Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ

Socionomprogrammet

Till dig som är antagen till socionomprogrammet vid Umeå universitet, distansprogram, studieort Umeå. Jag heter Marie-Louise Snellman och är studierektor på institutionen för socialt arbete. Jag vill påminna dig om att tacka ja till din studieplats på antagning.se innan svarstiden går ut, för att du ska behålla din studieplats. Om du inte vill behålla din plats på programmet är vi tacksamma om du svarar nej via antagning.se. Varmt välkommen, vi hoppas att du ska få en mycket givande studietid!

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på programmet

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på första kursen på programmet. Du ska själv logga in och registrera dig via studentwebben innan kursstart.
    Första kursen heter Socialt arbete: En introduktion. Du kan registera dig från och med Måndag 10 januari till och med Tisdag 18 januari. Om du inte har registrerat dig senast den 18 januari förlorar du din plats på kursen. För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id. Se nedan under rubriken Aktivera ditt Umu-id, hur du går till väga.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).



    Fäll ihop
  • 3. Börja programmet

    Tisdag 18 januari

    Tid: kl 12:00

    Plats: Via zoom, Länk: https://umu.zoom.us/my/marielouisesnellman

    Programmet startar med introduktionsdagar via Zoom.

    OBS! Med anledning av de nya restriktioner som regeringen införde den 22 december och som gäller fram till 31 januari, samt med tanke på en ökande smittspridning av covid-19 i samhället, så kommer introduktionen den 18-19 januari INTE att genomföras på campus vid Umeå universitet. Introduktionen  sker istället digitalt via Zoom. Samma tider som angetts för introduktionen på campus gäller även för introduktion via Zoom. 

    Vi träffas alltså istället på nedanstående länk den 18 januari kl. 12.00.

    https://umu.zoom.us/my/marielouisesnellman

    Vad gäller undervisning senare under vårterminen så planerar vi för att ni ska komma till campus under de kurser som startar senare. Mer information om detta kommer så fort vi vet mer om hur eventuella restriktioner kommer att se ut efter den 31 januari. 

    Under introduktionsdagarna kommer du bla att få information om Umeå universitetet, Biblioteket, SOSUM, Studentcentrum, men också om programmet och den kurs du först ska läsa. Introduktionsdagarna handlar mycket om att få en bra start på studierna och de ger dig också möjlighet att börja lära känna dina studiekamrater, innan kursen startar på allvar. Du kommer även att få information om aktiviteter som anordnas av Sosum/Socskoj.

    För dig som vill testa Zoom i förväg, eller har frågor och funderingar om kursen och programmet, så finns kursansvarig Marie-Louise Snellman tillgänglig på Zoom fredag innan terminsstarten, 14 januari kl. 9-10. Då loggar du in via denna länk:https://umu.zoom.us/my/marielouisesnellman.

    Zoom är ett e-mötesverktyg som du kommer att använda regelbundet under utbildningen för föreläsningar, seminarier, grupparbeten osv. Längre ner i Välkomstbrevet hittar du instruktioner om hur du laddar ner och kommer igång med Zoom, så att du är väl förberedd vid terminsstarten.

    ....................................................................................................


    Frågor:

    • Programmet och studierna, kontakta:
    Gudrun Hedberg, programvägledare

    gudrun.hedberg@umu.se

    • Kursen, kontakta:
    Marie-Louise Snellman, kursansvarig distans

    marie-louise.snellman@umu.se

    • Registrering mm, kontakta:
    Cecilia Andersson, studieadministratör

    cecilia.andersson@umu.se

    .....................................................................................................

     

     

    Fäll ihop

Om programmet

  • Lärplattformen Canvas, Zoom, antal obligatoriska träffar och tillgodräknande

    Under utbildningen använder vi oss av lärplattformen Canvas och det är där du till stora delar kommer att bedriva dina studier och kommunicera med lärare och medstudenter. Du får tillgång till Canvas efter din registrering. I samband med introduktionsdagarna i Umeå kommer vi att gå igenom och visa Canvas och dess funktioner. I Canvas hittar du allt du behöver för kursen och där kommer du även att lämna in arbeten och examinationer, samt delta i diskussioner och seminarier.

