Jag forskar och undervisar inom området språkdidaktik och är särskilt intresserad av frågor som rör skrivande och demokrati.
Jag är lektor i språkdidaktik, lärarutbildare och forskare. Jag sitter i styrgruppen för SMDI, nätverket för Svenska med Didaktisk Inriktning. På insitutionen är jag koordinator för vårt forskarnätverk LITUM, Literacyforskning med utbildningsvetenskaplig inriktning vid Umeå universitet.
Jag är vetenskaplig ledare för SKRIVUM, en utbildningsstrategisk satsning med utbildning för universitetslärare med det övergripande målet att stärka samtliga studenters kompetens i akademiskt skrivande och yrkeslivets skrivande. Att utveckla den skrivdidaktiska undervisningen är också i fokus i ett samarbetsprojekt mellan Umeå universitet och Åbo Akademi, där vi arbetar med skrivande i skolans alla ämnen för lärarstudenter på 4–6-lärarutbildningarna.
Min forskning fokuserar på skrivande i skolans alla ämnen och skrivundervisning. I ett interventionsprojekt arbetar vi med Skrivande som näring för demokratin.
Jag undervisar på lärarutbildningen i kurser i svenska och handleder examensarbeten. Jag har lång erfarenhet av att undervisa på olika nivåer, från grundskola och vuxenutbildning till lärarutbildning. Sedan 2016 har jag undervisat på grundlärarutbildningen F–3 och 4–6, förskollärarutbildningen och fritidslärarutbildningen. Inom grundlärarutbildningen har jag främst varit kursansvarig för och undervisat på kurser i svenska, och där har jag varit med och skrivit fram nya kursplaner och varit kursansvarig. Jag har också varit institutionens representant i Lärarhögskolans förskollärarråd. Jag har också erfarenheter av att undervisa inom svenska som andraspråk, både i grundskola, komvux och på universitetskurser.
Tidigare har jag även varit språk-, läs- och skrivutvecklare och ingått i Skolverkets NCS, nationellt centrum för språk-, läs- och skrivutveckling, och koordinerat nätverk inom området regionalt och kommunalt. Jag har även för universitetet varit kursansvarig för uppdragsutbildningar som Handledare i Läslyftet och Handleda vidare. Från 2015–18 var jag representant i ATP, Advanced Teachers Program, vilket är ett initiativ från Wallenbergstiftelsen att skapa förutsättningar för att driva skolutvecklingsfrågor och modeller för skolutveckling.