Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Anställningsavtalets rättsliga reglering (Juristprogrammet)

Du är antagen till kursen Anställningsavtalets rättsliga reglering.  Här hittar du viktig information om vad du behöver göra innan kursstart. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här, så hör av dig till oss via kontaktformuläret längst ned på sidan. Vi ses i januari!

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej till din studieplats

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller vill stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Men, är du inte längre intresserad av din studieplats är det viktigt att du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd kan du lämna återbud på Studentwebben (logga in med Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig på Studentwebben innan kursstart. Webbregistreringen öppnar 11 januari och funktionen kommer att vara öppen till och med 19 januari.

    Kursen startar måndagen den 18 januari kl.10.  Kursstarten inleds med att vi klarar av en del praktiska saker som registrering och allmän information om kursen. 

    Ni kommer dessutom att arbeta med en introduktionsuppgift. Vid kursintroduktionen kommer vi att gå igenom den avslutande examinationsuppgiften, hur den är upplagd och vilka krav samt förväntningar som finns för examinationer. Jag ser det därför som mycket viktigt att närvara vid kursintroduktionen.

    Till den första sammankomsten som bl.a. handlar om  gråzon önskar jag att ni har repeterat grundläggande kunskaper om uppsägning på grund av arbetsbrist och uppsägning på grund av personliga skäl samt läst  AD 2011 nr 30, AD 2009 nr 50 och AD  1998 nr 39. I sistnämnda dom ska ni särskilt  notera vad som står om 7 och 22 §§ i LAS. Uppmärksamma domstolens argumentation och fundera över om domarna kan kritiseras utifrån någon utgångspunkt.

    Det ligger en dugga i början av kursen som ska kontrollera att ni har de grundläggande kunskaperna om dessa uppsägningsorsaker.

    I samband med kursintroduktionen/registrering på kursen kommer ni att komma åt kursportalen Cambro.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    2021-01-18

    Tid: kl.10.

    Plats: Digitalt via zoom.

    Samtliga undervisningstillfällen, seminarier och examinationer sker via zoom.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Undervisningen sker i form av föreläsningar, övningar/seminarier. För seminarierna gäller obligatorisk närvaro (enligt närmare anvisningar som meddelas vid kursstarten).

    Undervisningens innehåll i stora drag framgår av schemat. Kurslitteraturen framgår av kursplanen. Observera att Du behöver tillgång till lagtext i form av exempelvis lagbok eller annan lämplig lagtextsamling (t.ex. Arbetslagstiftning 2020). Användning av äldre lagböcker sker på ”egen risk”.

    För att få så stort utbyte av undervisningen som möjligt bör Du förbereda Dig genom att läsa igenom relevanta avsnitt i kurslitteraturen och det material som ligger under varje flik på Cambro inför respektive undervisningstillfälle. Särskilt viktigt är det att Du förbereder Dig (enligt de anvisningar som lämnas) inför seminarier/övningar.

    För kursen finns en hemsida på Cambro. Du bör regelbundet (åtminstone en gång i veckan) gå in på hemsidan för att kontrollera om ny viktig information eller nytt material lagts ut.

    Vid introduktionen lämnas en hel del allmän information om kursen som är viktig att känna till bl.a. en genomgång av hur kursen kommer att examineras (och som inte i sin helhet kan upprepas och i vissa fall inte heller redovisas på hemsidan). Man kan därför med viss rätt säga att det är särskilt viktigt att delta på det första sammandraget.

    Kursansvarig lärare Carin Ulander-Wänman, tel. 090-786 71 15, carin.wanman@umu.se

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Med anledning av Covid-19

    Kul att du valt Umeå universitet, vi ser verkligen framemot att ses! Fram till och med september kommer stora delar av undervisningen fortsatt att ske digitalt. Men biblioteket öppnar upp sina grupprum och studieytor redan från terminsstart. Här behöver vi förstås fortfarande hålla avstånd.

    Exakt hur resten av höstterminen kommer se ut är inte bestämt. Någon gång under hösten kan troligen alla samsas på campus igen, men vägen dit behöver ske i etapper. Universitetet planerar att fatta ett nytt beslut om höstterminen under andra halvan av augusti. Hur just din utbildning kommer att påverkas går tyvärr inte att ge tydliga besked om redan nu. Men håll dig uppdaterad genom Studentwebben. 

    Förändringar på grund av Covid-19

    Fäll ihop
  • Välkommen ny student på Umeå universitet

    Det du behöver tänka på innan du börjar, samlat på ett och samma ställe på webben, både för dig som studerar på campus eller för dig som läser helt på distans. Kommer jag trivas? Kommer jag hitta någonstans att bo? Få nya vänner? Vi kanske inte kan ge dig alla svar, men visar dig var du hittar information. Välkommen!

    Ny student på Umeå universitet

    Fäll ihop
  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student kommer du att behöva ett Umu-id (ditt användarkonto) för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Mer om Umu-id och hur jag aktiverar det.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att aktivera ditt Umu-id eller att logga in vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du svar på vanliga frågor, manualer och kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det. Så här gör du för att ansöka om ditt Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Webbinarium: Studiestartsföreläsningar

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala studiestartsföreläsningar 24-27 augusti, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om? 

    • Ny på universitetet – så funkar det
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Gå med i en studentkår

    Studentkårerna arbetar för att du ska ha inflytande över dina studier och din studiesituation. De hjälper till att knyta ihop studietiden med näringslivet för din framtida karriär och om du skulle uppleva problem med din utbildning, kan du få hjälp. Ta chansen att vara med och bestämma.

    Det är inte bara dina rättigheter kårerna bevakar. Som medlem i en studentkår är du också med och formar organisationen. Ska kåren driva pubar, caféer, gym? Kanske ordna bio, konserter eller föreläsningar?

    Det är inte längre obligatoriskt att vara medlem i en studentkår, men det finns som du ser fortfarande många fina anledningar att vara med.

    På Umeå universitet har vi tre studentkårer

    Här hittar du svar på några vanliga frågor om vad som är grejen med kåren.

     

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Mitt på campus Umeå i huset Universum (ja, det heter så) ligger Infocenter – den plats du alltid kan vända dig till för att få svar, hjälp och vägledning. Här hittar du allt du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student i en, kanske, ny stad. Här får du till exempel hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Infocenter kan svara på de flesta frågor, och har de inte ett svar direkt så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Med anledning av Covid-19 är det viktigt att vi inte är för många personer i lokalen samtidigt. Därför ber vi dig att i första hand mejla, ringa eller chatta med oss.

    Infocenter ger svar, hjälp och vägledning

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)