TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Du är antagen till kursen Anställningsavtalets rättsliga reglering. Här hittar du viktig information om vad du behöver göra innan kursstart. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här, så hör av dig till oss via kontaktformuläret längst ned på sidan. Vi ses i januari!
Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.
Fäll ihopNär du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig på Studentwebben innan kursstart. Webbregistreringen öppnar 9 januari och funktionen kommer att vara öppen till och med 17 januari.
Kursen startar måndagen den 16 januari kl.10.
Fäll ihopVälkommen till kursen Anställningsavtalets rättsliga reglering 15 hp!
Måndag den 16 januari kl 10 i SAM.G.509. Kursstarten inleds med att vi klarar av en del praktiska saker som upprop/registrering, gruppindelning och allmän information om kursen.
Vid introduktionen lämnas en hel del allmän information om kursen som är viktig att känna till bl.a. en genomgång av hur kursen kommer att examineras (och som inte i sin helhet kan upprepas och i vissa fall inte heller redovisas på hemsidan). Vid kursintroduktionen kommer vi att gå igenom den avslutande examinationsuppgiften, hur den är upplagd och vilka krav samt förväntningar som finns för examinationer. Ni kommer dessutom att arbeta med en introduktionsuppgift. Jag ser det därför som mycket viktigt att närvara vid kursintroduktionen.
Till den första sammankomsten som bl.a. handlar om gråzon önskar jag att ni har repeterat grundläggande kunskaper om särskiljandet mellan uppsägning på grund av arbetsbrist och uppsägning på grund av personliga skäl samt läst AD 2011 nr 30, AD 2009 nr 50 och AD 1998 nr 39. I sistnämnda dom ska ni särskilt uppmärksamma vad som står i domskälen samt notera vad som står om 7 och 22 §§ i LAS. Uppmärksamma domstolens argumentation och fundera över om domarna kan kritiseras utifrån någon utgångspunkt.
Det ligger en dugga i början av kursen som ska kontrollera att ni har de grundläggande kunskaperna om dessa uppsägningsorsaker.
När ni har registrerat er på kursen kommer ni att komma åt kursportalen på Canvas.
Undervisningen sker i form av föreläsningar, övningar/seminarier. För seminarierna gäller obligatorisk närvaro (enligt närmare anvisningar som meddelas vid kursstarten).
Undervisningens innehåll i stora drag framgår av schemat. Kurslitteraturen framgår av kursplanen. Observera att Du behöver tillgång till lagtext i form av exempelvis lagbok eller annan lämplig lagtextsamling (t.ex. Arbetslagstiftning 2022). Användning av äldre lagböcker sker på ”egen risk”.
För att få så stort utbyte av undervisningen som möjligt bör Du förbereda Dig genom att läsa igenom relevanta avsnitt i kurslitteraturen och det material som ligger under varje flik på Canvas inför respektive undervisningstillfälle. Särskilt viktigt är det att Du förbereder Dig (enligt de anvisningar som lämnas) inför seminarier.
För kursen finns en hemsida på Canvas. Du bör regelbundet (åtminstone en gång i veckan) gå in på hemsidan för att kontrollera om ny viktig information eller nytt material har lagts ut.
Kursansvarig lärare Carin Ulander-Wänman, tel. 090-786 71 15, carin.wanman@umu.se
Fäll ihopAktivera ditt Umu-id
Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Umu-id kommer du behöva när du ska:
• registrera dig på kurser
• lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
• kolla din studentmejl
• skaffa Umu-kort
• använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.
Jag vill aktivera mitt Umu-id.
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
Fäll ihopBeställ ditt Umu-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Jag ansöker om Umu-kortet på en gång
Fäll ihopSe på digitala studiestartsföreläsningar
Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 22-25 augusti då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Det här får du vet mer om:
Se datum och tid för varje föreläsning via länken.
Fäll ihop
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Fäll ihopFråga Infocenter om det krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.
Hitta till Infocenter (Mazemap)
Fäll ihop