Fokus i kursen är att ge en förståelse för det statistiska resonemanget inom vetenskaplig metod och vid analys av data. Inledningsvis beskrivs och diskuteras den roll som statistisk metodik har inom vetenskaplig metod. I kursen diskuteras olika strukturer på data, däribland kvantitativt och kategoriskt data samt olika mätnivåer för variabler. För beskrivande statistik diskuteras i kursen användandet av tabeller, diagram och statistiska mått. Begreppet statistisk inferens introduceras med tonvikt på konfidensintervall och hypotesprövning. Med hjälp av statistisk inferens används statistiska analysmetoder för jämförelser mellan grupper och för att undersöka samband mellan variabler. Kursen avslutas med en beskrivning av linjär regression som analysmodell. Under ett litteraturseminarium diskuteras folkhälsovetenskapliga forskningsartiklar med fokus på statistisk metod. Under hela kursen kommer de teoretiska delarna att illustreras med praktiska datorövningar där statistisk programvara används.
Undervisningen sker i form av föreläsningar, gruppövningar, praktiska övningar och seminarier. Undervisningen sker på engelska.
För sökande till kursen som fristående kurs, krävs minst 120 hp varav minst 30 hp inom ett av följande områden: hälso- och sjukvård, miljö- och hälsoskydd eller samhällsvetenskap. Samt Engelska B/6.
För sökande till kursen som fristående kurs, krävs minst 120 hp varav minst 30 hp inom ett av följande områden: hälso- och sjukvård, miljö- och hälsoskydd eller samhällsvetenskap. Samt Engelska B/6.