"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Personalbild Johanna Arnesson

Johanna Arnesson

Johanna Arnesson är biträdande lektor i Medie- och kommunikationsvetenskap. Hon forskar om kommunikation i skärningspunkten mellan marknadsföring och politik, med fokus på digitala medier.

Kontakt

E-post
Telefon

Verksam vid

Anknytning
Biträdande universitetslektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper Enhet: Medie- och kommunikationsvetenskap
Plats
Humanisthuset, Biblioteksgränd 3 (huvudentré) Umeå universitet, 901 87 Umeå

Mitt pågående forskningsprojekt handlar om olika former av "influencerpolitik" och hur detta tar sig uttryck i digitala medier på olika sätt. Det innefattar influencers som agerar politiskt, samarbeten som blir kritiserade och politiserade av publiken, samt hur strategier och taktiker från influencervärlden anammas inom politisk kommunikation.

I media:

Kritik mot influencer-par efter sponsrad Saudiresa (P3 Nyheter, Sveriges Radio, 30 mars 2022)

Brist på manliga influencers - detta innebär det för marknadsföringen (Resumé, 17 januari 2022)

Kan man avsätta en influencer? (Godmorgon Världen, Sveriges Radio, 24 oktober 2020)

Everyday life in the culture of surveillance, Gothenburg: Nordicom 2023 : 67-88
Arnesson, Johanna; Carlsson, Eric
Snabbtänkt 2.0 22: reflektioner från valet 2022 av ledande forskare, Sundsvall: Mittuniversitetet 2022 : 43-
Arnesson, Johanna; Grandien, Christina
Organisationer och kommunikation, Lund: Studentlitteratur AB 2021 : 259-286
Arnesson, Johanna

Undervisar på programmet för Strategisk kommunikation, samt grundutbildningen inom Medie- och kommunikationsvetenskap. 

Programansvarig för grundutbildningarna inom Strategisk kommunikation och Medie- och kommunikationsvetenskap, med särskilt ansvar för studentfrågor.