ECOHAB: Förbättring och utvärdering av konnektivitet och habitatkvalité för hållbar vattenkraft

Syftet med projektet är att ta fram och utvärdera åtgärder som ökar biologisk mångfald i reglerade vatten samt förbättrar förbindelsen i avrinningsområdet med bibehållen vattenkraft.

Projektansvarig

Roland Jansson

Projektöversikt

Projektperiod:

2018-08-31 2021-12-31

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap (EMG)

Forskningsområde

Biologi, Ekologi
  • Projektmedlemmar

Externa projektmedlemmar

Gunnar Hellström, Luleå tekniska universitet

Eva Bergman, Karlstads universitet

Larry Greenberg, Karlstads universitet

Olle Calles, Karlstads universitet

Leonard Sandin, Sveriges Lantbruksuniversitet

Kjell Leonardsson, Sveriges Lantbruksuniversitet

Elin Hellmér, Energiforsk

Mats Billstein, Vattenfall R&D

Projektbeskrivning

Syftet är att ta fram och utvärdera åtgärder som ökar biologisk mångfald i reglerade vatten samt förbättrar förbindelsen i avrinningsområdet med bibehållen vattenkraft. Målet är att åtgärderna bidrar till att uppnå GES/GEP. Projektet omfattar ekologer, strömningsmekaniker och modellerare vilket ger projektet ett holistiskt angreppssätt. Vi arbetar i flera vattendrag med olika typ av ekosystem, grad av vattenkraftspåverkan, och storlek. Vi tar fram modeller och verktyg för fiskars vattenströmsrelaterade preferenser i fiskvägar med relevans för anlockning, utformning av flyktvägar och vad som utlöser vandring. Vi tar fram metoder för att öka mängden strömhabitat genom att modifiera fårans och strändernas morfologi. Vi analyserar hur åtgärder i biflöden kan öka ekologisk status i huvudfåran, och tar fram åtgärdsförslag för att förbättra förbindelsen och miljöförhållanden i biflödenas mynningsområden. Slutligen tar vi fram verktyg för att förutsäga responsen av föreslagna åtgärder.

Senast uppdaterad: 2020-04-07