Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 14 januari 2021)
Jag är docent i pedagogik med en bred utbildningsgrund (utbildningspolitik, beteendevetenskap, barn- och ungdomspsykiatri). Jag har lärarlegitimation i idrott och hälsa, psykologi, matematik.
Jag är docent i pedagogik (2012), och har utbildningsuppdrag inom specialpedagogik, idrott och hälsa, och lärarutbildningen. Jag har även utbildningsuppdrag för blivande specialistläkare inom barn- och ungdomsneuropsykiatri; samt fortbildningsuppdrag av skolpersonal och för idrottsföreningar om neuropsykiatriska svårigheter.
Mina främsta kunskapsområden är barns olika förutsättningar för att kunna tillgodogöra sig den pedagogiska-, sociala-, och fysiska lärmiljön, särskilt vad gäller neuropsykiatriska svårigheter utifrån en inkluderande pedagogik och barnets perspektiv.
Min forskning är inriktad mot barns lärande med fokus på barn och deras förutsättningar och hur den pedagogiska verksamheten kan anpassas för att möta alla barn.
Mina forskningsaktiviteter är som forskningsledare för det VR-finansierade projektet Kognitiva implikationer för matematiklärande hos yngre (2009-2016), och i det uppföljande projektet Att predicera matematikprestation, finansierat av Lärarhögskolan, Umeå universitet. Jag medverkar även i det VR-finansierade projektet Att inte klara av trycket: hur hänger matteängslan ihop med matematikprestation (2020-2022) och i ett hälsofrämjande skolutvecklingsprojekt finansierat av Skolverket, tillsammans med Falu kommun, Aktiv och deltagande – innovativa gymnasieklassrum (2018-2020).
Mina publikationer är inom flera ämnesområden, som smak och lukt, timplaneförsök inom skola, provångest och nationella prov, matematikprestation och arbetsminne, test-effekten, och lärarförmågor. Jag har stor erfarenhet av flertalet metoder, instrument, och analyssätt: intervjuer, standardiserade enkäter, interventioner, dokumentstudier, observationer, statistik. Jag har även stor erfarenhet av flertalet olika deltagande åldersgrupper: barn och lärare på låg-, mellan- och högstadium, vuxna och äldre individer, individer med funktionsnedsättning, elitidrottare.
Jag har en bred utbildningsgrund inom idrott, matematik, utbildningspolitik, beteendevenskap, medicin (barn- och ungdomspsykiatri), och socialpsykiatri. Jag har lärarlegitimation i idrott och hälsa, psykologi, och matematik. Jag är även utbildad som Case Manager.
Jag tog min matematiklärarexamen (1993) från matematikum Uppsala universitet. Min idrottslärarexamen från GIH i Stockholm (1996). Min filosofie doktorsexamen i Pedagogiskt arbete från Umeå universitet (2006). Min filosofie magisterexamen i psykologi från Umeå universitet (2000). Min medicine kandidatexamen i barn- och ungdomspsykiatri från Umeå universitet (2014). Min socialpsykiatriska uppdragsutbildning som Case Manager från Region Västerbotten, Socialpsykiatriskt kunskapscentrum (2017).