"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Johanna Arnesson

Johanna Arnesson är biträdande lektor i Medie- och kommunikationsvetenskap. Hon forskar om kommunikation i skärningspunkten mellan marknadsföring och politik, med fokus på digitala medier.

Kontakt

E-post
Telefon

Verksam vid

Anknytning
Biträdande universitetslektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper Enhet: Medie- och kommunikationsvetenskap
Plats
Humanisthuset, Biblioteksgränd 3 (huvudentré) Umeå universitet, 901 87 Umeå

Mitt pågående forskningsprojekt handlar om olika former av "influencerpolitik" och hur detta tar sig uttryck i digitala medier på olika sätt. Det innefattar influencers som agerar politiskt, samarbeten som blir kritiserade och politiserade av publiken, samt hur strategier och taktiker från influencervärlden anammas inom politisk kommunikation.

I media:

Kritik mot influencer-par efter sponsrad Saudiresa (P3 Nyheter, Sveriges Radio, 30 mars 2022)

Brist på manliga influencers - detta innebär det för marknadsföringen (Resumé, 17 januari 2022)

Kan man avsätta en influencer? (Godmorgon Världen, Sveriges Radio, 24 oktober 2020)

Media Culture and Society, Sage Publications 2023, Vol. 45, (3) : 528-544
Arnesson, Johanna
Everyday life in the culture of surveillance, Gothenburg: Nordicom 2023 : 67-88
Arnesson, Johanna; Carlsson, Eric
Snabbtänkt 2.0 22: reflektioner från valet 2022 av ledande forskare, Sundsvall: Mittuniversitetet 2022 : 43-
Arnesson, Johanna; Grandien, Christina
Organisationer och kommunikation, Lund: Studentlitteratur AB 2021 : 259-286
Arnesson, Johanna

Undervisar på programmet för Strategisk kommunikation, samt grundutbildningen inom Medie- och kommunikationsvetenskap. 

Programansvarig för grundutbildningarna inom Strategisk kommunikation och Medie- och kommunikationsvetenskap, med särskilt ansvar för studentfrågor.