"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

En skollunch för alla

Doktorandprojekt Skolmåltiden ska ge energi och näring för elever ska orka ta del av utbildningen. Vissa grupper av elever kan uppleva svårighet i måltidssituationen relaterat till den omgivande miljön eller den mat som serveras. Syftet med projektet är att bidra till kunskapsutvecklingen om maten och miljön under skollunchen för elever diagnosticerade med ADHD eller autismspektrumtillstånd. Resultatet kan ge ökade förutsättningar för en inkluderande skolrestaurang för alla elever.

Forskningsprojektet har som syfte att öka kunskapen om skollunchen för elever diagnosticerade med ADHD eller autismspektrumtillstånd. Detta med bakgrund av att vissa elever kan uppleva ätsvårigheter och ha ökad känslighet i miljöer med många sinnesintryck. Studier inom området skulle kunna bidra till framtida riktlinjer gällande miljö och måltid i skolrestaurangen. Detta kan för den enskilda eleven resultera i bättre förutsättningar, och i ett större perspektiv utöka möjligheterna till en mer tillgänglig och inkluderande skolrestaurang för alla elever.

Doktorand

Projektöversikt

Projektperiod:

2020-09-01 2025-08-30

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Institutionen för kost- och måltidsvetenskap, Lärarhögskolan, Pedagogiska institutionen

Forskningsområde

Kost- och måltidsvetenskap

Projektbeskrivning

Skollunchen är en viktig del av det svenska utbildningssystemet, med syftet att ge alla elever samma möjligheter till en näringsriktig måltid. Den ska ge energi för att orka fokusera och ta del av undervisningen. Enligt gemensamma riktlinjer från Livsmedelsverket och Skolverket är skollunchen också en del av den utbildande verksamheten. Den beskrivs som ett pedagogiskt verktyg som kan integreras i kursplaner och i övrig skolverksamhet. Lärmiljön och skollunchen kan generellt utgöra en utmaning för elever med känslighet för höga ljud och stimmiga miljöer. Skolrestaurangen har i tidigare forskning beskrivits som en sådan miljö och kan dessutom vara socialt utmanande.

Förutom måltidsmiljön finns andra faktorer som kan påverka vissa elever negativt under skollunchen. Det kan bero på ätsvårigheter som kan relateras till selektivitet gällande livsmedelsval, svårighet med förändringar eller stress och oro under måltiden. Dessa elever kan serveras anpassad kost, även kallat ”önskekost”, men vilken kost som serveras och hur den serveras skiljer sig mellan skolor då varje kommun enskilt ansvarar för beslut och hantering av detta.

En skola för alla innefattar att skolrestaurangen ska vara tillgänglig för alla och att alla ska få äta sig mätta under skollunchen. I denna studie avser vi att bidra till kunskapsutvecklingen om skollunchen i grundskolan för elever i årskurs 4–6 diagnosticerade med autismspektrumtillstånd eller ADHD. Detta genom observationer i skolrestaurangen och intervjuer med elever, vårdnadshavare, lärare och skolmåltidspersonal.

Utökad forskning inom detta område kan bidra med viktig kunskap för att utveckla skolans arbete med att skapa en tillgänglig och inkluderande skolmiljö, där skolrestaurangen är del av lärmiljön. 

Länkar och mer läsning

Forskarskolan inom det utbildningsvetenskapliga området

 

Senast uppdaterad: 2025-05-26