Engelskt namn: Journalism, Media and Communication A
Denna kursplan gäller: 2013-01-21 till 2013-09-01 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2025-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2024-09-02 och 2025-08-31
Kursplan för kurser med start mellan 2023-08-28 och 2024-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2022-08-29 och 2023-08-27
Kursplan för kurser med start mellan 2022-08-22 och 2022-08-28
Kursplan för kurser med start mellan 2021-08-30 och 2022-08-21
Kursplan för kurser med start mellan 2020-08-31 och 2021-08-29
Kursplan för kurser med start mellan 2019-09-02 och 2020-08-30
Kursplan för kurser med start mellan 2018-09-03 och 2019-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2017-08-28 och 2018-09-02
Kursplan för kurser med start mellan 2016-08-29 och 2017-08-27
Kursplan för kurser med start mellan 2015-08-31 och 2016-08-28
Kursplan för kurser med start mellan 2014-09-01 och 2015-08-30
Kursplan för kurser med start mellan 2013-09-02 och 2014-08-31
Kursplan för kurser med start mellan 2013-01-21 och 2013-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2012-09-03 och 2013-01-20
Kurskod: 1KO030
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Medie- och kommunikationsvetenskap: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Journalistik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2012-03-26
Reviderad av: Inst. för kultur- och medievetenskaper, 2012-11-19
Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper om kommunikation och massmedier och deras villkor och roll i samhället. Bland annat behandlas centrala teorier och begrepp i medieforskningen, det svenska mediesystemet och mediernas historiska utveckling samt olika slag av strategisk kommunikation och omvärldsanalys. Kursen ger även teoretiska och praktiska färdigheter i journalistiskt skrivande, samt färdigheter i att producera text och bild för webb och tryckta medier. Efter kursen ska den studerande dels ha uppnått ökad förmåga att i tal och skrift föra analytiska resonemang om ämnesspecifika frågor, dels ha en teoretisk bas för arbete med planering, analys och utvärdering av information och kommunikation.
Kursen kan läsas fristående, men är också gemensam introduktionskurs (termin 1) för Programmet för journalistik, Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap, samt Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot strategisk kommunikation. En del inslag på kursen anpassas därför speciellt för de olika inriktningarna.
I kursen ingår nedanstående moment:
Moment 1. Medier och kommunikation (6 hp)
Media and Communication
Momentet sätter in utbildningen i dess kommunikationsvetenskapliga sammanhang genom att ge grundläggande kunskaper om centrala teorier och begrepp inom ämnesområdet medie- och kommunikationsvetenskap. På tvärvetenskaplig grund introduceras modern och klassisk forskning om kommunikation, medier och journalistik.
Moment 2. Journalistik (6 hp)
Journalism
Momentet behandlar textens roll i det medierade samhället. Studenterna introduceras under momentet i praktisk textbearbetning i form av journalistiskt och retoriskt skrivande, men även till nyhetsvärderingsprinciper.
Moment 3. Omvärldsbevakning (3 hp)
Monitoring Media
Momentet introducerar vanliga informationssökningsmetoder och informationskällor för studier och arbete inom journalistik, medie- och informationsbranschen. Fokus ligger på allmän informationsinhämtning, källkritik och medier som bevakar medier.
Moment 4. Strategisk kommunikation I (7,5 hp)
Communication Management I
Momentet ger en introduktion till socialpsykologin och dess relevans för strategisk kommunikation. Både politisk kommunikation, marknadskommunikation och samhällskommunikation behandlas. Tonvikten i kursen läggs vid produktion och analys av olika typer av samhällskommunikation och reklam. I detta arbete tillämpas socialpsykologiska teorier, respektive teorier om kommunikationsplanering och public relations. Vidare behandlas samhällskommunikationens historiska och framtida roll i samhället och dess inverkan på demokratiprocessen. Reklamens specifika sätt att kommunicera berörs, liksom budskapsstrategier och kulturella avtryck.
Moment 5. Produktion för tryckta medier och webb (7,5 hp)
Print and Web
Kursmomentet syftar till förtrogenhet med vanligt förekommande verktyg för att publicera media i tryckt form eller för webben. Momentet har sin tyngdpunkt i produktion och det praktiska arbetet är centralt. Teorier om läsbarhet, design och perception ingår. Att tryckta medier och webb integreras i samma moment speglar dagens verklighet där parallellpublicering är vanlig.
