Engelskt namn: Children, Youth and Family in Social Work
Denna kursplan gäller: 2017-01-16 till 2017-01-22 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2019-08-05
Kursplan för kurser med start mellan 2019-01-14 och 2019-08-04
Kursplan för kurser med start mellan 2018-08-20 och 2019-01-13
Kursplan för kurser med start mellan 2018-01-22 och 2018-08-19
Kursplan för kurser med start mellan 2017-01-23 och 2018-01-21
Kursplan för kurser med start mellan 2017-01-16 och 2017-01-22
Kursplan för kurser med start mellan 2017-01-09 och 2017-01-15
Kursplan för kurser med start mellan 2016-08-15 och 2017-01-08
Kursplan för kurser med start mellan 2015-08-24 och 2016-08-14
Kursplan för kurser med start mellan 2015-01-12 och 2015-08-23
Kursplan för kurser med start mellan 2014-08-25 och 2015-01-11
Kursplan för kurser med start mellan 2012-09-03 och 2014-08-24
Kursplan för kurser med start mellan 2011-01-24 och 2012-09-02
Kursplan för kurser med start mellan 2010-09-20 och 2011-01-23
Kursplan för kurser med start mellan 2010-09-13 och 2010-09-19
Kursplan för kurser med start mellan 2010-08-30 och 2010-09-12
Kursplan för kurser med start mellan 2009-11-02 och 2010-08-29
Kurskod: 2SA040
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Socialt arbete: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
Beslutad av: Styrelsen för socialt arbete, 2009-05-12
Reviderad av: Prefekten, 2016-11-03
I kursen behandlas barn, unga och familjers levnadsvillkor i välfärdssamhället. Kursen avser att ge fördjupade kunskaper i olika teoretiska perspektiv inom området. Även empiriska jämförelser i tid och rum används för att belysa barns, ungas och familjers levnadsvillkor samt sociala insatser i förhållande till olika former av utsatthet. Kursen har ett problemorienterat arbetssätt och bygger på studenternas aktiva deltagande.
Kursen består av tre delar. Under del 1 avhandlas barns sociala behov, rättigheter och psykologiska utveckling. I del 2 studeras barn och familjers behov, villkor och utsatthet. Under del 3 arbetar studenterna individuellt med ett eget valt tema. Kursen är en fördjupning av teoretiska perspektiv och forskningsbaserade kunskaper inom aktuella områden barn, unga och familj. I de olika delarna studeras de olika temana med hjälp av teoretiska kategorier som kön, klass, etnicitet, sexualitet och ålder, samt med komparativa redskap som tid och rum.
Studenten ska efter avslutad kurs kunna visa:
- fördjupad kunskap om barns utveckling och behov
- fördjupad kunskap om barns och familjers levnadsvillkor i relation till strukturella förutsätt-¬- ningar
- fördjupade kunskaper om barn, unga och familj i socialt arbete
- förmåga att självständigt kunna urskilja, beskriva, diskutera och presentera ett forsknings- problem rörande temat barn, unga och familj
- fördjupad insikt om etiska dilemman, förhållningssätt och värderingar i arbete med och forsk-ning kring barn, unga och familj
- förmåga att tillämpa teorier inom temat barn, unga och familj
- förmåga att kommunicera sina kunskaper kring temat barn, unga och familj
För tillträde till kursen krävs minst 90 hp inom det samhällsvetenskapliga utbildningsområdet (socialt arbete, freds- och konfliktstudier, genusvetenskap, kulturgeografi, pedagogik, psykologi, sociologi, statsvetenskap, rättsvetenskap) eller motsvarande kunskaper, innehållande minst 15 hp självständigt arbete eller kurser 90 hp inom omvårdnad innehållande minst 15 hp självständigt arbete. Dessutom krävs Eng A och SvB för grundläggande behörighet för högskolestudier (SvB om utbildningen ges på svenska).
För studenter på socionomprogrammet krävs att kurser omfattande 150 hp inom ramen för programmet är examinerade och godkända (90 hp termin 1-3, samt 60 hp termin 4-6)
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Stor vikt läggs vid självständigt arbete.
