Engelskt namn: Journalism, Media and Communication A
Denna kursplan gäller: 2018-09-03 till 2019-09-01 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2025-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2024-09-02 och 2025-08-31
Kursplan för kurser med start mellan 2023-08-28 och 2024-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2022-08-29 och 2023-08-27
Kursplan för kurser med start mellan 2022-08-22 och 2022-08-28
Kursplan för kurser med start mellan 2021-08-30 och 2022-08-21
Kursplan för kurser med start mellan 2020-08-31 och 2021-08-29
Kursplan för kurser med start mellan 2019-09-02 och 2020-08-30
Kursplan för kurser med start mellan 2018-09-03 och 2019-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2017-08-28 och 2018-09-02
Kursplan för kurser med start mellan 2016-08-29 och 2017-08-27
Kursplan för kurser med start mellan 2015-08-31 och 2016-08-28
Kursplan för kurser med start mellan 2014-09-01 och 2015-08-30
Kursplan för kurser med start mellan 2013-09-02 och 2014-08-31
Kursplan för kurser med start mellan 2013-01-21 och 2013-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2012-09-03 och 2013-01-20
Kurskod: 1KO030
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Medie- och kommunikationsvetenskap: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Journalistik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2012-03-26
Reviderad av: Prefekten för Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2018-03-05
Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper om kommunikation och medier, samt deras villkor och roll i samhället. Relationen mellan medier och politik samt myndigheter och individ diskuteras. Under kursen behandlas centrala teorier och begrepp i medie- och kommunikationsforskning, det svenska mediesystemet och mediernas historiska utveckling samt olika slag av strategisk kommunikation och omvärldsanalys. Kursen omfattar praktiska kunskaper om, och färdighetsträning i, journalistiskt skrivande. Målet är att den studerande dels ha uppnått ökad förmåga att i tal och skrift föra analytiska resonemang om ämnesspecifika frågor, dels ha en teoretisk bas för arbete med planering, analys och utvärdering av information och kommunikation.
Kursen kan läsas fristående, men är också gemensam introduktionskurs (termin 1) för Journalistprogrammet, Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap, samt Programmet för strategisk kommunikation. En del inslag på kursen anpassas därför speciellt för de olika programmen.
I kursen ingår nedanstående moment:
Moment 1: Medier och kommunikation (7,5 hp)
Media and Communication
Momentet sätter in utbildningen i dess kommunikationsvetenskapliga sammanhang. Momentet omfattar grundläggande kunskaper om olika mediesystem, mediers framväxt och utveckling samt journalistikens samhälleliga och kulturella roller. Modern och klassisk forskning om kommunikation, medier och journalistik introduceras.
Moment 2: Journalistik (7,5 hp)
Journalism
Momentet behandlar textens roll i det medierade samhället. Studenterna introduceras under momentet i journalistiskt skrivande, samt i nyhetsvärderingsprinciper och intervjuteknik. Begreppet språkriktighet behandlas och en viktig del av momentet är övningar i att skriva språkligt korrekt, begripligt och intresseväckande.
Moment 3: Politik, medier och samhälle (7,5 hp)
Politics, Media and Society
Momentet ger en introduktion till politisk kommunikation. Relationen mellan medier och politik samt myndigheter och individ diskuteras. Momentet behandlar det svenska politiska systemets utformning på lokal, nationell och EU-nivå samt förvaltningssystemet och förvaltningspolitiken, det vill säga den politik som handlar om hur den offentliga sektorn bör vara organiserad. Vidare diskuteras konsekvenserna av den europeiska integrationen för den svenska samhällsmodellen.
Moment 4: PR och journalistik (7,5 hp)
PR and journalism
Momentet introducerar och problematiserar begreppen propaganda, övertalning (persuation) och strategisk kommunikation. Momentet ger en historisk inblick i framväxten av propaganda, PR, "brand journalism" och andra former av strategisk kommunikation. Momentet behandlar den senaste medieutvecklingen vad gäller till exempel journalistikens kris och PR-branschens expansion.
Under hela kursen prövas att studenten kan:
Efter avklarat moment 1 (Medier och kommunikation) ska studenten kunna:
Efter avklarat moment 2 (Journalistisk) ska studenten kunna:
Efter avslutat moment 3 (Politik, medier och samhälle) ska studenten kunn:
Efter avklarat moment 4 (PR och journalistik) ska studenten kunna:
Undervisningen på kursen består av föreläsningar, gruppövningar, självstudier och handledning. I de fall närvaro vid föreläsningar och övningar är obligatoriska, det vill säga av examinerande karaktär, anges detta särskilt i schemat.
