"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Anställningsavtalets rättsliga reglering

Du är antagen till kursen Anställningsavtalets rättsliga reglering.  Här hittar du viktig information om vad du behöver göra innan kursstart. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här, så hör av dig till oss via kontaktformuläret längst ned på sidan. Vi ses i januari!

Så här börjar du

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Välkommen till kursen Anställningsavtalets rättsliga reglering 15 hp!

    Kursstart m.m.:

    Måndag den 16 januari kl 10 i SAM.G.509. Kursstarten inleds med att vi klarar av en del praktiska saker som upprop/registrering, gruppindelning och allmän information om kursen.

    Vid introduktionen lämnas en hel del allmän information om kursen som är viktig att känna till bl.a. en genomgång av hur kursen kommer att examineras (och som inte i sin helhet kan upprepas och i vissa fall inte heller redovisas på hemsidan). Vid kursintroduktionen kommer vi att gå igenom den avslutande examinationsuppgiften, hur den är upplagd och vilka krav samt förväntningar som finns för examinationer. Ni kommer dessutom att arbeta med en introduktionsuppgift. Jag ser det därför som mycket viktigt att närvara vid kursintroduktionen.

    Till den första sammankomsten som bl.a. handlar om gråzon önskar jag att ni har repeterat grundläggande kunskaper om särskiljandet mellan uppsägning på grund av arbetsbrist och uppsägning på grund av personliga skäl samt läst AD 2011 nr 30, AD 2009 nr 50 och AD 1998 nr 39. I sistnämnda dom ska ni särskilt uppmärksamma vad som står i domskälen samt notera vad som står om 7 och 22 §§ i LAS. Uppmärksamma domstolens argumentation och fundera över om domarna kan kritiseras utifrån någon utgångspunkt.

    Det ligger en dugga i början av kursen som ska kontrollera att ni har de grundläggande kunskaperna om dessa uppsägningsorsaker.

    När ni har registrerat er på kursen kommer ni att komma åt kursportalen på Canvas.

    Undervisningens uppläggning m.m.:

    Undervisningen sker i form av föreläsningar, övningar/seminarier. För seminarierna gäller obligatorisk närvaro (enligt närmare anvisningar som meddelas vid kursstarten).

    Undervisningens innehåll i stora drag framgår av schemat. Kurslitteraturen framgår av kursplanen. Observera att Du behöver tillgång till lagtext i form av exempelvis lagbok eller annan lämplig lagtextsamling (t.ex. Arbetslagstiftning 2022). Användning av äldre lagböcker sker på ”egen risk”.

    För att få så stort utbyte av undervisningen som möjligt bör Du förbereda Dig genom att läsa igenom relevanta avsnitt i kurslitteraturen och det material som ligger under varje flik på Canvas inför respektive undervisningstillfälle. Särskilt viktigt är det att Du förbereder Dig (enligt de anvisningar som lämnas) inför seminarier.

    För kursen finns en hemsida på Canvas. Du bör regelbundet (åtminstone en gång i veckan) gå in på hemsidan för att kontrollera om ny viktig information eller nytt material har lagts ut.

    Kursansvarig lärare Carin Ulander-Wänman, tel. 090-786 71 15, carin.wanman@umu.se

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)