Efter avslutat kurs ska studenten
Efter avklarat moment 1 (Medier och kommunikation) ska studenten:
Efter avklarat moment 2 (Journalistisk) ska studenten kunna:
Efter avklarat moment 3 (Omvärldsbevakning) ska studenten:
Efter avklarat moment 4 (Strategisk kommunikation I) ska studenten:
Efter avklarat moment 5 (Produktion för tryckta medier och webb) ska studenten
Undervisningen på alla moment kan bestå av föreläsningar, gruppövningar, självstudier, handledning och studiebesök. I de fall närvaro vid föreläsningar och övningar är obligatoriska, det vill säga av examinerande karaktär, anges detta särskilt i schemat.
Kursen kan läsas fristående, men ingår även som gemensam programkurs för Programmet för journalistik, Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap, samt Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot strategisk kommunikation. En del undervisning och inslag på kursen anpassas speciellt för de olika inriktningarna.
För den som är registrerad på kurs och har ett funktionshinder finns resurser för särskilt stöd. Se: http://www.student.umu.se/under-studietiden/funktionshinder/
Kursen ställer höga krav grupparbeten och deltagande i övningar av examinerande karaktär, varpå anpassad studietakt ej kan tillämpas.
Varje enskilt moment kan examineras fortlöpande genom muntliga, skriftliga och praktiska uppgifter. Dessa kan bestå av hem- och salskrivningar, seminarium, muntor eller redovisningar. Eftersom utbildningarna avser leda till jobb inom journalistik och kommunikation, ställs höga krav på skriftlig förmåga. Kursen är gemensam programkurs för Programmet för journalistik, Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap, samt Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot strategisk kommunikation. Formen för examinerande inslag på kursen kan därför variera mellan de olika programinriktningarna.
Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. Fortlöpande examinerande uppgifter ges betygsomdömena Godkänd eller Underkänd, alternativt Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare provtillfälle under terminen, samt ett uppsamlingsprov inom ett år. Den student som godkänts i prov får ej undergå omprövning för högre betyg.
På moment 2 och 3 kan rättande lärare, som alternativ till ny examinerande uppgift, erbjuda en restuppgift i form av att den eller de underkända uppgifterna kompletteras och bedöms på nytt.
Om särskilda skäl föreligger kan en student ha möjlighet att examineras på annan ort. En student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle ansöka hos studierektor vid berörd institution om detta. Se: http://www.student.umu.se/regelsamlingen/
På moment 1, 4 och 5 ges betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Kriterierna för de olika betygsnivåerna anges i samband med varje moment. På moment 2 och 3 ges betygen Godkänd och Underkänd.
På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Betyg sätts av Humanistiska fakultetsnämnden utsedd examinator. Betyget prövas individuellt och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. För Väl godkänd på hel kurs fordras Väl godkänd på moment motsvarande åtminstone 13 hp.
Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.
Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga Studierektorn vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.
Massmedier : press, radio och tv i den digitala tidsåldern
Hadenius Stig, Weibull Lennart, Wadbring Ingela
10., uppdaterade uppl. : Stockholm : Ekerlid : 2011 : 456 s. :
ISBN: 978-91-7092-185-8 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Medierna och demokratin
Nord Lars, Strömbäck Jesper
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 439 s. :
ISBN: 91-44-03037-1 : SEK 570:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kleberg Madeleine
Genusperspektiv på medie- och kommunikationsvetenskap
Stockholm : Högskoleverket i samarbete med Nationella sekretariatet för genusforskning : 2006 : 55 s. :
http://web2.hsv.se/publikationer/rapporter/2006/isbn_41-3.pdf
ISBN: 91-85027-41-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Krogh Torbjörn von
Journalistisk kvalitet? : en antologi om hot och möjligheter när medievärlden förändras
Stockholm : Sim(o) : 2010 : 302 s. :
ISBN: 978-91-976916-9-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda kapitel
Anvisat material och kompendier.
McQuail Denis
McQuail's mass communication theory
6. ed. : London : Sage : 2010 : 621 p. :
ISBN: 978-1-84920-292-3 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Ahlmér Anneli
Vad är grejen, 4 steg till din första artikel
Byline : 2012 :
Obligatorisk
Börja skriva
Andersson-Ek Per, Andréasson Kenth, Edwardson Åke
2. uppl. : Stockholm : Ordfront : 2005 : 242, [1] s. :
ISBN: 91-7037-214-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Häger Björn
Reporter : en grundbok i journalistik
1. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2009 : 458 s. :
ISBN: 978-91-1-302321-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisat material och kompendier.
