Speciallärarprogrammet 90 hp
Om programmet
Du som har lärarexamen och arbetat i skolan i minst tre år kan vidareutbilda dig till speciallärare. Du fördjupar dina tidigare kunskaper om språk-, skriv- och läsutveckling, matematikutveckling eller intellektuell funktionsnedsättning. Du får redskap för att analysera elevers utvecklingsmöjligheter och anpassa ditt arbetssätt utifrån deras behov. Du arbetar förebyggande med att undanröja hinder, utveckla arbetet med stödinsatser och ger stöd i arbetet för elever i behov av särskilt stöd.
Under utbildningen
När du anmäler dig till utbildningen väljer du en av de här specialiseringarna:
- språk-, skriv- och läsutveckling
- matematikutveckling
- intellektuell funktionsnedsättning
Under utbildningen får du redskap att kritiskt granska och tillämpa metoder för att kartlägga och bedöma lärmiljöer, samt elevers utveckling och lärande inom den specialisering du har valt. I kartläggningen på individnivå ingår att ta ställning till hur de styrkor och utmaningar som framkommit i kartläggningen påverkar elevens lärande. Kartläggningen utgör underlag inför beslut om stöd till elever som är i behov av extra anpassningar eller särskilt stöd. Utbildningen behandlar även förändringsarbete i lärmiljön på gruppnivå som gynnar alla elever och didaktiska insatser anpassade till den enskilda elevens behov.
Utbildning med träffar i Umeå
Undervisningen bedrivs på helfart. I programmet ingår 3–5 träffar per termin vid universitetet i Umeå. Varje träff är 3–5 dagar och innehåller obligatoriska inslag som kräver närvaro i utbildningens fysiska lärmiljö på universitetet. Mellan universitetsträffarna förekommer schemalagda digitala inslag via en lärplattform. Du behöver ha tillgång till en dator och internet.
Under utbildningen genomför du vissa uppgifter i en förskola eller skola. Redan nu kan du kontakta en förskola eller skola för att diskutera möjligheterna till det.
Delar av kurslitteraturen är på engelska.
Kurser under utbildningen
Termin 1
Introduktion till det specialpedagogiska fältet 7,5 hp
Speciallärarens och specialpedagogens yrkesfunktion 15 hp
Neuropsykiatriska svårigheter i olika lärmiljöer 7,5 hp
Termin 2
Språk-, skriv och läsutveckling:
Språk-, skriv- och läsutveckling för speciallärare 30 hp
Intellektuell funktionsnedsättning:
Att utveckla lärande i skola och vardag för elever med intellektuell funktionsnedsättning 15 hp
Kunskap och kommunikation - att utveckla läromiljöer för elever med intellektuell funktionsnedsättning 15 hp
Matematikutveckling:
Matematikutveckling för speciallärare 30 hp
Termin 3
Vetenskaplig metodkurs Speciallärar- och specialpedagogprogrammen 7,5 hp
Språk-, skriv och läsutveckling:
Examensarbete för speciallärarprogrammet med specialisering språk, skriv- och läsutveckling 15 hp
Matematik i specialpedagogiskt perspektiv 7,5 hp
Intellektuell funktionsnedsättning:
Examensarbete för speciallärarprogrammet med specialisering mot utvecklingsstörning, 15 hp
Språk och matematik i ett specialpedagogiskt perspektiv 7,5 hp
Matematikutveckling:
Kurs i examensarbete -matematikutveckling 15 hp
Språk-, skriv- och läsutveckling i ett specialpedagogiskt perspektiv 7,5 hp
Framtid och karriär
Som speciallärare arbetar du direkt med de elever som behöver stöd på olika sätt. Arbetet kan till exempel handla om att förebygga och åtgärda problem och hinder, leda pedagogisk utveckling och följa upp och utvärdera arbete.
Beroende på hur din grundläggande lärarutbildning ser ut kan du jobba i förskoleklass, grundskolan, gymnasieskolan eller vuxenutbildning, men också i specialskola eller på resurs- eller kunskapscenter för elever med funktionsnedsättning.
Anmäl dig
Välj inriktning när du söker programmet
Vanliga frågor
Kan jag börja studera på höst- eller vårtermin?
Speciallärarprogrammet startar på höstterminen, vilket innebär att du ska anmäla dig under perioden som vanligtvis är 15 mars-15 april. Aktuella datum hittar du på antagning.se.
Vad är det för skillnad mellan specialpedagog och speciallärare?
Specialpedagoger och speciallärare har båda fördjupad kompetens om att underlätta inlärning för elever i skolan. Deras pedagogiska uppdrag skiljer sig åt, även om de i vissa fall kompletterar varandra.
Specialpedagogens fokus är på skolans pedagogiska utveckling och specialpedagogen har därmed en främjande, förebyggande och stödjande roll. Det kan handla om att ge stöd och råd till lärare, utveckla elevers lärmiljö, kartlägga och analysera elevers stödbehov samt utforma insatser.
Specialläraren är ämnesspecialiserad och fokuserar på lärandesituationen för elever och deras lärare. Det kan handla om en mer undervisande funktion, men också att kartlägga och analysera elevers utvecklingsmöjligheter och att undanröja hinder för elevens lärande.