Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Nyheter från Pedagogiska institutionen

Hybrid undervisningsverksamhet
Publicerad: 08 nov, 2021

Hybridlärande och immersive technologies för olika pedagogiska scenarion ska undersökas i VR-projekt.

Ny antologi i nordiskt samarbete
Publicerad: 01 nov, 2021

Antologin har titeln: Praktiknära pedagogisk forskning i det lärande nordiska nätverket Gemensamma Vägar.

Särskiljande som möjlighet och utmaning
Publicerad: 25 okt, 2021

Vicktoria Westerberg disputerar fredag 17 december.

Skolagans historia och pedagogik
Publicerad: 21 okt, 2021

Nättidningen Svensk historia uppmärksammar en ny bok av Björn Norlin om Skolagans historia och pedagogik.

Doktoranddag för GRADE och UPGRADE
Publicerad: 28 sep, 2021

Första doktoranddagen som anordnats av och för doktoranderna själva.

Ny bok om historieundervisning och historisk rättvisa
Publicerad: 13 sep, 2021

Ny bok undersöker undervisning om historiska övergrepp och andra historieförmedlande sammanhang.

Ojämlikheter skapar hinder för vänskapsprojekt
Publicerad: 01 jul, 2021

Det omgivande samhällets villkor gör sig påminda när människor försöker knyta gränsöverskridande vänskapsband.

Klart med en tredje forskarskola kring digitaliseringens effekter
Publicerad: 22 jun, 2021

J. Ola Lindberg blir koordinator för den nya forskarskolan som har inriktning på lärande i en digital

Ny bok om diskursanalys med praktiska exempel
Publicerad: 22 jun, 2021

Lina Spjut skriver om kritisk diskursanalys av läromedelsinnehåll i sitt kapitel.

Samhällsvetenskapliga fakultetens pedagogiska pristagare 2021
Publicerad: 21 jun, 2021

Grattis Peter Bergström och Fanny Pettersson som utsetts till årets pristagare!

Tidsbrist får ungdomar att sluta med fotboll
Publicerad: 08 jun, 2021

Doktorand Peter Brusvik studerar varför unga spelare fortsätter eller vill sluta spela fotboll i en förening.

Årets lärare på Personalvetarprogrammet
Publicerad: 02 jun, 2021

Grattis till Johan Örestig och Ulrika Widding som utnämnts i år - igen!

Simutbildning i samarbete
Publicerad: 31 maj, 2021

Lärarstudenter vid Umeå universitet har gett extra simundervisning till nyanlända elever.

Läromedel blir bättre på information om nationella minoriteter
Publicerad: 11 maj, 2021

Trots att det finns förbättringsmöjligheter går utvecklingen åt rätt håll.

Peer-review i nätbaserade uppsatskurser
Publicerad: 05 maj, 2021

Tomas Holmgren som är lärare på uppsatskurserna berättar om peer-review-modellen.