Du måste registrera dig på varje kurs som du läser på universitetet. Genom att registrera dig vid varje kursstart kommer du med på kurslistor, får tillgång till kurssajter, du är försäkrad under kursens gång, dina betyg kan registreras och CSN kan se att du studerar. Vi använder oss av webbregistrering på kursen. Webbregistreringen är öppen en vecka före kursstart och stänger natten till kursstart kl. 24.00. Det är viktigt att du registrerar dig på kursen inom utsatt tid, annars kommer du att förlora din möjlighet att delta på kursen. Mer information om hur registreringen går till hittar du här: https://www.umu.se/student/mina-studier/registrering-pa-kurs/ Får du problem med registreringen ska du kontakta studieadministratör för den kurs du läser (kontaktuppgifter finnas i Cambro i sajten farmaciprogrammen, se kurstider). Ange alltid namn, personnummer och kurs i meddelandet om du skickar e-post.
Vi använder oss av lärplattformen Cambro och e-mötesprogrammet Zoom på utbildningen.
I Cambro hittar du bland annat allt kursmaterial, schema, lista över kursdeltagare, meddelande från lärare och information om programmet. Tillgång till Cambro får du genom att aktivera ditt UmU-id. Hur du aktiverar ditt Umu id kan du läsa om längre ner.
Det är viktigt att du läser informationen i Cambro om Hur du använder Cambro som du hittar i vänstermeny på sajten farmaciprogrammen. Du ska själv gå med i de grupper för det år som du önskar läsa kurser på.
För anmälan till tentamen på kursen skickar du in blanketten ”Anmälan till tentamen” senast 10 dagar innan tentamensdatum till studieadministratören för kursen. Blanketten hittar du i Cambro och sajten farmaciprogrammen under programinformation. Vi använder oss inte av anmälan till tentamen via studentwebben på Receptarie/Apotekare/Master i farmaci programmen.
Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Umu-id kommer du behöva när du ska: • registrera dig på kurser • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat • kolla din studentmejl • skaffa Umu-kort • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 22-25 augusti då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Det här får du vet mer om:
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.