"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Journalistik, medier och kommunikation A, 30 hp

Engelskt namn: Journalism, Media and Communication A

Denna kursplan gäller: 2014-09-01 till 2015-08-30 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1KO030

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Medie- och kommunikationsvetenskap: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Journalistik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2012-03-26

Reviderad av: Prefekten för Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2014-03-31

Innehåll

Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper om kommunikation och massmedier och deras villkor och roll i samhället. Bland annat behandlas centrala teorier och begrepp i medieforskningen, det svenska mediesystemet och mediernas historiska utveckling samt olika slag av strategisk kommunikation och omvärldsanalys. Kursen omfattar kunskaper om såväl centrala teorier och begrepp inom ämnesområdet medie- och kommunikationsvetenskap som praktiska kunskaper om och färdighetsträning i journalistiskt skrivande och produktion av text och bild för webb och tryckta medier. Målet är att den studerande dels ha uppnått ökad förmåga att i tal och skrift föra analytiska resonemang om ämnesspecifika frågor, dels ha en teoretisk bas för arbete med planering, analys och utvärdering av information och kommunikation.

Kursen kan läsas fristående, men är också gemensam introduktionskurs (termin 1) för Programmet för journalistik, Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap, samt Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot strategisk kommunikation. En del inslag på kursen anpassas därför speciellt för de olika inriktningarna.

I kursen ingår nedanstående moment:

Moment 1. Medier och kommunikation (6 hp)
Media and Communication
Momentet sätter in utbildningen i dess kommunikationsvetenskapliga sammanhang. Momentet omfattar grundläggande kunskaper om olika mediesystem, massmediers framväxt och utveckling samt journalistikens samhälleliga och kulturella roller. På tvärvetenskaplig grund introduceras modern och klassisk forskning om kommunikation, medier och journalistik.

Moment 2. Journalistik (6 hp)
Journalism
Momentet behandlar textens roll i det medierade samhället. Studenterna introduceras under momentet i praktisk textbearbetning i form av journalistiskt och retoriskt skrivande, men även i nyhetsvärderingsprinciper.

Moment 3. Omvärldsanalys I (3 hp)
Issues management I
Momentet ger en introduktion i omvärldsbevakning, omvärldsanalys och källkritik i praktiken, och i metodernas syften och relevans för journalistik, medie- och kommunikationsbranscherna. Särskilt fokus läggs på hur metoderna kan användas för att analysera journalisters och kommunikatörers arbetsmarknad i nuet med målet att säga någonting om framtiden, samt på hur organisationer påverkar och påverkas av olika aktörer, skeenden och processer i omgivningen.

Moment 4. Strategisk kommunikation I (7,5 hp)
Communication Management I
Momentet introducerar socialpsykologin och dess relevans för strategisk kommunikation. Både politisk kommunikation, marknadskommunikation och samhällskommunikation behandlas. Tonvikten på momentet läggs vid produktion och analys av olika typer av samhällskommunikation och reklam. I detta arbete tillämpas socialpsykologiska teorier, respektive teorier om kommunikationsplanering och public relations. Vidare behandlas samhällskommunikationens historiska och framtida roll i samhället och dess inverkan på demokratiprocessen. Reklamens specifika sätt att kommunicera berörs, liksom budskapsstrategier och kulturella avtryck.

Moment 5. Produktion för tryckta medier och webb (7,5 hp)
Print and Web
Kursmomentet syftar till att skapa förtrogenhet med vanligt förekommande verktyg för att publicera media i tryckt form eller för webben. Momentet har sin tyngdpunkt i produktion och det praktiska arbetet är centralt. Teorier om läsbarhet, design och perception ingår, liksom kunskaper om parallellpublicering och hur texter bearbetas för publicering på webb.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • visa grundläggande kunskaper om och förmåga att diskutera och problematisera olika former av kommunikation, mediernas utveckling samt kommunikationens och medierna roll för makt och demokrati utifrån grundläggande medie- och kommunikationsvetenskapliga teorier.
  • tillämpa aktuell programvara och grundläggande teorier om texters läsbarhet och grafisk designs betydelse för perception och förståelse vid textproduktion.
  • visa grundläggande förmåga att författa såväl akademiska som yrkesrelaterade texter på god svenska.
  • visa förmåga att söka, sålla och kritiskt granska information, samt att sätta in informationen i ett samhälleligt perspektiv, samt
  • visa förmåga att att samarbeta i grupp, ta ansvar för sitt eget lärande genom att noggrant läsa och följa anvisningar och skriftlig återkoppling och genom att planera, anpassa och genomföra projekt inom utsatt tid.
  • både ge och ta emot konstruktiv kritik.

Efter avklarat moment 1 (Medier och kommunikation) ska studenten kunna:

  • på ett övergripande sätt kunna beskriva olika mediesystem samt mediernas historiska utveckling, med viss fokus på svensk mediehistoria och mediesystem.
  • kunna redogöra för och diskutera journalistikens villkor samt mediernas olika samhälleliga och kulturella roller, med viss betoning på demokrati- och genusfrågor.
  • visa färdighet i att självständigt formulera korta akademiska texter
  • individuellt och i grupp sammanfatta, diskutera och presentera medie- och kommunikationsvetenskapliga problem som behandlas under föreläsningar, presentationer och i texter.

Efter avklarat moment 2 (Journalistisk) ska studenten kunna:

  • redogöra för grunderna i den journalistiska skrivprocessen och förstå principerna bakom begrepp som urval och vinkel,
  • producera text vars innehåll, språk och disposition samspelar för att göra texten intresseväckande och lättbegriplig
  • förhålla sig analytiskt och reflexivt till sina egna och andras texter.

Efter avklarat moment 3 (Omvärldsanalys I) ska studenten kunna:

  • redogöra för viktiga nationella nyhetskällor och mediedatabaser
  • beskriva omvärldsbevakningens, omvärldsanalysens och den kritiska granskningens metoder och användningsområden
  • tillämpa metoderna i en arbetsmarknadskartläggning som innefattar omvärldsbevakning i medierna
  • muntligt presentera och kommentera resultaten av kartläggningen och omvärldsbevakningen, samt
  • visa förmåga att sätta in resultaten av kartläggningen och omvärldsbevakningen i en samhällelig kontext och diskutera och reflektera kring hur organisationer påverkar och påverkas av omvärlden.

Efter avklarat moment 4 (Strategisk kommunikation I) ska studenten kunna:

  • visa kunskaper om och kunna diskutera samhällskommunikationens historiska och framtida roll i samhället och dess inverkan på demokratiprocessen
  • beskriva på vilka sätt socialpsykologisk forskning och teori är relevanta för planering och utförande i olika slag av strategisk kommunikation, och
  • visa grundläggande kunskaper om teorier kring och principer för politisk kommunikation, samhällskommunikation och marknadsföring.
  • genomföra analys och planering av samhällskommunikation, exempelvis kampanjer, samt reklam, och i detta arbete
  • tillämpa socialpsykologisk teori och teorier om kommunikationsplanering och PR.
  • visa förmåga att problematisera och diskutera reklamens, samhällskommunikationens och annan strategisk kommunikations betydelse för maktrelationer och demokrati.

Efter avklarat moment 5 (Produktion för tryckta medier och webb) ska studenten kunna:

  • känna till och översiktligt kunna redogöra för grundläggande teorier om texters läsbarhet och den grafiska designens betydelse för perception och förståelse, och
  • tillämpa teorierna vid produktion av webbsidor och trycksaker.
  • använda aktuell programvara i produktionen av webbsidor och trycksaker.

Behörighetskrav

Engelska B, Samhällskunskap A. Eller: Engelska 6, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 6/A6)

Undervisningens upplägg

Undervisningen på alla moment kan bestå av föreläsningar, gruppövningar, självstudier, handledning och studiebesök. I de fall närvaro vid föreläsningar och övningar är obligatoriska, det vill säga av examinerande karaktär, anges detta särskilt i schemat.

Kursen kan läsas fristående, men ingår även som gemensam programkurs för Programmet för journalistik, Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap, samt Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot strategisk kommunikation. En del undervisning och inslag på kursen anpassas speciellt för de olika inriktningarna.

För den som är registrerad på kurs och har ett funktionshinder finns resurser för särskilt stöd. För mer information kontakta Studentcentrum.

Kursen ställer höga krav grupparbeten och deltagande i övningar av examinerande karaktär, varpå anpassad studietakt inte kan tillämpas.

Examination

Varje enskilt moment kan examineras fortlöpande genom muntliga, skriftliga och praktiska uppgifter. Dessa kan bestå av hem- och salsskrivningar, seminarier, muntor eller redovisningar. Eftersom utbildningarna avser leda till jobb inom journalistik och kommunikation, ställs höga krav på skriftlig förmåga. Kursen är gemensam programkurs för Programmet för journalistik, Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap, samt Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot strategisk kommunikation. Formen för examinerande inslag på kursen kan därför variera mellan de olika programinriktningarna.

Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. Fortlöpande examinerande uppgifter ges betygsomdömena Godkänd (G) eller Underkänd (U), alternativt Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare provtillfälle under terminen, samt ett uppsamlingsprov inom ett år. Den student som godkänts i prov får ej undergå omprövning för högre betyg.

På moment 2 och 3 kan rättande lärare, som alternativ till ny examinerande uppgift, erbjuda en restuppgift i form av att den eller de underkända uppgifterna kompletteras och bedöms på nytt.

Om särskilda skäl föreligger kan en student ha möjlighet att examineras på annan ort. En student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle ansöka hos studierektor vid berörd institution om detta. Se Umeå universitets regelsamling.

På moment 1, 4 och 5 ges betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Kriterierna för de olika betygsnivåerna anges i samband med varje moment. På moment 2 och 3 ges betygen Godkänd (G) och Underkänd (U). För att bli godkänd på respektive moment krävs minst betyget godkänd (G) på samtliga prov och obligatoriska uppgifter på momentet. Betyget prövas individuellt och sätts av Humanistiska fakultetsnämnden utsedd examinator.

På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Betyget är en sammanvägning av betygen från de olika momenten. För Godkänd (G) på hel kurs krävs att samtliga moment är godkända. För Väl godkänd (VG) fordras Väl godkänd (VG) på moment på sammanlagt minst 13 hp.

Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.

Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs inte ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga Studierektorn vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.



Kursen ersätter de tidigare kurserna 1KO009 Medie- och kommunikationsvetenskap A 30 hp och 1KO006 Introduktion till medie- och kommunikationsområdet 30 hp och kan inte tas med i examen tillsammans med någon av dessa.

Litteratur

  • Giltig från: 2014 vecka 37

    Observera att kurslitteratur kan tillkomma enligt lärares anvisningar, dock senast en månad före kursstart.

    Moment 1: Medier och kommunikation (6 hp)

    Massmedier : press, radio och tv i den digitala tidsåldern
    Hadenius Stig, Weibull Lennart, Wadbring Ingela
    10., uppdaterade uppl. : Stockholm : Ekerlid : 2011 : 456 s. :
    ISBN: 978-91-7092-185-8 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kinnebrock Susanne
    Revisiting journalism as a profession in the 19th century: Empirical findings on women journalists in Central Europe
    Ingår i:
    Communications [Elektronisk resurs].
    Frankfurt am Main : P. Lang : 34 : sid. 107-124 :
    http://www.degruyter.com/view/j/comm.2009.34.issue-2/comm.2009.009/comm.2009.009.xml
    Obligatorisk

    Lundgren Kristina
    Kvinnliga reportrar på det journalistiska fältet
    Ingår i:
    Centrum med många riktningar
    Stockholm : Centrum för genusstudier, Stockholms universitet : 2009 : 194 s. (PDF) : sid. 91-102 :
    http://www.erg.su.se/polopoly_fs/1.39104.1320403016!/Centrum_med_manga_riktningar.pdf
    Obligatorisk

    Medierna och demokratin
    Nord Lars, Strömbäck Jesper
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 373 s. :
    ISBN: 978-91-44-07666-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ney Birgitta
    Bland mediedrottningar på 1920-talet
    Ingår i:
    Centrum med många riktningar
    Stockholm : Centrum för genusstudier, Stockholms universitet : 2009 : 194 s. (PDF) : sid. 65-81 :
    http://www.erg.su.se/polopoly_fs/1.39104.1320403016!/Centrum_med_manga_riktningar.pdf
    Obligatorisk

    Communication Theories : Origins, Methods, and Uses in the Mass Media
    Tankard James, Severin Werner
    6 ed. : Boston : Pearson Education : 2013 : 432 p. :
    ISBN: 0-205-45327-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Anvisade texter och internetlänkar.

    Referenslitteratur

    McQuail Denis
    McQuail's mass communication theory
    6. ed. : London : Sage : 2010 : 621 p. :
    ISBN: 978-1-84920-292-3 (pbk.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 2: Journalistik (6,0 hp)

    Ahlmér Anneli
    Vad är grejen? : 4 steg till din första journalistiska artikel
    Enskede : Byline : 2012 : 78 s. :
    ISBN: 978-91-980088-0-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Börja skriva
    Andersson-Ek Per, Andréasson Kenth, Edwardson Åke
    2. uppl. : Stockholm : Ordfront : 2005 : 242, [1] s. :
    ISBN: 91-7037-214-4 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Häger Björn
    Reporter : en grundbok i journalistik
    1. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2009 : 458 s. :
    ISBN: 978-91-1-302321-2 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Anvisade texter och internetlänkar.

    Referenslitteratur

    Bergström Bo
    Bild & budskap : ett triangeldrama om bildkommunikation
    3., rev. uppl. : Stockholm : Carlsson : 2011 : 201 s. :
    ISBN: 978-91-7331-432-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bergström Bo
    Effektiv visuell kommunikation : om nyheter, reklam och profilering i vår visuella kultur
    8., [rev.] uppl. : Stockholm : Carlsson : 2012 : 319 s. :
    ISBN: 978-91-7331-507-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hellmark Christer
    Typografisk handbok
    5. uppl. : Stockholm : Ordfront : 2004 : 187, [1] s. :
    ISBN: 91-7037-088-5 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Krogh Torbjörn von
    Journalistisk kvalitet? : en antologi om hot och möjligheter när medievärlden förändras
    Stockholm : Sim(o) : 2010 : 302 s. :
    ISBN: 978-91-976916-9-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Renberg Bo
    Bra skrivet väl talat : handledning i skrivande och praktisk retorik
    [Ny utg.] : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 156, [4] s. :
    ISBN: 91-44-03437-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 3: Omvärldsanalys I (3 hp)

    Alexanderson Kristina
    Källkritik på Internet
    1. uppl. : Stockholm : .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) : 2012 : 45 s. :
    Fulltext (pdf)
    ISBN: 9789197941136
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: https://www.iis.se/lar-dig-mer/guider/kallkritik-pa-internet/vad-ar-kallkritik/

    Omvärldsanalys i praktiken
    Genf Linda, Laurent Johanna
    1. uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 112 s. :
    Omslagsbild
    ISBN: 978-91-47-08901-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Larsson Larsåke
    Tillämpad kommunikationsvetenskap
    3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 339 s. :
    ISBN: 978-91-44-04904-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Källkritik för Internet
    Leth Göran, Thurén Torsten
    Stockholm : Styrelsen för psykologiskt försvar : 2000 : 151 s. :
    Fritt tillgänglig via Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
    Obligatorisk
    Läsanvisning: https://www.msb.se/Upload/Produkter_tjanster/Publikationer/SPF/kallkritik_internet.pdf

    Anvisade texter och internetlänkar.

    Referenslitteratur

    Hanson Nils
    Grävande journalistik
    [Ny utg.] : Stockholm : Ordfront : 2010 : 357 s. :
    ISBN: 978-91-7441-961-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Strategic issues management : organizations and public policy challenges
    Heath Robert L., Palenchar Michael J.
    2. ed. : Los Angeles : SAGE : 2008 : 412 s. :
    ISBN: 978-1-4129-5210-1 (hbk.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 4: Strategisk kommunikation I (7,5 hp)

    Introduktion till socialpsykologi
    Angelöw Bosse, Jonsson Thom
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 270 s. :
    ISBN: 91-44-00597-0 ; 423:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Reklam och PR som ger effekt
    Dahlqvist Ulf, Linde Magnus
    1. uppl. : Malmö : Liber : 2012 : 236 s. :
    ISBN: 978-91-47-09718-0 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Massmedier : press, radio och tv i den digitala tidsåldern
    Hadenius Stig, Weibull Lennart, Wadbring Ingela
    10., uppdaterade uppl. : Stockholm : Ekerlid : 2011 : 456 s. :
    ISBN: 978-91-7092-185-8 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Larsson Larsåke
    Tillämpad kommunikationsvetenskap
    3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 339 s. :
    ISBN: 978-91-44-04904-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Medierna och demokratin
    Nord Lars, Strömbäck Jesper
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 373 s. :
    ISBN: 978-91-44-07666-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Communication Theories : Origins, Methods, and Uses in the Mass Media
    Tankard James, Severin Werner
    6 ed. : Boston : Pearson Education : 2013 : 432 p. :
    ISBN: 0-205-45327-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Anvisade texter och internetlänkar.

    Referenslitteratur

    Klein Naomi
    No logo : no space, no choice, no jobs
    10th anniversay ed., 3. ed. : New York : Picador : 2010, c2009 : xli, 502 s. :
    ISBN: 978-0-312-42927-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindqvist Sven
    Reklamen är livsfarlig : en stridsskrift
    [Ny utg.] : Skarpnäck : Pocky/Tranan : 2001 : 117, [6] s. :
    ISBN: 91-88420-83-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 5: Produktion för tryckta medier och webb (7,5 hp)

    Blomqvist Jacob
    Adobe InDesign® CS5.5 : med ABC för grafisk form
    Johanneshov : Grafém : 2012 : 152 s. + :
    ISBN: 9789197513197
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Geijer Erik
    Skriva för webben
    .SE:s Internetguide, nr 8 : 2012 :
    https://www.iis.se/lar-dig-mer/guider/hur-man-skriver-for-webben/
    Obligatorisk

    Lindquist Kristian
    Webbjournalistik
    1. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2010 : 190 s. :
    ISBN: 978-91-1-302584-1 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Anvisade texter och internetlänkar.

    Referenslitteratur

    Grafisk kokbok 3.0 : guiden till grafisk produktion
    Johansson Kaj, Lundberg Peter, Ryberg Robert
    3., rev. uppl. : Malmö : Arena i samarbete med Kapero grafisk utveckling : 2006 : 453, [1] s. :
    ISBN: 91-7843-224-3 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2014 vecka 36

    Observera att kurslitteratur kan tillkomma enligt lärares anvisningar, dock senast en månad före kursstart.

    Moment 1: Medier och kommunikation (6 hp)

    Massmedier : press, radio och tv i den digitala tidsåldern
    Hadenius Stig, Weibull Lennart, Wadbring Ingela
    10., uppdaterade uppl. : Stockholm : Ekerlid : 2011 : 456 s. :
    ISBN: 978-91-7092-185-8 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kinnebrock Susanne
    Revisiting journalism as a profession in the 19th century: Empirical findings on women journalists in Central Europe
    Ingår i:
    Communications [Elektronisk resurs].
    Frankfurt am Main : P. Lang : 34 : sid. 107-124 :
    http://www.degruyter.com/view/j/comm.2009.34.issue-2/comm.2009.009/comm.2009.009.xml
    Obligatorisk

    Lundgren Kristina
    Kvinnliga reportrar på det journalistiska fältet
    Ingår i:
    Centrum med många riktningar
    Stockholm : Centrum för genusstudier, Stockholms universitet : 2009 : 194 s. (PDF) : sid. 91-102 :
    http://www.erg.su.se/polopoly_fs/1.39104.1320403016!/Centrum_med_manga_riktningar.pdf
    Obligatorisk

    Medierna och demokratin
    Nord Lars, Strömbäck Jesper
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 373 s. :
    ISBN: 978-91-44-07666-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ney Birgitta
    Bland mediedrottningar på 1920-talet
    Ingår i:
    Centrum med många riktningar
    Stockholm : Centrum för genusstudier, Stockholms universitet : 2009 : 194 s. (PDF) : sid. 65-81 :
    http://www.erg.su.se/polopoly_fs/1.39104.1320403016!/Centrum_med_manga_riktningar.pdf
    Obligatorisk

    Communication Theories : Origins, Methods, and Uses in the Mass Media
    Tankard James, Severin Werner
    6 ed. : Boston : Pearson Education : 2013 : 432 p. :
    ISBN: 0-205-45327-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Anvisade texter och internetlänkar.

    Referenslitteratur

    McQuail Denis
    McQuail's mass communication theory
    6. ed. : London : Sage : 2010 : 621 p. :
    ISBN: 978-1-84920-292-3 (pbk.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 2: Journalistik (6,0 hp)

    Ahlmér Anneli
    Vad är grejen? : 4 steg till din första journalistiska artikel
    Enskede : Byline : 2012 : 78 s. :
    ISBN: 978-91-980088-0-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Börja skriva
    Andersson-Ek Per, Andréasson Kenth, Edwardson Åke
    2. uppl. : Stockholm : Ordfront : 2005 : 242, [1] s. :
    ISBN: 91-7037-214-4 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Häger Björn
    Reporter : en grundbok i journalistik
    1. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2009 : 458 s. :
    ISBN: 978-91-1-302321-2 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Anvisade texter och internetlänkar.

    Referenslitteratur

    Bergström Bo
    Bild & budskap : ett triangeldrama om bildkommunikation
    3., rev. uppl. : Stockholm : Carlsson : 2011 : 201 s. :
    ISBN: 978-91-7331-432-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bergström Bo
    Effektiv visuell kommunikation : om nyheter, reklam och profilering i vår visuella kultur
    8., [rev.] uppl. : Stockholm : Carlsson : 2012 : 319 s. :
    ISBN: 978-91-7331-507-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hellmark Christer
    Typografisk handbok
    5. uppl. : Stockholm : Ordfront : 2004 : 187, [1] s. :
    ISBN: 91-7037-088-5 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Krogh Torbjörn von
    Journalistisk kvalitet? : en antologi om hot och möjligheter när medievärlden förändras
    Stockholm : Sim(o) : 2010 : 302 s. :
    ISBN: 978-91-976916-9-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Renberg Bo
    Bra skrivet väl talat : handledning i skrivande och praktisk retorik
    [Ny utg.] : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 156, [4] s. :
    ISBN: 91-44-03437-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 3: Omvärldsanalys I (3 hp)

