Förnybara energibärare vid produktion av bränd kalk

Forskningsprojekt I enlighet med Färdplan för en konkurrenskraftig och fossilfri gruv- och mineralnäring (Swemin 2018) arbetar Nordkalk för att introducera förnyelsebara bränslen i sina processer. Detta är med dagens kunskaper och tekniknivå utmanande, speciellt rörande bränsleegenskaper, bränslehanteringssystem, samt bränsleförsörjning.

Projektets syfte är att minska CO2 utsläpp från produktion av bränd kalk genom att öka användningen av förnyelsebara energibärare. Projektets övergripande mål är att reducera CO2 utsläpp från icke-förnyelsebara energibärare från Nordkalk ABs produktion av bränd kalk med 46%, vilket motsvarar totalt 71 kton/år. Potentialen på medellång sikt medger ytterligare reduktion av CO2 utsläpp från mineralindustrin, i Sverige och i världen.

Projektansvariga

Matias Eriksson
Adjungerad universitetslektor

Projektöversikt