    För att logga in på Canvas måste du ha en aktiverad användaridentitet Umu-id
    se nedan under Aktivera användarkonto

    Logga in på Canvas https://www.umu.se/student/

    Förutom Canvas så använder vi oss av e-mötesverktyget Zoom i undervisningen (för att komma igång med Zoom, se instruktion nedan). Det är därför viktigt att du har tillgång till bra uppkoppling, dator och headset. Utöver den undervisning som sker i Canvas och i Zoom, så kommer utbildningen också regelbundet att innehålla obligatoriska inslag (såsom examinationer, seminarier och övningar) på campus i Umeå. De obligatoriska träffarna för distansstudenterna schemaläggs i Umeå mellan 3 – 6 tillfällen per termin och respektive tillfälle kan omfatta 1 – 3 dagar. Salstentamen skrivs i Umeå. Schema för varje kurs där obligatoriska träffar i Umeå framgår publiceras senast en månad innan kursstart.


    OBS! Med tanke på situationen kring covid-19 så kan det ordinarie upplägget när det gäller planerade undervisningsinslag på campus förändras eller eventuellt ställas in. Om vi behöver göra sådana förändringar så meddelar vi det så snart vi kan.

     

    Att komma igång med Zoom:

    Zoom är ett verktyg vi använder oss av för undervisning på nätet. Det är också ett bra verktyg för dig som student som vill träffa dina studiekamrater digitalt. Som student kan du både vara deltagare i ett möte och värd för ett möte. Här nedan hittar du en länk till hur du kommer igång med Zoom samt en guide till de vanligaste funktionerna i Zoom. Du loggar in med ditt Umu-id.

     

    Länk till Zoom för studenter- en guide:

    https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/zoom/

     

    Tillgodoräknande av kurser:

    När du har blivit antagen till vårt socionomprogram kan du ansöka om tillgodoräknande för tidigare utbildning/kurser du själv anser kan motsvara de kurser som ingår i socionomprogrammet. Bifogar länken till information om tillgodoräknande här: https://www.umu.se/student/mina-studier /tillgodoraknande/  OBS! Du måste registrera dig på kursen och påbörja dina studier i väntan på beslut. Något förhandsbesked kan inte lämnas utan formellt beslut i ärendet måste avvaktas. UmUs handläggningstid får som längst ta 2 månader fr o m att ärendet är registrerat. 

     

    Fäll ihop
  • Kursplan och litteraturlista

  • Information från kårföreningen SOSUM

    Hej och grattis till er antagning till socionomprogrammet vid Umeå Universitet!

    SOSUM är er kårförening som representerar socionomstudenterna vid Umeå Universitet och jobbar både för att ni ska få en så bra studiemiljö som vanligt samt att värna om ert studiesociala liv, genom att hålla i evenemang av olika slag. 

     

    Som ett första uppdrag från oss är att gå med i er ”klassfacebook”, där ni kommer att samverka med varandra under hela er studietid. Skriv in namnet som du ser nedanför i sökrutan på facebook.

     

    Socionom Umeå VT22

     

    Eller gå in på länken: https://www.facebook.com/groups/204894698470171/

     

    Gå även in och gilla vår sida på Facebook (SOSUM) och följ oss på Instagram (sosumumea) så du kan hålla dig uppdaterad om allt gött som händer i föreningen. Skriv in namnet som du ser nedanför i sökrutan på facebook.

     

    Det är via Facebook och Instagram du kommer i kontakt med oss lättast om du skulle ha några funderingar! 

     

    PSST. Nyfiken på insparken? Följ ert insparkskonto @socionomvt22 på Instagram för att inte missa något! / Era gökisar 

     

    Varmt välkommen till Umeå universitet och vårt fina socionomprogram!

     

    SOSUM

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Så här aktiverar jag mitt Umu-id.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.

    Ansök om Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Office 365 och hur jag installerar det.

    Fäll ihop
  • Digitala studiestartsföreläsningar 23–26 augusti

    Det kan vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala studiestartsföreläsningar 23–26 augusti, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om? 

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå. 

    Hitta till Infocenter på Campus Umeå.

    Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)