Bild & budskap : ett triangeldrama om bildkommunikation
Bergström Bo, Bergström Jonas, Mogren Johan
2., rev. uppl. : Stockholm : Carlsson : 2003 : 166, [1] s. :
ISBN: 91-7203-497-1 (inb.) : 435:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Bergström Bo
Effektiv visuell kommunikation : hur man får ett budskap i text, bild, film, form och färg att nå fram
5., rev. uppl. : Stockholm : Carlsson : 2004 : 316, [1] s. :
ISBN: 91-7203-681-8 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Hellmark Christer
Typografisk handbok
5. uppl. : Stockholm : Ordfront : 2004 : 187, [1] s. :
ISBN: 91-7037-088-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Krogh Torbjörn von
Journalistisk kvalitet? : en antologi om hot och möjligheter när medievärlden förändras
Stockholm : Sim(o) : 2010 : 302 s. :
ISBN: 978-91-976916-9-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Renberg Bo
Bra skrivet väl talat : handledning i skrivande och praktisk retorik
[Ny utg.] : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 156, [4] s. :
ISBN: 91-44-03437-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Larsson Larsåke
Tillämpad kommunikationsvetenskap
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 339 s. :
ISBN: 978-91-44-04904-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Massmedier : press, radio och tv i den digitala tidsåldern
Hadenius Stig, Weibull Lennart, Wadbring Ingela
10., uppdaterade uppl. : Stockholm : Ekerlid : 2011 : 456 s. :
ISBN: 978-91-7092-185-8 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisat material och kompendier.
Introduktion till socialpsykologi
Angelöw Bosse, Jonsson Thom
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 270 s. :
ISBN: 91-44-00597-0 ; 423:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Reklameffekter : strategi, utformning och medieval : en bok för dig som arbetar med eller vill arbeta med kommunikation och reklam
Dahlqvist Ulf, Linde Magnus, Vikström Jonny
2., rev. uppl. : Malmö : Liber : 2005 : 168 s. :
ISBN: 91-47-07685-2 (korr.) (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Larsson Larsåke
Tillämpad kommunikationsvetenskap
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 339 s. :
ISBN: 978-91-44-04904-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Medierna och demokratin
Nord Lars, Strömbäck Jesper
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 439 s. :
ISBN: 91-44-03037-1 : SEK 570:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Massmedier : press, radio och tv i den digitala tidsåldern
Hadenius Stig, Weibull Lennart, Wadbring Ingela
10., uppdaterade uppl. : Stockholm : Ekerlid : 2011 : 456 s. :
ISBN: 978-91-7092-185-8 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisat material och kompendier.
Klein Naomi
No logo : no space, no choice, no jobs, no logo : märkena, marknaden, motståndet
Stockholm : Ordfront : 2001 : 565, [1] s. :
ISBN: 91-7324-865-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Urval 100 s.
Lindqvist Sven
Reklamen är livsfarlig : en stridsskrift
[Ny utg.] : Skarpnäck : Pocky/Tranan : 2001 : 117, [6] s. :
ISBN: 91-88420-83-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Tillgängliga webbplatser i praktiken
Englund Hjalmarsson Helena, Sundin Maria
2., omarb. uppl. : Stockholm : Jure : 2008 : 186 s. :
ISBN: 978-91-7223-323-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Boken används även på moment 2.
Blomqvist Jacob
Adobe InDesign® CS : med ABC för grafisk formgivning : + CD för Win & Mac med teckensnitt, övningsmaterial samt demoversionen av InDesign CS
Johanneshov : Grafém : 2004 : 136 s. :
ISBN: 91-975131-2-1 (spiralh.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Kom igång med HTML
Hellström Alexander, Hagberg Pär
Lund : Studentlitteratur : 2005 : [2], 422 s. :
ISBN: 91-44-03979-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Grafisk kokbok : guiden till grafisk produktion
Johansson Kaj, Lundberg Peter, Ryberg Robert
2., rev. uppl. : Stockholm : Arena i samarbete med Kapero grafisk utveckling : 2001 : 314 s. :
ISBN: 91-7843-161-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst