Nyheter från Pedagogiska institutionen

Idrott och inkludering i fokus under besök av tysk professor
Publicerad: 2024-04-08

Florian Kiuppis från Catholic University of Freiburg träffade bl a studenter på idrottslärarutbildningen.

Tydliggörande pedagogik inom gymnasieskolans arbetsplatsförlagda lärande
Publicerad: 2024-04-04

Johan Hansson och Tord Göran Olovsson kommer att arbeta tillsammans med Anderstorpsgymnasiet.

Robert Holmgren får Lärarhögskolans pedagogiska 2024
Publicerad: 2024-03-28

Robert är känd för sitt fokus på studenternas intressen på yrkeslärarprogrammet.

Viktigt att förstå specialpedagogers syn på teknologi
Publicerad: 2024-03-15

I samband med NERA-konferensen presenterade Eva Mårell-Olsson och Kim Wickman resultat från deras studie.

VK: Viktigt att fånga upp begåvade barn redan i förskolan
Publicerad: 2024-03-04

Intervju med Malin Ekesryd Nordström i Västerbottens-Kuriren 2 mars om begåvade barn i förskolan.

Värdefulla möten på nordisk pedagogisk konferens i Norge
Publicerad: 2024-03-01

Universitetslektor Gerd Pettersson åkte till Mo i Rana för att delta på en konferens om pedagogik.

Alla på snö Umeå 2024
Publicerad: 2024-02-22

Under vecka 8 får elever i årskurs 4 utforska glädje på snö i Bräntbergsbacken i Umeå.

Doktorandutbyte i Dunedin, Nya Zeeland
Publicerad: 2024-02-20

Doktoranderna Malin Andersson och Georgios Pavlogiannis är på utbyte i Nya Zeeland i tre månader.

DN: ”Vissa är särskilt begåvade – det är inte mer med det”
Publicerad: 2024-01-19

Malin Ekesryd Nordström som nyligen disputerade i ämnet intervjuas i DN-artikel.

Nordiska perspektiv på digital kompetens i utbildning
Publicerad: 2024-01-09

Sara Willermark, Anders D. Olofsson och J. Ola Lindberg är redaktörer för boken som är utgiven av Routledge.

Digitalt kunskapsseminarium om skolor på landsbygd
Publicerad: 2023-12-20

Gerd Pettersson och Fanny Pettersson deltog i seminariet och presenterade resultat från samverkansprojekt.

Skolporten: Tal om särskild begåvning synliggör spänningar
Publicerad: 2023-12-15

Malin Ekesryd Nordström intervjuas av Skolporten med anledning av sin avhandling om särbegåvning.

Nordisk samverkan om yrkeslärarutbildning och yrkesutbildning
Publicerad: 2023-12-06

Yrkeslärare från några gymnasieskolor i Västerbotten samt forskare och lärare från Umeå universitet är med.

Blivande idrottslärare behöver stöd för bättre undervisning
Publicerad: 2023-11-24

Lärarutbildningen behöver förbättras för att få tillgänglig lärmiljö i ämnet idrott och hälsa.

Vi lärare: Skolan ser ofta särskilt begåvade barn som problem
Publicerad: 2023-11-22

Malin Ekesryd Nordström berättar om resultaten av sitt avhandlingsarbete i Vi lärare/ Specialpedagogik.

Senast uppdaterad: 2023-02-15