Publicerad: 2022-05-19 Uppdaterad: 2022-05-18, 15:57

TV-tränare, diabetesforskare samt forskare om klimat och hälsa nya medicinska hedersdoktorer i Umeå

NYHET Den rikskända tv-tränaren Sofia Åhman utses till medicine hedersdoktor vid Umeå universitet tillsammans med diabetesforskaren Paul Zimmet, Australien, och Kristie L. Ebi, USA, som forskar om klimatförändringarnas betydelse för hälsan.

Text: Ola Nilsson

Det är stor spridning över både världen och ämnen på de nya hedersdoktorerna vid Medicinska fakulteten vid Umeå universitet. På grund av pandemin utsågs inga hedersdoktorer under 2021, så i år blir det istället hela tre nya som får medicinska hedersdoktorshattar.

Sofia Åhman har blivit känd för miljoner svenska och nordiska tv-tittare med sitt dagliga ”Hemmagympa med Sofia” och kan alltså snart också bära doktorshatt på gympapassen

– Sofia Åhman har på ett enastående sätt lyckats entusiasmera människor i alla åldrar att bryta stillasittandet och öka sin fysiska aktivitet. Inte minst under pandemin har det haft en viktig betydelse för folkhälsan, säger Patrik Danielson, dekan vid Medicinska fakulteten.

Sofia Åhman är utbildad idrottslärare och har tidigare även medverkat i Umeå universitets egen friskvårdssatsning Hälsa på campus.

Global fetmaepidemi

Från andra sidan jorden kommer en annan hedersdoktor. Paul Zimmet är verksam i Melbourne i Australien, där han är professor i diabetologi vid Monash-universitetet och även arbetar kliniskt med patienter. Huvudfokus i Paul Zimmets forskning är diabetes- och fetmaepidemin som sveper över världen och inte minst drabbar utvecklingsländer. Han är ”pappa” till världshälsoorganisationen WHO:s definition av diabetes med förstadier och det metabola syndromet.

– Vi är mycket glada att ytterligare kunna knyta till oss en av diabetesforskningens verkliga portalfigurer i världen. Hans insatser kan knappast överskattas, säger Patrik Danielson.

Umeå universitet har sedan tidigare haft forskningsutbyte med Paul Zimmet och hans forskargrupp. Utöver professuren i Melbourne, är Paul Zimmet rådgivare till regeringen i Mauritius, där han har byggt upp en effektiv folkhälsoenhet. Han är även hedersdoktor i Madrid och i Tel Aviv.

Klimat och hälsa

Ytterligare ett rejält skutt, fast åt andra hållet, i staten Washington på USA:s västkust, finns nästa hedersdoktor, Kristie L. Ebi. Hon forskar främst om hur klimatförändringar påverkar människors hälsa, och hör till världens mest citerade forskare inom klimatförändringar och hälsa med fokus på infektionssjukdomar.

Professor Ebis arbete med hälsoaspekter av klimatanpassning har varit globalt betydelsefullt och hon har sedan två decennier haft ledande uppgifter i FN:s klimatpanel IPCC.

– Som lärosäte och forskarmiljö i Arktis, är klimatförändringarna och dess påverkan på samhälle och människor ett väldigt viktigt område för Umeå universitet. Därför är det värdefullt att vi bygger en fastare relation med en mycket inflytelserik forskare på området, säger Patrik Danielson.

Kristie L. Ebi har sedan flera år samarbetat med forskare vid Umeå universitet och gett viktiga bidrag till forskningen kring klimatförändringens inverkan på människors hälsa, bland annat under en tid som gästprofessor och som medförfattare till många vetenskapliga publikationer.

Äntligen årshögtid

Hedersdoktorerna promoveras högtidligt vid Umeå universitets årshögtid som planeras till 15 oktober. Utöver de tre nya medicinska hedersdoktorerna installeras då även 2020 års medicinska hedersdoktor Alim-Louis Benabid som alltså utsågs 2020 men inte kunde installeras eftersom årshögtiden det året, liksom året efter, blev inställd på grund av pandemin.

Stefan Söderberg
Professor, överläkare