Kursen kan läsas fristående, men ingår även som gemensam programkurs för Journalistprogrammet, Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap samt Programmet för strategisk kommunikation. En del undervisning och inslag på kursen anpassas speciellt för de olika programmen.
För den som är registrerad på kurs och har en funktionsnedsättning finns resurser för särskilt stöd. För mer information kontakta Studentcentrum.
Kursen ställer höga krav närvaro vid grupparbeten och deltagande i övningar av examinerande karaktär, varpå anpassad studietakt inte kan tillämpas.
Kursen är indelad i fyra moment. Varje enskilt moment examineras fortlöpande genom muntliga, skriftliga och praktiska uppgifter. Dessa består av hem- och salsskrivningar, seminarier, muntor, inlämningsuppgifter, rollspel, forumaktivitet eller redovisningar. Eftersom utbildningarna avser leda till jobb inom journalistik och kommunikation, ställs höga krav på språklig förmåga vid samtliga examinationer. Kursen är gemensam programkurs för Journalistprogrammet, Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap samt Programmet för strategisk kommunikation. Formen för examinerande inslag på kursen kan därför variera mellan de olika programinriktningarna.
Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. Fortlöpande examinerande uppgifter ges betygsomdömena Godkänd (G) eller Underkänd (U), alternativt Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För studerande som inte godkänns vid det ordinarie tillfället anordnas vid behov ytterligare ett provtillfälle inom två månader, samt ett uppsamlingsprov inom ett år.
En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betygsomdöme. Komplettering av examinationen anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och sker inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betygsomdöme är ej tillåtet. Om studenten så önskar har denne rätt att genomföra omexamination och således ha möjlighet att uppnå högre betygsomdöme än godkänt.
Om särskilda skäl föreligger kan en student ha möjlighet att examineras på annan ort. En student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle ansöka hos studierektor vid berörd institution om detta. Se Umeå universitets regelsamling för detaljer.
På moment 1, 3 och 4 ges betygsomdömet Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
På moment 2 ges betygsomdömet Godkänd (G) och Underkänd (U).
Kriterierna för de olika betygsnivåerna anges i samband med varje moment. För att bli godkänd på respektive moment krävs minst betygsomdömet godkänd (G) på samtliga prov och obligatoriska uppgifter på momentet. Betygsomdömen prövas individuellt och sätts av, Dekan utsedd, examinator
På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Betyget är en sammanvägning av betygsomdömena från de olika momenten. För Godkänd (G) på hel kurs krävs att samtliga moment är godkända. För Väl godkänd (VG) fordras Väl godkänd (VG) på moment på sammanlagt minst 15 hp.
Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum.
Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakulteten begära annan examinator.
Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
I en examen får denna kurs inte ingå tillsammans med 1KO032 Journalistik, medier och kommunikation A1 15 hp, 1KO034 Journalistik, medier och kommunikation 15 hp eller annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga Studierektorn vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.
I en examen får denna kurs inte ingå tillsammans med 1KO032 Journalistik, medier och kommunikation A1 15 hp, 1KO034 Journalistik, medier och kommunikation 15 hp, 1KO037 PR, medier och samhälle 15 hp eller annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektorn vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.
Kursen ersätter de tidigare kurserna 1KO009 Medie- och kommunikationsvetenskap A 30 hp och 1KO006 Introduktion till medie- och kommunikationsområdet 30 hp och kan inte tas med i examen tillsammans med någon av dessa.
Observera att kurslitteratur kan tillkomma enligt lärares anvisningar, dock senast en månad före kursstart.
Konvergenskulturen : där gamla och nya medier kolliderar
Jenkins Henry, Sjöden Per
2. uppl. : Göteborg : Daidalos : 2012 : 311 s. :
ISBN: 9789171733689 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kinnebrock Susanne
Revisiting journalism as a profession in the 19th century: Empirical findings on women journalists in Central Europe
Ingår i:
Communications [Elektronisk resurs].
Frankfurt am Main : P. Lang : 34 : sid. 107-124 :
http://www.degruyter.com/view/j/comm.2009.34.issue-2/comm.2009.009/comm.2009.009.xml
Obligatorisk
Laughey Dan
Key themes in media theory
Maidenhead : Open Univ Press/McGraw-Hill : 2007. : 235 s. :
ISBN: 9780335218134
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Tillgänglig via Ebrary.
