Publicerad: 2023-04-13

Lena Karlsson ny föreståndare för CEDAR

NYHET Lena Karlsson, universitetslektor vid Umeå universitet, är ny föreståndare för CEDAR – Enheten för demografi och åldrandeforskning.

Text: Karin Johansson

Vid årsskiftet tillträdde Lena Karlsson som föreståndare för CEDAR – Enheten för demografi och åldrande forskning. Uppdraget innebär att ha det övergripande ansvaret för CEDAR, vad gäller såväl personal, ekonomi som samverkan med det omgivande samhället.

– Det är med stor spänning jag tar mig an uppdraget som föreståndare, men även med stor respekt för vad uppdraget innebär. Jag är mycket glad över att det finns så väl inarbetade rutiner och att föreståndarskapet ingår som en del i en ledningsgrupp där mycket samlad erfarenhet finns.

Lena berättar att hon i uppdraget som föreståndare vill värna för att CEDAR fortsätter att vara en inkluderande och lärande miljö. Något hon ser framemot är att sprida information om CEDAR till det omgivande samhället, hon anser det viktigt att arbeta med att fler både inom och utom Umeå universitet får ökad kännedom om vad som görs på enheten och vilka möjligheter som finns med befolkningsdatabaserna.

– Personligen ser jag fram emot att få lära mig massor om hela verksamheten, från dataproduktionen till all spännande forskning som bedrivs i miljön.

I sin forskning har Lena mestadels rört sig inom det historie-demografiska området, där hon studerat åldrande och hälsa i Sápmi under 1800-talet samt relationen mellan klimat och spädbarnsdödlighet. Lena har tidigare haft ett biträdande lektorat vid CEDAR och även ett forskningsprojekt tillsammans med andra forskare i miljön.

– Det finns massor av forskningsfrågor som jag skulle vilja studera där befolkningsdatabaserna vid CEDAR utgör en källa till svaren.