Du som har lärarexamen och arbetat i skolan i minst tre år kan vidareutbilda dig till specialpedagog. Du arbetar då tillsammans med personal och ledning i syfte att utveckla det pedagogiska arbetet för att skapa goda lärmiljöer och ge de barn och elever stöd och hjälp som är i särskilt behov av det. Exempelvis kan du stödja och handleda den vanliga läraren i undervisningen och driva utvecklingsarbete för att förbättra och förändra arbetsmetoder och arbetssätt.
"Det känns nästan overkligt. Jag hade aldrig trott att den akademiska världen kunde vara så rolig!"
15 februari webbanmälan öppnar 15 mars sista anmälningsdag
För att styrka lärarerfarenhet ska du ladda upp ett tjänstgöringsintyg. Umeå universitet har ingen särskild blankett för detta ändamål
Under utbildningen
Utbildningen ges på avancerad nivå och syftar till att ge fördjupad kunskap om det pedagogiska arbetet för att skapa goda lärmiljöer.
Distansutbildning med träffar i Umeå
Du läser programmet på distans, med 3-5 träffar per termin i Umeå. Varje träff är 4-5 dagar lång, med obligatoriska inslag. Mellan universitetsträffarna genomförs undervisning via en lärplattform vilket gör att du behöver ha tillgång till dator och internet. Under utbildningen ska du samla in data från en skola. Det får du gärna göra på en skola där du inte arbetar.
Programöversikt
Studieplan antagna from hösten 2018:
Termin 1 Introduktion till det specialpedagogiska fältet Speciallärarens och specialpedagogens yrkesfunktion Neuropsykiatriska svårigheter i olika lärmiljöer
Termin 2 Specialpedagogiska kunskapsområden Utvärdering, ledarskap och förändringsarbete
Termin 3 Vetenskaplig metodkurs Speciallärar- och specialpedagogprogrammen Examensarbete specialpedagogprogrammet Språk och matematik i ett specialpedagogiskt perspektiv
I utbildningsplanen kan du läsa mer om programmet och de kurser som ingår.
Som specialpedagog har du ett övergripande ansvar för det specialpedagogiska arbetet i en verksamhet. Det innebär att du arbetar med skolutveckling, uppföljning och utvärdering samt fungerar som en kvalificerad samtalspartner och rådgivare i pedagogiska frågor.
Beroende på hur din tidigare lärarexamen ser ut, kan du arbeta som specialpedagog för barn, ungdomar och vuxna i behov av särskilt stöd i förskola, förskoleklass, fritidshem, grund- och gymnasieskola, vuxenutbildning eller inom habilitering.
Engelska och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier. Lärarexamen (lärar-, förskollärar-, eller fritidspedagogexamen) samt minst tre års lärarerfarenhet omfattande minst halvtid efter examen. Lärarerfarenheten måste styrkas med tjänstgöringsintyg där tjänstens omfattning tydligt framgår.
Urval
Högskolepoäng avklarade per sista anmälningsdag (30-285 hp).
Platserna fördelas procentuellt i grupperna Förskollärar- eller fritidspedagogexamen (25%), Lärarexamen mot grundskolan (50%) och Lärarexamen mot gymnasiet (25%).
Studieavgift
Gäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz.
Anmälningsavgift: 900 kr.
Studieavgift, första inbetalningen: 63 100 kr.
Total studieavgift: 189 300 kr.
Anmälnings- och studieavgifter
Anmälningskod
UMU-V6310
Anmälan
Du kan inte anmäla dig ännu. Anmälan öppnar 15 februari 2024 klockan 13:00.
Sista anmälningsdag är den
15 mars 2024.
Vanliga frågor
Kan jag börja studera på höst- och vårtermin?
Speciallärarprogrammet startar på höstterminen. Du ansöker enligt de datum som finns under rubriken "Anmälan och behörighet".
Vad är det för skillnad mellan specialpedagog och speciallärare?
Specialpedagoger och speciallärare har fördjupad kompetens om att underlätta inlärning för elever i skolan. Deras pedagogiska uppdrag skiljer sig åt även om de i vissa fall kompletterar varandra. Specialpedagogens fokus är på skolans pedagogiska utveckling och specialpedagogen har därmed en främjande, förebyggande och stödjande roll. Det kan handla om att ge stöd och råd till lärare, utveckla elevers lärmiljö, kartlägga och analysera elevers stödbehov samt utforma insatser. Specialläraren är ämnesspecialiserad och fokuserar på lärandesituationen för elever och deras lärare. Det kan handla om en mer undervisande funktion men även att kartlägga och analysera elevers utvecklingsmöjligheter och att undanröja hinder för elevens lärande.