Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Anställningsavtalets rättsliga reglering

Du är antagen till kursen Anställningsavtalets rättsliga reglering.  Här hittar du viktig information om vad du behöver göra innan kursstart. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här, så hör av dig till oss via kontaktformuläret längst ned på sidan. Vi ses i januari!

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja till din studieplats

    Om du har blivit antagen till en utbildning eller fått en reservplats måste du tacka ja för att behålla din plats. Vill du inte ha din plats, kan du låta en reserv få den genom att lämna återbud. Tacka ja eller nej gör du på Mina sidor på Antagning.se senast den 19 december 2022.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig på Studentwebben innan kursstart. Webbregistreringen öppnar 9 januari och funktionen kommer att vara öppen till och med 17 januari.

    Kursen startar måndagen den 16 januari kl.10.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    16 januari 2023

    Tid: 10.00

    Schemalänk publiceras här senast 30 dagar innan kursstart.
    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Välkommen till kursen Anställningsavtalets rättsliga reglering 15 hp!

    Kursstart m.m.:

    Måndag den 16 januari kl 10 i SAM.G.509. Kursstarten inleds med att vi klarar av en del praktiska saker som upprop/registrering, gruppindelning och allmän information om kursen.

    Vid introduktionen lämnas en hel del allmän information om kursen som är viktig att känna till bl.a. en genomgång av hur kursen kommer att examineras (och som inte i sin helhet kan upprepas och i vissa fall inte heller redovisas på hemsidan). Vid kursintroduktionen kommer vi att gå igenom den avslutande examinationsuppgiften, hur den är upplagd och vilka krav samt förväntningar som finns för examinationer. Ni kommer dessutom att arbeta med en introduktionsuppgift. Jag ser det därför som mycket viktigt att närvara vid kursintroduktionen.

    Till den första sammankomsten som bl.a. handlar om gråzon önskar jag att ni har repeterat grundläggande kunskaper om särskiljandet mellan uppsägning på grund av arbetsbrist och uppsägning på grund av personliga skäl samt läst AD 2011 nr 30, AD 2009 nr 50 och AD 1998 nr 39. I sistnämnda dom ska ni särskilt uppmärksamma vad som står i domskälen samt notera vad som står om 7 och 22 §§ i LAS. Uppmärksamma domstolens argumentation och fundera över om domarna kan kritiseras utifrån någon utgångspunkt.

    Det ligger en dugga i början av kursen som ska kontrollera att ni har de grundläggande kunskaperna om dessa uppsägningsorsaker.

    När ni har registrerat er på kursen kommer ni att komma åt kursportalen på Canvas.

    Undervisningens uppläggning m.m.:

    Undervisningen sker i form av föreläsningar, övningar/seminarier. För seminarierna gäller obligatorisk närvaro (enligt närmare anvisningar som meddelas vid kursstarten).

    Undervisningens innehåll i stora drag framgår av schemat. Kurslitteraturen framgår av kursplanen. Observera att Du behöver tillgång till lagtext i form av exempelvis lagbok eller annan lämplig lagtextsamling (t.ex. Arbetslagstiftning 2022). Användning av äldre lagböcker sker på ”egen risk”.

    För att få så stort utbyte av undervisningen som möjligt bör Du förbereda Dig genom att läsa igenom relevanta avsnitt i kurslitteraturen och det material som ligger under varje flik på Canvas inför respektive undervisningstillfälle. Särskilt viktigt är det att Du förbereder Dig (enligt de anvisningar som lämnas) inför seminarier.

    För kursen finns en hemsida på Canvas. Du bör regelbundet (åtminstone en gång i veckan) gå in på hemsidan för att kontrollera om ny viktig information eller nytt material har lagts ut.

    Kursansvarig lärare Carin Ulander-Wänman, tel. 090-786 71 15, carin.wanman@umu.se

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Så här aktiverar jag mitt Umu-id.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.

    Ansök om Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Digitala studiestartsföreläsningar 10-13 januari

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Office 365 och hur jag installerar det.

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå. 

    Hitta till Infocenter på Campus Umeå (Mazemap).

    Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)