Publicerad: 2022-03-18

Veckans humanist: Rut Vinterkvist

NYHET Hon studerar på Kandidatprogrammet i filosofi och samhällsanalys vid Humanistiska fakulteten, Umeå universitet, hon är även medarbetare för den studentdrivna filosofitidskriften Intension och ordförande för Umeå studentradio.

Text: Per Melander

Hur ser din din väg till humaniora ut?

– Jag har alltid gillat att förstå saker, allt från kemi till religion. Jag började mina akademiska bana med att läsa Idéhistoria A, och det var det roligaste jag gjort så jag läste vidare på B-kursen. Jag fastnade för i det var hur ideér påverkat och påverkats av samhället genom historien.

– Det fick mig att vilja veta mer om vilka ideér som påverkar oss idag, både på individnivå, exempelvis hur diagnoser påverkar individen som har den, och på samhällsnivå, exempelvis politiska ideologier. Och det var så jag hamnade på Kandidatprogrammet i filosofi och samhällsanalys.

Vad betyder humaniora för dig?

– Jag ser det som ett intresse eller hobby. Jag gillar att fördriva tid med teoretisera kring fenomen i vardagen och världen, det är som ett oändligt pussel och varje tanke blir en ny liten pusselbit.

– Det är ett olösligt men roligt tidsfördriv. Förhoppningsvis är det ett intresse som eventuellt kan bli ett arbete en dag i framtiden så jag kan fortsätta fylla på och nån dag kanske få en hint om vad som är helhetsbilden.

Vad pluggar du nu?

– Jag studerar på Kandidatprogrammet i filosofi och samhällsanalys på Umeå universitet. Vid sidan om det är jag engagerad i den studentdrivna filosofitidskriften Intension samt sitter som ordförande för Umeå studentradio

Vad är din drivkraft i studierna?

– Att lära mig allt om allt! Jag vill förstå och se hur saker hänger ihop och hitta verktyg för att inte bli så förvirrad över världens komplexitet.

Vad är roligast med att plugga?

– Att diskutera, lösa problem och tänka med andra, det finns inget som får det att pirra mer i kroppen än när man tillsammans lyckas reda ut en riktigt krånglig text och förstå ideérna bakom.

– Ännu roligare blir det när man kan sätta ihop den nya kunskapen med sånt man läst tidigare och pusselbitarna faller på plats...

Vad vill du säga till någon som funderar på att söka kurser eller program inom humaniora?

– Gör det! Oavsett vad man ska göra sen är det både roligt och givande att bilda sig. All kunskap och alla perspektiv går att använda till något, jag brukar tänka att om min förmåga inte ger mig en doktorshatt så kanske det iallafall ger mig goda förutsättningar att vinna På spåret, och det vore ju inte fy skam!