Jag forskar om användning av IT ur ett pedagogiskt perspektiv med tekniker som AR (Augmented Reality), VR (Virtual Reality) och AI (Artificiell Intelligens).
Min forskning har utbildningsområdet som huvudfokus, där jag bland annat har studerat skolans implementering och användning av datorer och surfplattor under lång tid, men jag har även genomfört studier om digitaliseringens inverkan på yrkesgrupper inom andra områden, exempelvis tandvård och ambulanssjukvård.
De senaste åren har jag även genomfört flertalet studier med fokus på användning av mer avancerade digitala tekniker som AR (Augmented Reality), VR (Virtual Reality) och AI (Artificiell Intelligens). Studierna om användning av AR- och VR-teknik har främst berört högskolepedagogik och AI främst inom tandvårdssektorn (eg. Socially Intelligent Agents).
Ett annat forskningsområde som jag också tycker är väldigt spännande att studera är pedagogiska metoder och undervisningsstrategier som exempelvis spelifiering (eng. Gamification), ofta gärna i kombination med användning av olika typer av digitala teknologier (eg. datorer, surfplattor, mobiler och smarta glasögon). Exempel på publicerad forskning den senaste tiden handlar om möjligheter och utmaningar med att använda AR- och VR-teknik i exempelvis kemiundervisning på universitetsnivå samt spelifiering som pedagogisk metod i grundskolan med en mix av olika verktyg och digitala tekniker.