    Alexanderson Kristina
    Källkritik på Internet
    1. uppl. : Stockholm : .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) : 2012 : 45 s. :
    Fulltext (pdf)
    ISBN: 9789197941136
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: https://www.iis.se/lar-dig-mer/guider/kallkritik-pa-internet/vad-ar-kallkritik/

    Omvärldsanalys i praktiken
    Genf Linda, Laurent Johanna
    1. uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 112 s. :
    Omslagsbild
    ISBN: 978-91-47-08901-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Larsson Larsåke
    Tillämpad kommunikationsvetenskap
    3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 339 s. :
    ISBN: 978-91-44-04904-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Källkritik för Internet
    Leth Göran, Thurén Torsten
    Stockholm : Styrelsen för psykologiskt försvar : 2000 : 151 s. :
    Fritt tillgänglig via Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
    Obligatorisk
    Läsanvisning: https://www.msb.se/Upload/Produkter_tjanster/Publikationer/SPF/kallkritik_internet.pdf

    Anvisade texter och internetlänkar.

    Referenslitteratur

    Hanson Nils
    Grävande journalistik
    [Ny utg.] : Stockholm : Ordfront : 2010 : 357 s. :
    ISBN: 978-91-7441-961-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Strategic issues management : organizations and public policy challenges
    Heath Robert L., Palenchar Michael J.
    2. ed. : Los Angeles : SAGE : 2008 : 412 s. :
    ISBN: 978-1-4129-5210-1 (hbk.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 4: Strategisk kommunikation I (7,5 hp)

    Introduktion till socialpsykologi
    Angelöw Bosse, Jonsson Thom
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 270 s. :
    ISBN: 91-44-00597-0 ; 423:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Massmedier : press, radio och tv i den digitala tidsåldern
    Hadenius Stig, Weibull Lennart, Wadbring Ingela
    10., uppdaterade uppl. : Stockholm : Ekerlid : 2011 : 456 s. :
    ISBN: 978-91-7092-185-8 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Larsson Larsåke
    Tillämpad kommunikationsvetenskap
    3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 339 s. :
    ISBN: 978-91-44-04904-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Medierna och demokratin
    Nord Lars, Strömbäck Jesper
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 373 s. :
    ISBN: 978-91-44-07666-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Communication Theories : Origins, Methods, and Uses in the Mass Media
    Tankard James, Severin Werner
    6 ed. : Boston : Pearson Education : 2013 : 432 p. :
    ISBN: 0-205-45327-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Anvisade texter och internetlänkar.

    Referenslitteratur

    Klein Naomi
    No logo : no space, no choice, no jobs
    10th anniversay ed., 3. ed. : New York : Picador : 2010, c2009 : xli, 502 s. :
    ISBN: 978-0-312-42927-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindqvist Sven
    Reklamen är livsfarlig : en stridsskrift
    [Ny utg.] : Skarpnäck : Pocky/Tranan : 2001 : 117, [6] s. :
    ISBN: 91-88420-83-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 5: Produktion för tryckta medier och webb (7,5 hp)

    Blomqvist Jacob
    Adobe InDesign® CS5.5 : med ABC för grafisk form
    Johanneshov : Grafém : 2012 : 152 s. + :
    ISBN: 9789197513197
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Geijer Erik
    Skriva för webben
    .SE:s Internetguide, nr 8 : 2012 :
    https://www.iis.se/lar-dig-mer/guider/hur-man-skriver-for-webben/
    Obligatorisk

    Lindquist Kristian
    Webbjournalistik
    1. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2010 : 190 s. :
    ISBN: 978-91-1-302584-1 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Anvisade texter och internetlänkar.

    Referenslitteratur

    Grafisk kokbok 3.0 : guiden till grafisk produktion
    Johansson Kaj, Lundberg Peter, Ryberg Robert
    3., rev. uppl. : Malmö : Arena i samarbete med Kapero grafisk utveckling : 2006 : 453, [1] s. :
    ISBN: 91-7843-224-3 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst