Forskargruppen RAISE är förankrad i specialpedagogik som vetenskapsfält. Med specialpedagogiska teorier, metoder och värdegrund analyserar vi hur artificiell intelligens inverkar på, och kan utformas för att stärka, tillgängliga lärmiljöer, digital inkludering och likvärdig utbildning i och med förskola, grundskola, gymnasieskola, anpassad grund- och gymnasieskola och högre utbildning. Vår forskning studerar AI-baserade system som sociala och didaktiska praktiker, inte enbart som teknik. Vi undersöker hur dessa praktiker formar möjligheter till delaktighet, individualisering och elevinflytande för barn, unga och vuxna med olika funktionsförmågor, språkliga bakgrunder och socioekonomiska villkor. Ett särskilt fokus ligger på hur AI integreras i skolans kompensatoriska uppdrag, hur den inverkar på lärares och rektorers professionskapital samt hur specialpedagogisk kompetens kan användas för att motverka bias, skapa tillgängliga pedagogiska, sociala lärmiljöer och stödja en rättvis resursfördelning.
Forskargruppen arbetar i nära nationell och internationell samverkan med universitet, praktiknära forskarnätverk, skolhuvudmän och specialpedagogiska verksamheter. Utgångspunkten är en symmetrisk och komplementär samverkan mellan skola och akademi. Genom transdisciplinära samarbeten genererar våra forskningsprojekt ny kunskap som kan omsättas i lokala skolutvecklingsprocesser och bidra till hållbara riktlinjer för etisk och inkluderande AI-användning. På så vis verkar vi för att specialpedagogiska perspektiv ska styra utvecklingen av AI i utbildning och säkerställa att digitala lösningar stärker en jämlik och tillgänglig utbildning genom hela livsloppet.