"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Barn, unga och sociala medier

Jag som hälsar dig välkommen till kursen heter Åsa Björk och är kursansvarig för denna kurs, som ges vid institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap. I det här brevet hittar du information om vad behöver göra för att kunna börja kursen. Om du har funderingar utöver den information som finns här, är du välkommen att höra av dig, se kontaktuppgifter nedan. Jag ser fram emot en lärorik och intressant vårtermin tillsammans med er. Vi ses i januari!

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    På denna kurs tillämpar vi självregistrering, vilket innebär att du själv ska logga in och registrera dig via studentwebben. Det kan du göra mellan 10-19 januari.

    Det är oerhört viktigt att du registrerar dig under dessa dagar! Om du inte har registrerat dig senast den 19 januari förlorar du din plats på kursen. 

    Är du antagen med villkor måste du styrka din behörighet och få villkoret släckt innan du kan genomföra din självregistrering. Var vänlig kontakta oss i så fall.

    För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id först. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering!

    1. Jag vill aktivera mitt Umu-id
    2. Jag har aktiverat mitt Umu-id och vill registrera mig

    Om du får problem med att skapa ditt Umu-id eller har glömt dina inloggningsuppgifter måste du kontakta IT-supporten.
    Hjälp hittar du här.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    17 januari 2022

    Tid: Se schemat

    Kursen startar måndag den 17 januari. Den lärplattform som kommer att användas är Canvas, och du loggar in där med ditt aktiverade Umu-id (användarkonto).

    Jag vill logga in i Canvas

    Om du inte kan se din kurs i Canvas beror det sannolikt på att kurssajten inte är publicerad för er studenter ännu, alternativt att du inte har registrerat dig på kursen än.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens innehåll

    Kursen ger dig möjligheter till fördjupande studier av samtidens sociala medier och deras betydelser för barns och ungas sociala liv och lärande – i förhållande till förskolans och skolans pedagogiska praktik. Därtill studeras sociala mediers betydelser i relation till kamratkulturer och demokratiska värden. I kursen problematiseras också professionella pedagogiska förhållningssätt till barn, unga och sociala medier. Även gällande styrdokument beaktas. Innehållet i kursen behandlas på vetenskaplig grund utifrån utbildningsvetenskapliga, medieteoretiska och socialkonstruktionistiska perspektiv.

    Kursen består av två moment:

    I det första momentet behandlas sociala medier och deras betydelser för barn och unga. Detta innehåll problematiseras med vetenskaplig ansats i relation till barns och ungas sociala interaktioner och lärande, kamratkulturer men också i relation till demokratiska värden. I momentet diskuteras och problematiseras professionella pedagogiska förhållningssätt till sociala medier, men även gällande styrdokument. Momentets innehåll behandlas i relation till pedagogiska sammanhang som är relevanta för den studerande.

    I det andra momentet genomför du en vetenskaplig studie som redovisas i form av en vetenskaplig rapport. Det vetenskapliga arbetet utformas med avseende på barn och unga i relation till sociala medier, sociala interaktioner och lärande. Studien ska också ha relevans för ditt pedagogiska sammanhang.

    Fäll ihop
  • Kursens upplägg

    Denna kurs är helt på distans, utan fysiska träffar. Detta innebär att de flesta av oss endast kommer att träffas över nätet. Under kursens gång bedriver du studierna både på egen hand och via grupparbete där du tar del av kurslitteraturen och utför kursens uppgifter. Kursen bygger mycket på deltagarnas aktiva engagemang och varje deltagares egna erfarenheter och frågor är viktiga.

    Att vara aktiv i diskussionsforum är något vi redan nu vill lyfta som en mycket viktig del för en lyckad distansutbildning. Under kursens gång kommer du säkert ha en hel del frågor och det blir ditt ansvar som student att våga fråga om hjälp. Detta kan ske genom att använda diskussionsforum. Där kan ni studenter ge varandra stöd och hjälpa varann när så är möjligt. Vi lärare tar också del av vad som skrivs i diskussionsforumen vilket innebär att vi också svarar på frågor.

    Fäll ihop
  • Kontakta oss

    Har ni andra frågor eller funderingar kan ni också skicka e-post till mig som kursansvarig: Åsa Björk

    Frågor av administrativ karaktär kan ni ställa till vår studieadministratör Christina Sander Nordin.

    Återigen, varmt välkommen till kursen!
    Åsa Björk

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)