Del 1 examineras löpande genom aktivt deltagande vid obligatoriska examinerande seminarier, samt genom två individuella, skriftliga hemtentamen. Den första hemtentamen bedöms med U eller G, den andra hemtentamen bedöms med U, G eller VG.
Del 2 examineras genom aktivt deltagande vid obligatoriskt examinerande seminarium, samt genom två individuella skriftliga hemtentamen. Båda hemtentamen bedöms med U, G eller VG.
Del 3 examineras genom en individuell skriftlig uppgift som framläggs vid ett obligatoriskt arbetsseminarium, samt genom aktivt deltagande i seminariediskussioner kring kurskamraters presenterade uppgifter. Denna uppgift bedöms med U eller G. Del 3 examineras även genom en individuell skriftlig fördjupningsuppgift som presenteras vid ett obligatoriskt oppositionsseminarium. Fördjupningsuppgiften bedöms med U, G eller VG.
För att uppnå betyget Godkänd på kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska delar är godkända. För betyget Väl Godkänd på kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska delar är godkända, samt VG på minst 3 av de 4 examinerande uppgifter på kursen som kan ge bedömningen VG.
För betyget VG krävs, förutom goda kunskaper inom området, att de skriftliga uppgifterna håller en hög språklig nivå, att texten har en tydlig forskningsanknytning, att studenten intar ett kritiskt förhållningssätt till tidigare forskning samt visar prov på etisk medvetenhet.
Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå högre betyg. För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former.
Vad gäller regler för omprov och examination på annan ort följer institutionen Umeå universitets regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva
Ansökan om examination på annan ort sker hos studentexpeditionen.
Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Information och blanketter gällande tillgodoräknande finns här: http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden
Litteratur att användas under hela kursen:
Mattsson Tina
Intersektionalitet i socialt arbete : teori, reflektion och praxis
Malmö : Gleerups : 2010 : 204 s. :
ISBN: 91-40-66829-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barns och ungas hälsa, vård och omsorg
Socialstyrelsen; Stockholm : 2013 :
http://www.socialstyrelsen.se/lists/artikelkatalog/attachments/19016/2013-3-15.pdf
Obligatorisk
Andresen Astri
Barnen och välfärdspolitiken : nordiska barndomar 1900-2000
1. uppl. : Stockholm : Dialogos : 2011 : 459 s. :
ISBN: 978-91-7504-234-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Burman Erica.
Deconstructing developmental psychology
2nd ed. : London ;a New York : Routledge : 2008. : 1 online resource (x, 356 p.) :
http://proxy.lib.ltu.se/login?url=http://www.dawsonera.com/depp/reader/protected/external/AbstractView/S9780203946169z Endast för användare inom LTU
ISBN: 978-0-203-94616-9 (electroni
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Sociokulturella ramar för barns utveckling : barns livsvärldar
Hundeide Karsten, Järvå Håkan
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 251 s. :
ISBN: 91-44-04394-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Mänskliga rättigheter. Konventionen om barnets rättigheter
Regeringskansliet UD-info : 2006 :
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.oru.se/PageFiles/34960/UD-barnkonventionen.pdf
Von Tetzchner Stephen
Utvecklingspsykologi. Barn och ungdomsåren.
