situationer och förhållningssätt utifrån kritiska och vetenskaplig perspektiv. Innehåll i myndighetsskrifter och styrdokument ingår också.
I det tredje och sista kursmomentet tillämpas och fördjupas dina kunskaper från de två första momenten. Detta görs genom att du väljer att studera något som är intressant för just dig och din lärmiljö. Kanske har du ett speciellt område inom kursen som intresserar dig särskilt? Kanske har någon situation eller något fenomen väckt frågor hos dig under kursen? Det du väljer att studera skriver du också kort rapport om. Du kommer alltså att genomföra en mindre vetenskaplig studie som på något vis handlar om trygghet, identitet och intersektionalitet i samtidens lärmiljöer.
Fäll ihopDenna kurs ges helt på distans utan fysiska träffar. Detta innebär att de flesta av oss endast kommer att träffas via nätet. Kommunikationen mellan er studenter och oss lärare sker främst i lärplattformen Moodle. Där får du tillgång till kursens uppgifter, information om kurslitteratur och stöd i form av resurser, exempelvis föreläsningar och diskussionsforum.
Under kursens gång ansvarar du själv för att ta del av kurslitteraturen och utföra kursens uppgifter. Genomförandet av studierna bygger alltså i mycket hög grad på ditt aktiva engagemang. Att vara aktiv i diskussionsforum är därför något jag redan nu vill lyfta fram som en viktig förutsättning för du att lyckas med din distansutbildning. Under kursens gång kommer du säkert ha en hel del frågor. Det blir ditt ansvar som student att våga ställa frågor och kanske be om hjälp. Detta kan med fördel göras i kursens diskussionsforum. Där kan ni studenter svara och hjälpa varann när så är möjligt. Vi lärare tar också del av vad som skrivs i diskussionsforumen besvarar era frågor.
Om det skulle vara så att du behöver damma av din studieteknik så tillhandahåller Umeå universitet information om effektivare studievanor. Läs mer om Studieverkstaden här.
Har du andra frågor eller funderingar kan du också skicka e-post till mig som är kursansvarig: Camilla Hällgren
Frågor av administrativ karaktär kan du ställa till vår studieadministratör Christina Sander Nordin.
Återigen, varmt välkommen till kursen!
Med vänlig hälsning från Camilla Hällgren.
Aktivera ditt Umu-id
Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Umu-id kommer du behöva när du ska:
• registrera dig på kurser
• lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
• kolla din studentmejl
• skaffa Umu-kort
• använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.
Jag vill aktivera mitt Umu-id.
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
Fäll ihopBeställ ditt Umu-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Jag ansöker om Umu-kortet på en gång
Fäll ihopSe på digitala studiestartsföreläsningar
Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 22-25 augusti då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Det här får du vet mer om:
Se datum och tid för varje föreläsning via länken.
Fäll ihop
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Fäll ihopFråga Infocenter om det krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.
Hitta till Infocenter (Mazemap)
Fäll ihop