"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Arbetsmiljö- och diskrimineringslagstiftning (Juristprogrammet)

Du är antagen till kursen arbetsmiljö- och diskrimineringslagstiftning vid juridiska institutionen. Här hittar du viktig information om vad du behöver göra innan kursstart. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här, så hör av dig till oss via kontaktformuläret längst ned på sidan. Välkommen till kursen, vi ses i höst!

Så här börjar du

  • 1. Andra antagningsbeskedet

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.

    Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Se vilket stöd du kan få och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registreras på kursen. För den här kursen ska du själv registrera dig i Ladok innan kursstart. 

    Webbregistrering tillåts från och med den 24 oktober och funktionen kommer att vara öppen till och med den 1 november.

    För att du ska kunna registrera dig på kursen och använda kursplattformen krävs det att du är antagen till kursen och att du har aktiverat ditt Umu-id. Umeå universitet erbjuder alla studenter ett användarkonto i samband med antagningen och mer information hittar du nedan, under rubriken: "Ny vid Umeå universitet".

    Se en film om hur du registrerar dig på en kurs.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

    Om du blivit antagen som reserv efter att registreringen är stängd måste du kontakta kursens studieadministratör, så att hon kan registrera dig manuellt. Meddela administratör Vanessa Vincentie.

    Kursintroduktionen sker tisdag 31 oktober kl. 10.15 på zoom. 

    https://umu.zoom.us/j/6987529771

    Meeting ID: 698 752 9771

     

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Tisdag 31 oktober 2023

    Tid: 10.15

    Plats: Zoom

    https://umu.zoom.us/j/6987529771

    Meeting ID: 698 752 9771

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Kursen är på distans med tre sammankomster (om 1-2 dagar) på plats på Campus i Umeå. Kursen innehåller också inslag av undervisning via zoom. Sammankomsterna i Umeå är samordnade med sammankomsterna på kursen förhandling och tvistelösning, så att det blir totalt 3 sammankomster i Umeå om ca 2 dagar vardera för de som går båda kurserna.

    Kursen syftar till att ge fördjupad kunskap om arbetsmiljö- och diskrimineringslagstiftningen. Inom det förra rättsområdet behandlas särskilt arbetstidslagstiftningen, ansvar för brott mot arbetsmiljölagstiftningen och reglerna om partssamverkan i arbetsmiljöfrågor. Inom det senare rättsområdet behandlas diskrimineringslagens definition av diskriminering och olika diskrimineringsgrunder, undantagen från förbuden mot diskriminering liksom kraven på aktiva åtgärder i arbetslivet.

    Undervisningen består av föreläsningar, huvudsakligen via Zoom, samt obligatoriska seminarier på plats i Umeå. Under kursens gång ska varje student också författa en individuell skrivuppgift som är examinerande. Kursen avslutas med en skriftlig hemtentamen. Ytterligare information om obligatoriska moment, examination och betygssättning finns i kursplanen.

    Som förberedelse inför kursen rekommenderas att du läser någon grundläggande bok i svensk arbetsrätt. Det gäller särskilt om dina arbetsrättsliga studier ligger långt tillbaka i tiden.

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)