Lund : Studentlitteratur : 2004 :
Obligatorisk
Välfärd, genus och familj
Flink Janet, Lundqvist Åsa
Malmö : Liber : 2009 : 248 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/4708879o.jpg
ISBN: 91-47-08879-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Johannisson Karin
Om begreppet kultursjukdom
Läkartidningen nr 44 2008 vol 105 : 2008 :
Obligatorisk
Att fostra familjen : en grundbok om styrning, föräldrarskap och socialtjänst
Johansson Helena, Bäck-Wiklund Margareta
1. uppl. : Malmö : Liber : 2012 : 189 s. :
ISBN: 978-91-47-09794-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Familjebehandling på goda grunder : en forskningsbaserad översikt
Hansson Kjell, Hedenbro Monica
Stockholm : Gothia : 2001 : 270 s. :
ISBN: 91-7205-319-4 ; 387:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barns behov i centrum : grundbok BBIC
Stockholm : Socialstyrelsen : 2013 : 137 s. :
Fulltext
ISBN: 9789175551043
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ljungberg Tomas
AD/HD i nytt ljus
Nyköping : Exiris : 2008 : 239 s. :
ISBN: 978-91-971514-2-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Titel ska vara: AD/HD i nytt ljus
Att göra systematiska litteraturstudier : värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning
Forsberg Christina, Wengström Yvonne
2., [uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2008 : 215 s. :
ISBN: 978-91-27-10016-9 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Friberg Febe
Dags för uppsats : vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 154 s. :
ISBN: 978-91-44-04315-9 (3. tr.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Litteratur beroende av inriktning på individuellt valt fördjupningstema tillkommer i samråd med lärare
Barnets bästa : en antologi om barndomens innebörder och välfärdens organisering
Sandin Bengt, Halldén Gunilla
Eslöv : B. Östlings bokförl. Symposion : 2003 : 239, [1] s. :
ISBN: 91-7139-583-0 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Eriksson Maria
Barns röster om våld : att tolka och förstå
1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2008 : 234 s. :
ISBN: 978-91-40-66352-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Framgångsrika preventionsprogram för barn och unga : en forskningsöversikt
Ferrer-Wreder Laura, Andershed Anna-Karin
1. uppl. : Stockholm : Gothia :b Institutet för utveckling av metoder i socialt arbete :b Statens institutionsstyrelse : 2005 : 486 s. :
ISBN: 91-7205-440-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Föräldrafokuserat arbete med barn
Hafstad Reidun, Øvreeide Haldor
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 255, [1] s. :
ISBN: 91-47-05078-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Hamreby Kerstin
Flickor och pojkar i den sociala barnavården. Föreställningar om kön och sociala problem. Diss. Umeå: Umeå universitet, 2005 http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-386
2004 :
Familjebehandling på goda grunder : en forskningsbaserad översikt
Hansson Kjell, Hedenbro Monica
Stockholm : Gothia : 2001 : 270 s. :
ISBN: 91-7205-319-4 ; 387:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Samtal om den nya familjen och det eviga föräldrarskapet
Hydén Margareta, Hydén Lars-Christer
1. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2002 : 257, [1] s. :
ISBN: 91-27-08407-8 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn och nätverk : ekologiskt perspektiv på barns utveckling och nätverksterapeutiska metoder i behandlingsarbete med barn.
Klefbeck Johan, Ogden Terje, Haskå Eva
2., [omarb.]uppl. / översättning: Eva Haskå : Stockholm : Liber : 2003 : 304 s. :
ISBN: 91-47-05070-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundberg Ingvar
Utsatta flickor och pojkar : en översikt av aktuell svensk forskning
Stockholm : Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap (FAS) : 2005 : 76 s. :
Rasmusson Bodil
Barnperspektiv i den sociala barnavården: forsknings- och utvecklingsarbete inom ramen för projekt. Kunskapsbaserad socialtjänst. Lund: Meddelande från Socialhögskolan 2006:2. 100 s. http://ask.lub.se/archive/00025486/01/2006-2.pd
2006 :
Roman Christine
Familjen i det moderna : sociologiska sanningar och feministisk kritik
1. uppl. : Malmö : Liber : 2004 : 160 s. :
ISBN: 91-47-06456-0 : SEK 368:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Svensk social barnavård ur ett könsperspektiv 1993–2003. En litteraturgenomgång. Statens institutionsstyrelse. http://www.stat-inst.se/document/utveckling1_06.pdf
Ullmanen Petra, Andersson Gunvor
Neander Kerstin
Mötets magi : om samspelsbehandling och vardagens välgörande möten
Stockholm : Stiftelsen Allmänna Barnhuset : 2011 : 140 s. :
Fulltext
ISBN: 9789186759025
Se Umeå UB:s söktjänst