Doktorandprojekt
Skolmåltiden ska ge energi och näring för elever ska orka ta del av utbildningen. Vissa grupper av elever kan uppleva svårighet i måltidssituationen relaterat till den omgivande miljön eller den mat som serveras. Syftet med projektet är att bidra till kunskapsutvecklingen om maten och miljön under skollunchen för elever diagnosticerade med ADHD eller autismspektrumtillstånd. Resultatet kan ge ökade förutsättningar för en inkluderande skolrestaurang för alla elever.
Forskningsprojektet syftar till att öka kunskapen om skollunchen för elever med ADHD eller autismspektrumtillstånd (AST). Bakgrunden är att vissa elever kan uppleva ätsvårigheter och vara extra känsliga för miljöer med många sinnesintryck. Forskningen, som baseras på skolobservationer och intervjuer, undersöker också lärares och skolmåltidspersonals perspektiv, förhållningssätt och hantering av skolmåltiden, med fokus på inkludering, normer och mångfald.
Skollunchen är en central del av det svenska utbildningssystemet och syftar till att ge alla elever likvärdiga möjligheter till en näringsriktig måltid. Den ska bidra med energi för att orka fokusera och ta del av undervisningen. Enligt gemensamma riktlinjer från Livsmedelsverket och Skolverket är skollunchen även en del av den utbildande verksamheten. Den beskrivs som ett pedagogiskt verktyg som kan integreras i kursplaner och annan skolverksamhet.
För många elever kan lärmiljön och skollunchen innebära utmaningar. Skolrestaurangen har i tidigare forskning beskrivits som en stimmig och ljudintensiv miljö, som dessutom kan vara socialt krävande. Utöver måltidsmiljön finns andra faktorer som kan påverka vissa elevers skolmåltid, exempelvis ätsvårigheter som gör att maten behöver anpassas.
Syftet med denna forskning är att utforska och analysera skolmåltiden med fokus på inkludering, normer och mångfald. Projektet lägger särskild vikt vid erfarenheter hos elever med diagnosen autismspektrumtillstånd (AST) eller ADHD, och analyserar vad som uppstår i mötet mellan dessa elevers mat- och måltidsvanor och de organisatoriska strukturer och normer som omgärdar skolmåltiden. Avhandlingen undersöker även lärares och skolmåltidspersonals perspektiv, förhållningssätt och hantering av skolmåltiden. Studien bygger på observationer i skolrestauranger och skolkök samt på intervjuer med elever, vårdnadshavare, lärare och skolmåltidspersonal.
Utökad forskning inom detta område kan bidra med viktig kunskap för att utveckla skolans arbete med att skapa en tillgänglig och inkluderande skolmiljö, där skolrestaurangen är del av lärmiljön.