Lundgren Kristina
Kvinnliga reportrar på det journalistiska fältet
Ingår i:
Centrum med många riktningar
Stockholm : Centrum för genusstudier, Stockholms universitet : 2009 : 194 s. (PDF) : sid. 91-102 :
http://www.erg.su.se/polopoly_fs/1.39104.1320403016!/Centrum_med_manga_riktningar.pdf
Obligatorisk
Medierna och demokratin
Nord Lars, Strömbäck Jesper
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 373 s. :
ISBN: 978-91-44-07666-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ney Birgitta
Bland mediedrottningar på 1920-talet
Ingår i:
Centrum med många riktningar
Stockholm : Centrum för genusstudier, Stockholms universitet : 2009 : 194 s. (PDF) : sid. 65-81 :
http://www.erg.su.se/polopoly_fs/1.39104.1320403016!/Centrum_med_manga_riktningar.pdf
Obligatorisk
Det svenska medielandskapet : traditionella och sociala medier i samspel och konkurrens
Weibull Lennart, Wadbring Ingela, Ohlsson Jonas
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 314 sidor :
ISBN: 978-91-47-11335-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade texter och internetlänkar.
Ahlmér Anneli
Vad är grejen? : 4 steg till din första journalistiska artikel
Enskede : Byline : 2012 : 78 s. :
ISBN: 978-91-980088-0-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Börja skriva
Andersson-Ek Per, Andréasson Kenth, Edwardson Åke
2. uppl. : Stockholm : Ordfront : 2005 : 242, [1] s. :
ISBN: 91-7037-214-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Häger Björn
Reporter : en grundbok i journalistik
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 582 s. :
ISBN: 9789144095868
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Språkriktighetsboken
2. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2011, cop. 2005 : 413 s. :
ISBN: 978-91-1-304370-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber : 2008 : 263, [1] s. :
ISBN: 978-91-47-08460-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade texter och internetlänkar.
Norén Bretzer Ylva
Sveriges politiska system
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 325 s. :
ISBN: 9789144089928
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Strömbäck Jesper
Makt, medier och samhälle : en introduktion till politisk kommunikation
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 319 s. :
ISBN: 9789144099873
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tallberg Jonas
EU:s politiska system
6. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 200 s. :
ISBN: 9789144110905
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade texter och artiklar
Strategisk kommunikation : en introduktion
Falkheimer Jesper, Heide Mats
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 219 s. :
ISBN: 9789144077222
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Journalists hostility toward public relations: an historical analysis
Fredler Fred, DeLorme Denise
Public Relations Review : 2003 :
Obligatorisk
Läsanvisning: pdf-fil som kan laddas ner via UB
Identity lost? The personal impact of brand journalism.
Holton A. E, Molyneux L
Journalism : 2015 :
Obligatorisk
Läsanvisning: pdf-fil som kan laddas ner via UB
Propaganda & persuasion
Jowett Garth, O'Donnell Victoria
Sixth edition : Los Angeles : SAGE : cop. 2015 : xv, 462 pages :
ISBN: 9781452257532
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Blurred lines : German freelance journalists with secondary employment in public relations
Koch Thomas, Obermaier Magdalena
Ingår i:
Public relations review
Silver Spring, Md. : Communication Research Associates, Inc. : 1975- : 40 : sid. 473-482 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Pdf-fil som kan laddas ner via UB
Macnamara Jim
Journalism and PR : unpacking 'spin', stereotypes and media myths
New York : Peter Lang : 2014 : 284 pages :
ISBN: 978-1-4331-2426-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade texter och internetlänkar
Observera att kurslitteratur kan tillkomma enligt lärares anvisningar, dock senast två månader före kursstart.
Konvergenskulturen : där gamla och nya medier kolliderar
Jenkins Henry, Sjöden Per
2. uppl. : Göteborg : Daidalos : 2012 : 311 s. :
ISBN: 9789171733689 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kinnebrock Susanne
Revisiting journalism as a profession in the 19th century: Empirical findings on women journalists in Central Europe
Ingår i:
Communications [Elektronisk resurs].
