Publicerad: 2022-02-15

Från Umeå universitet om arktisk mat på UR Play

NYHET Sveriges utbildningsradio (UR) jobbar med att sprida kunskap och lärande och just nu finns en programserie på UR Play om arktisk mat och den forskning som sker om ämnet vid Umeå universitet.

Text: Anngelica Kristoferqvist

Under hösten 2021 arrangerade Arcum, Arktiskt centrum vid Umeå universitet, tillsammans med Institutionen för kost- och måltidsvetenskap och Várdduo - Centrum för samisk forskning, en heldag om arktisk gastronomi där flera forskare talade och gastronomiprogrammets studenter bjöd på smakprov.

På UR Play finns bland annat ett panelsamtal om matkulturens historia och framtid där forskare och studenter deltog och diskuterad vikten av kunskap om den mat vi äter här, och hela kunskaputvecklingen av den norliga regionen. Hela programserien UR Samtiden - Samisk och arktisk gastronomi finns tillgänglig på UR Plays hemsida.

Dieter Müller
Professor, övrig/annan befattning