"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Tillämpad forskning om utbildning och digitalisering

Forskargrupp Forskningen som bedrivs inom forskargruppen Applied Research on Education and Digitalisation (ARED) utgår från ett gemensamt intresse för utbildning med utgångspunkt i skolans, lärarutbildningens och samhällets digitalisering.

Teoretiskt och empiriskt rör ARED:s utbildningsvetenskapliga forskning kontexter som: Lärarutbildning, förskola, skola och digitala teknologier. Forskningen har till exempel fokus på olika perspektiv på lärandemiljöer, professionskunskap inom och kopplat till lärarutbildning, barns och elevers lärande, sociala värden och identitetsskapande. ARED:s forskning är nära knutet till institutionens IT-relaterade kursutbud

Exempel på forskningsfrågor:

  • Hur förbereder lärarutbildare blivande lärare för ett yrkesliv i ett samhälle som genomsyras av digital teknik och där professionell digital kompetens är en viktig del av lärares kunskap?
  • Vilka krav ställer artificiell intelligens på lärares och elever digitala kompetens och vilken betydelse får artificiell intelligens för lärare och elevers lärandemiljö?
  • Hur kan skolans uppdrag att ge elever färdigheter att programmera och att använda digitala verktyg gestaltas och hur kan IT i dess olika former (Programvaror, Internet, AI mm) användas i en lärandemiljö?
  • Vilka är de kritiska frågorna och implikationerna associerade med identitet, sociala värden och digitala teknologier - utanför och innanför utbildningskontexter — och hur sammanfaller de i dessa kontexter?  

ARED är genom flera medlemmar aktivt i tre nationella forskarskolor finansierade av Vetenskapsrådet med fokus på skolans, lärarutbildningens och samhällets digitalisering. För ytterligare information se: https://graderesearch.umu.se/. ARED har medlemmar med särskilt intresse för AI med bland annat deltagande i Teacher Academy projekt som: From Artifical Intelligence to Pedagogical Innovation.

Forskningsledare

Carina Granberg
Universitetslektor, forskare
E-post
E-post
Telefon
090-786 98 92
Camilla Hällgren
Universitetslektor
E-post
E-post
Telefon
090-786 71 44

Översikt

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Forskningsområde

Pedagogik, Utbildningsvetenskap

Publikationer från ARED

British Journal of Religious Education, Routledge 2025, Vol. 47, (1) : 1-4
Hess, Mary; Matemba, Yonah Hisbon; Segobye, Alinah; et al.
Review of Education, John Wiley & Sons 2025, Vol. 13, (1)
Filippou, Kalypso; O. Acquah, Emmanuel; Bengs, Anette
Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk, Høgskulen på Vestlandet 2024, Vol. 9, (2)
Pallin, Anna
Education and Information Technologies: Official Journal of the IFIP technical committee on Education, Springer Nature 2024, Vol. 29, (14) : 18859-18881
Gustafsson, Ulrika; Olofsson, Anders D.; Bergström, Peter
Contemporary Issues in Early Childhood, Sage Publications 2024, Vol. 25, (4) : 383-396
Manni, Annika; Löfgren, Håkan
Teachers and Teaching: theory and practice, Routledge 2024, Vol. 30, (4) : 526-544
Örtegren, Alex; Olofsson, Anders D.
Education and Information Technologies: Official Journal of the IFIP technical committee on Education, Springer 2024, Vol. 29 : 4253-4285
Örtegren, Alex
Postdigital Science and Education, Springer 2022, Vol. 4 : 467-493
Örtegren, Alex
Postdigital Science and Education, Springer 2022 : 271-329
MacKenzie, Alison; Bacalja, Alexander; Annamali, Devisakti; et al.
European Educational Research Journal, Sage Publications 2022, Vol. 21, (5) : 845-868
Cone, Lucas; Brøgger, Katja; Berghmans, Mieke; et al.
Education and Information Technologies: Official Journal of the IFIP technical committee on Education, Springer-Verlag New York 2022, Vol. 27 : 11741-11758
Gustafsson, Ulrika
Early years, Routledge 2022, Vol. 42, (2) : 167-181
Marklund, Leif
Nordic Journal of Transitions, Careers and Guidance, Stockholm University Press 2022, Vol. 3, (1) : 53-67
Pallin, Anna
Education Inquiry, Taylor & Francis Group 2021, Vol. 12, (4) : 311-316
Olofsson, Anders D.; Lindberg, Ola J.
Education Inquiry, Taylor & Francis 2021, Vol. 12, (4) : 390-409
Lindfors, Maria; Pettersson, Fanny; Olofsson, Anders D.
Senast uppdaterad: 2025-06-11