Publicerad: 2024-02-13

Demografi och fika i centrum

NYHET Under måndag 19 februari finns chansen att lyssna till tre forskare från enheten för demografi och åldrandeforskning. De kommer att hålla kortare föreläsningar om pågående forskning, möjlighet finnas att ställa frågor och så bjuds det på fika.

Nere i centrum på Väven arrangeras den 19 februari Fika efter en demograf. Det är enheten för demografi och åldrandeforskning vid Umeå universitet som ordnar eventet. Under en och en halv timme får besökarna ta del av tre presentationer av aktuellt demografisk forskning samt fika. Evenemanget, som är öppet för alla intresserade, är en del av demografiska databasens 50 år firande.

Fika efter en demograf 19/2 kl 15.00 Öppna foajén Väven plan1

Först ut att presenteras är Samuel Sundvall, doktorand i historia. Samuel kommer att föreläsa om "Att lämna den norrländska landsbygden - orsaker och konsekvenser under 1900-talet".

Näst i tur blir Erika Sandow som är universitetslektor vid Institutionen för geografi. Erikas föreläsning har titeln: "När avståndet spelar roll - hur vuxna barns arbetslöshet påverkar föräldrars psykiska hälsa".

Den tredje forskningspresentationen gör Sara Kalucza, forskare vid sociologiska institutionen. Sara kommer att föreläsa om "Ungas arbetsliv – spelar det någon roll för de västerbottniska föräldrarnas välbefinnande?".

Läs mer om forskarna