TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Jag som hälsar dig välkommen till kursen heter Åsa Björk och är kursansvarig för denna kurs, som ges vid institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap. I det här brevet hittar du information om vad behöver göra för att kunna börja kursen. Om du har funderingar utöver den information som finns här, är du välkommen att höra av dig, se kontaktuppgifter nedan. Jag ser fram emot en lärorik och intressant vårtermin tillsammans med er. Vi ses i januari!
På denna kurs tillämpar vi självregistrering, vilket innebär att du själv ska logga in och registrera dig via studentwebben. Det kan du göra mellan 10-19 januari.
Det är oerhört viktigt att du registrerar dig under dessa dagar! Om du inte har registrerat dig senast den 19 januari förlorar du din plats på kursen.
Är du antagen med villkor måste du styrka din behörighet och få villkoret släckt innan du kan genomföra din självregistrering. Var vänlig kontakta oss i så fall.
För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id först. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering!
Om du får problem med att skapa ditt Umu-id eller har glömt dina inloggningsuppgifter måste du kontakta IT-supporten.
Hjälp hittar du här.
Kursen startar måndag den 17 januari. Den lärplattform som kommer att användas är Canvas, och du loggar in där med ditt aktiverade Umu-id (användarkonto).
Om du inte kan se din kurs i Canvas beror det sannolikt på att kurssajten inte är publicerad för er studenter ännu, alternativt att du inte har registrerat dig på kursen än.
Kursen ger dig möjligheter till fördjupande studier av samtidens sociala medier och deras betydelser för barns och ungas sociala liv och lärande – i förhållande till förskolans och skolans pedagogiska praktik. Därtill studeras sociala mediers betydelser i relation till kamratkulturer och demokratiska värden. I kursen problematiseras också professionella pedagogiska förhållningssätt till barn, unga och sociala medier. Även gällande styrdokument beaktas. Innehållet i kursen behandlas på vetenskaplig grund utifrån utbildningsvetenskapliga, medieteoretiska och socialkonstruktionistiska perspektiv.
Kursen består av två moment:
I det första momentet behandlas sociala medier och deras betydelser för barn och unga. Detta innehåll problematiseras med vetenskaplig ansats i relation till barns och ungas sociala interaktioner och lärande, kamratkulturer men också i relation till demokratiska värden. I momentet diskuteras och problematiseras professionella pedagogiska förhållningssätt till sociala medier, men även gällande styrdokument. Momentets innehåll behandlas i relation till pedagogiska sammanhang som är relevanta för den studerande.
I det andra momentet genomför du en vetenskaplig studie som redovisas i form av en vetenskaplig rapport. Det vetenskapliga arbetet utformas med avseende på barn och unga i relation till sociala medier, sociala interaktioner och lärande. Studien ska också ha relevans för ditt pedagogiska sammanhang.
Fäll ihopDenna kurs är helt på distans, utan fysiska träffar. Detta innebär att de flesta av oss endast kommer att träffas över nätet. Under kursens gång bedriver du studierna både på egen hand och via grupparbete där du tar del av kurslitteraturen och utför kursens uppgifter. Kursen bygger mycket på deltagarnas aktiva engagemang och varje deltagares egna erfarenheter och frågor är viktiga.
Att vara aktiv i diskussionsforum är något vi redan nu vill lyfta som en mycket viktig del för en lyckad distansutbildning. Under kursens gång kommer du säkert ha en hel del frågor och det blir ditt ansvar som student att våga fråga om hjälp. Detta kan ske genom att använda diskussionsforum. Där kan ni studenter ge varandra stöd och hjälpa varann när så är möjligt. Vi lärare tar också del av vad som skrivs i diskussionsforumen vilket innebär att vi också svarar på frågor.
Fäll ihopHar ni andra frågor eller funderingar kan ni också skicka e-post till mig som kursansvarig: Åsa Björk
Frågor av administrativ karaktär kan ni ställa till vår studieadministratör Christina Sander Nordin.
Återigen, varmt välkommen till kursen!
Åsa Björk
Aktivera ditt Umu-id
Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel
När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Så här aktiverar jag mitt Umu-id.
Det här funkar ju inte. Hjälp!
Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.
Fäll ihopSkaffa Umu-kort
När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som
Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.
Fäll ihopDigitala studiestartsföreläsningar 10-13 januari
Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?
Tillgång till hela Microsoft Office 365
Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.
Office 365 och hur jag installerar det.
Fäll ihopOm något krånglar finns Infocenter
Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå.
Hitta till Infocenter på Campus Umeå (Mazemap).
Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.
Fäll ihop