Frankfurt am Main : P. Lang : 34 : sid. 107-124 :
http://www.degruyter.com/view/j/comm.2009.34.issue-2/comm.2009.009/comm.2009.009.xml
Obligatorisk
Laughey Dan
Key themes in media theory
Maidenhead : Open Univ Press/McGraw-Hill : 2007. : 235 s. :
ISBN: 9780335218134
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Tillgänglig via Ebrary.
Lundgren Kristina
Kvinnliga reportrar på det journalistiska fältet
Ingår i:
Centrum med många riktningar
Stockholm : Centrum för genusstudier, Stockholms universitet : 2009 : 194 s. (PDF) : sid. 91-102 :
http://www.erg.su.se/polopoly_fs/1.39104.1320403016!/Centrum_med_manga_riktningar.pdf
Obligatorisk
Medierna och demokratin
Nord Lars, Strömbäck Jesper
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 373 s. :
ISBN: 978-91-44-07666-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ney Birgitta
Bland mediedrottningar på 1920-talet
Ingår i:
Centrum med många riktningar
Stockholm : Centrum för genusstudier, Stockholms universitet : 2009 : 194 s. (PDF) : sid. 65-81 :
http://www.erg.su.se/polopoly_fs/1.39104.1320403016!/Centrum_med_manga_riktningar.pdf
Obligatorisk
Det svenska medielandskapet : traditionella och sociala medier i samspel och konkurrens
Weibull Lennart, Wadbring Ingela, Ohlsson Jonas
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 314 sidor :
ISBN: 978-91-47-11335-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade texter och internetlänkar.
Ahlmér Anneli
Vad är grejen? : 4 steg till din första journalistiska artikel
Enskede : Byline : 2012 : 78 s. :
ISBN: 978-91-980088-0-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Börja skriva
Andersson-Ek Per, Andréasson Kenth, Edwardson Åke
2. uppl. : Stockholm : Ordfront : 2005 : 242, [1] s. :
ISBN: 91-7037-214-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Häger Björn
Reporter : en grundbok i journalistik
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 582 s. :
ISBN: 9789144095868
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Språkriktighetsboken
2. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2011, cop. 2005 : 413 s. :
ISBN: 978-91-1-304370-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber : 2008 : 263, [1] s. :
ISBN: 978-91-47-08460-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade texter och internetlänkar.
Norén Bretzer Ylva
Sveriges politiska system
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 325 s. :
ISBN: 9789144089928
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Strömbäck Jesper
Makt, medier och samhälle : en introduktion till politisk kommunikation
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 319 s. :
ISBN: 9789144099873
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tallberg Jonas
EU:s politiska system
6. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 200 s. :
ISBN: 9789144110905
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade texter och artiklar
Blurred lines : German freelance journalists with secondary employment in public relations
Koch Thomas, Obermaier Magdalena
Ingår i:
Public relations review
Silver Spring, Md. : Communication Research Associates, Inc. : 1975- : 40 : sid. 473-482 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Pdf-fil som kan laddas ner via UB
Larsson Larsåke
PR and the Media. A Collaborative Relationship.
Ingår i:
Nordicom review.
NORDICOM : sid. 131-147 :
http://www.nordicom.gu.se/sites/default/files/kapitel-pdf/279_larsson%20ol.pdf
Obligatorisk
Journalists hostility toward public relations: an historical analysis
Fredler Fred, DeLorme Denise
Public Relations Review : 2003 :
Obligatorisk
Läsanvisning: pdf-fil som kan laddas ner via UB
Identity lost? The personal impact of brand journalism.
Holton A. E, Molyneux L
Journalism : 2015 :
Obligatorisk
Läsanvisning: pdf-fil som kan laddas ner via UB
Propaganda & persuasion
Jowett Garth, O'Donnell Victoria
Sixth edition : Los Angeles : SAGE : cop. 2015 : xv, 462 pages :
ISBN: 9781452257532
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Strategisk kommunikation : en introduktion
Falkheimer Jesper, Heide Mats
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 219 s. :
ISBN: 9789144077222
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Journalism and PR : new media and public relations in the digital age
Lloyd John, Toogood Laura
London : I.B. Tauris : 2015 : xi, 138 pages :
ISBN: 9781784530624 (paperback)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: finns som e-bok via UB
Macnamara Jim
Journalism and PR : unpacking 'spin', stereotypes and media myths
New York : Peter Lang : 2014 : 284 pages :
ISBN: 978-1-4331-2426-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade texter och internetlänkar