Publicerad: 2020-02-06

Arcum deltog på firande av samiska nationaldagen

NYHET Med sol och blå himmel firades samernas nationaldag in på Umeå universitet. Arcum var självklart på plats.

Text: Oscar Sedholm

Under årets firande av den samiska nationaldagen bjöds på sprakade eldar, renköttsoppa, tal och jojk utanför Humanisthuset på Umeå Universitets campus. Utöver att vara nationaldag så firades också att Várdduo fyller 20 år. Talade gjorde Dieter Müller, Lena-Maria Nilsson, Peter Sköld, Krister Stoor och Michael Lindblad. De två sistnämnda framförde också varsin jojk.

Peter Sköld, nuvarande föreståndare på Arcum, talade om Várdduos begynnelse för många år sedan: "Vi byggde upp stora nätverk såväl på som utanför universitetet, vi arrangerade konferenser runt om i hela Sápmi, vi gav ut en hel del böcker där de som verkade inom samisk forskning synliggjordes, vi utvecklade ett samarbete med Sametinget och inledde utdelningen av ett vetenskapligt pris och studentstipendier. Vi drog igång forskningsprojekt med alla fakulteter inblandade och öppnade möjligheter för fler doktorander. När vi började var det bara en föreståndare och en administratör på 25 % och tolv år senare var CeSam-korridoren full av folk, en väldigt spännande resa."

Lena Maria Nilsson
Projektledare, projektkoordinator, övrig/annan befattning