Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 1 mars 2021)
Jag är universitetslektor och forskar på frågor kopplat till naturvetenskaplig utbildning, medborgarbildning och en hållbar samhällsförändring.
Jag är universitetslektor på institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik på Umeå Universitet och tillhör forskningsmiljön UmSER (Umeå Science Education Research). Jag har en lärarexamen för undervisning i biologi och kemi på gymnasieskolan, en magisterexamen i biologi och en doktorsexamen i beteendevetenskapliga mätningar. Jag har goda kunskaper i olika motivationsteorier och statiska analyser, särskilt i att planera och analysera mätningar av kunskaper och attityder. Jag har också kunskaper om medborgarbildning och utbildning för hållbar utveckling.
Innan jag påbörjade mina forskarstudier har jag arbetat som miljökonsult, lärare på gymnasieskolan och som provutvecklare för nationella proven. Mina forskarstudier handlade om elevers motivation i relation till storskaliga prov. Under en postdok i Miami forskade jag på elevers intresse för biologi och deras känsla av tillhörighet och engagemang i biologiinstitutionen.
Min huvudsakliga forksning sker idag inom två projekt: Undervisnings idag och i framtiden, medborgarbildning inom yrkesprogrammen och Naturvetenskapens roll för ett aktivt medborgarskap, skillnader mellan olika gymnasiala program. Jag medverkan även i ett samarbete mellan Sverige och Sydafrika som syftar till att undersöka i vilken grad sydafrikanska och svenska lärare samt elever verkar för och upplever att de får stöd för att agera för samhällsförändring samt i ett samverkansprojekt med Umeå kommun där vi utvärderar och utvecklar lärande för hållbarutveckling i kommunens skolor.