Visualisering kan ske genom diagram, bilder och animeringar. Kursen inleds med studier av principer och strategier för att skapa effektiva visualiseringar av en- och flerdimensionella data. Tolkning, kritisk utvärdering och förbättring av diagram m.m. är viktiga inslag, liksom att skapa egna diagram. Processen att gå från ett problems frågeställning via visualisering till tolkning betonas. I kursen kan studenten även möta ny statistisk metodik, där det exakta innehållet kan variera mellan kurstillfällen. Programvaran R med tillhörande grafiska programpaket (som t.ex. ggplot2 och plotly) används genomgående för att hantera data, göra statistiska analyser och tillämpa grafiska metoder. Tillämpning av några andra visualiseringsverktyg för stora och komplexa datamängder ingår också.
När kursen ges som en nätbaserad distanskurs
Undervisningen sker nätbaserat via en lärplattform där undervisningsaktiviteter hanteras, kursrelaterat material tillhandahålls och kommunikation mellan studenter och lärare sker. Obligatoriska seminarier/inlämningsuppgifter och tentamen äger alla rum via lärplattformen eller via andra digitala verktyg.