Publicerad: 2024-04-04

Fördomar gynnar varken studenterna eller IT-branschen

NYHET Världen är i akut behov av skickliga mjukvaruutvecklare med ett helhetsperspektiv. Ändå är det väldigt många ”han” och få ”hon” och ”hen” i branschen. – Den fördomsfulla synen på datavetare som en folkskygg vit man som sitter ensam och kodar i en källare gynnar varken dig som student, IT-branschen eller samhället, säger Anna Jonsson, universitetslektor i datavetenskap och ansvarig för civilingenjörsprogrammet i teknisk datavetenskap vid Umeå universitet.

Att jobba med IT ger makt och förmåga att påverka, lösa, ta fram, förbättra och utveckla teknik som är bra för människor, företag och samhälle. Inom branschen finns stora möjligheter att växa precis som du är, då alla typer av personligheter efterfrågas, oavsett om du är problemlösare, världsförbättrare, företagare eller ”hacker”.
– Att detta inte syns och märks bättre är en brist inom branschen, särskilt nu, när utvecklingen går så snabbt. Det handlar inte bara om att knacka kod utan om att skapa produkter och tjänster som samhället behöver. För att kunna göra det optimalt, behöver du ha en förmåga att se saker ur olika perspektiv och med flera infallsvinklar, säger Anna Jonsson, som nyligen tagit över ansvaret för Civilingenjörsprogrammet i teknisk datavetenskap vid Umeå universitet.

Världsledande forskning

Anna Jonsson är universitetslektor och forskar samt undervisar på institutionen för datavetenskap vid Umeå universitet. Institutionen har under de senaste åren rekryterat flera världsledande professorer, lektorer, postdocs och doktorander och växt i rekordfart. IT-utbildningarna har hög kvalitet och ett mycket gott rykte. Att studera datavetenskap i Umeå ger dig möjligheten att erhålla mycket goda kunskaper i distribuerade system, datormoln, AI, språkbehandling, teoretisk datavetenskap, parallell programmering, numeriska beräkningar, grafik, robotik och inte minst datasäkerhet.

Alla personligheter för bästa resultat

Institutionen för datavetenskap arbetar aktivt för att skapa en bra och inkluderande arbetsmiljö för alla, oavsett om du är man, kvinna eller icke-binär.
 – Företagen utvecklar mjukvara för alla typer av människor och då måste också alla typer vara med och utveckla den för bästa möjliga resultat, och det gäller inte bara med avseende på könstillhörighet. Hos oss ska man kunna vara sig själv, säger Anna Jonsson.
Att få fler tjejer, kvinnor och icke-binära att förstå de många möjligheterna inom IT är en prioriterad fråga.
– Forskning visar att grupper med mångfald jobbar bättre än homogena grupper. Det är viktigt att lära sig samarbeta och förstå att människor med andra erfarenheter än en själv ofta har ett perspektiv som man själv hade missat helt annars, säger Anna Jonsson.

Både ta plats – och ge den

Oavsett vem man är, så bör man alltså tänka på att både ta plats och ge den.
– Killarna i klassen behöver t ex tänka mer på att uppmuntra och involvera tjejer och icke-binära i studiediskussioner och aktiviteter. Det gynnar dem själva, både personligt och karriärsmässigt, säger Lili Jiang, universitetslektor och programansvarig för Masterprogrammet i datavetenskap. Lili Jiang och Anna Jonsson är liksom universitetslektor Suna Bensch, nya som programansvariga på institutionen.

Nå och lyfta fler

De kommer att besöka gymnasieskolor och delta på utbildningsmässor och siktar nu på att nå och lyfta fler tjejer och icke-binära i marknadsföring och aktiviteter.
– Att lära sig lösa problem med hjälp av programmering är fantastiskt roligt och ger dig ett intressant, utvecklande och kreativt arbete, oavsett inom vilken bransch du vill arbeta. Du tar fram lösningar som kan stötta och hjälpa andra – dessutom får du bra betalt! avslutar Suna Bensch, programansvarig för Kandidatprogrammet i datavetenskap.

IT-utbildningar av hög kvalitet vid Umeå universitet

Bild på Ester Olofsson i dörröppningen till en datasal.
Civilingenjörsprogrammet i teknisk datavetenskap – IT-utbildningen med hög kvalite och gott rykte

Civilingenjörsprogrammet i teknisk datavetenskap gör dig hett eftertraktad nationellt och internationellt.

Bild på studenter på campus
Kandidatexamen i datavetenskap för en lovande karriär

IT-utbildningen som ger dig både grundläggande kunskaper och praktiska tillämpningar inom datavetenskap.

Bild på Mert Karkan sittande vid dator i datorsal.
Masterprogrammet i datavetenskap – för dig som vill leda IT- och utvecklingsarbetet

Masterprogrammet i datavetenskap och dess unika koncept ger oändliga framtidsutsikter.

Porträttbild Leila Methnani
Sveriges första masterutbildning i AI med fokus på etiska aspekter

En utbildning starkt kopplad till vår världsledande forskning inom ansvarsfull AI.

Programansvariga

Suna Bensch