"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Digitalt arbetsliv: strategier för det nya normala

Välkommen till kursen Digitalt arbetsliv: strategier för det nya normala! Du är antagen till kursen, men innan du kan börja måste du göra några saker. Här får du veta vad du måste göra för att börja på kursen samt hur och när. Du kan även läsa mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver kan du höra av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan.

Så här börjar du

  • 2. Aktivera ditt Umu-id och MFA

    Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.

    Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Ditt Umu-id behöver du när du ska:

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

  • 3. Registrera dig på kursen

    Självregistrering i Ladok

    När du har tackat ja till din plats, måste du därefter registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig i samband med kursstart. Registreringen är öppen 25 oktober till 1 november 2024. För att behålla din plats måste du registrera dig senast den 1 november.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till studentsupport.informatik@umu.se innan sista dag för registrering. Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt.

    För att kunna registrera dig krävs det att du är antagen till kursen och att du har ett så kallat Umu-id samt ett lösenord. I samband med att du fick ditt antagningsbesked, fick du också information om hur du aktiverar ditt Umu-id. Den informationen hittar du även längre ner i detta välkomstbrev.

    Ladok - system för studieadministration

    I Ladok administreras och dokumenteras de olika stegen i din utbildning.
    Se instruktionsfilmer för Ladoks tjänster
    Logga in i Ladok med ditt Umu-id

    Canvas - lärplattform - digitalt klassrum

    Kommunikationen mellan studenter och lärare kommer främst att ske via lärplattformen Canvas. Därför är det nödvändigt att du har tillgång till en dator och internetuppkoppling med god överföringshastighet. I lärplattformen kommer du att få tillgång till kursens aktiviteter såsom information om kurslitteratur, uppgifter, inlämning, föreläsningar och diskussionsforum.

    För att logga in i Canvas måste du ha aktiverat ditt Umu-id och registrerat dig på kursen. Mer information om Canvas och Umu-id hittar du på Studentwebben. När du registrerat dig på kursen och loggat in i Canvas med ditt Umu-id kommer du att se kursen som en valbar flik i din arbetsmiljö. Lärplattformen Canvas öppnar i samband med kursstart.

    Logga in i Canvas
    Gå till Studentwebben

  • 4. Börja kursen

    1 november 2024

    Tid: Se schema

    Plats: Se schema

    Schemalänk publiceras här senast 30 dagar innan kursstart.

    Du måste vara registrerad för att kunna följa kursen och få dina resultat registrerade under kursen.

Om kursen

  • Information från läraren

    Du har blivit antagen till kursen Digitalt arbetsliv: strategier för det nya normala, 7,5 hp. Jag som är kursansvarig heter Rikard Harr och med mig på kursen har jag även lärarna Ulf Hedestig och Mikael Wiberg.

    Kursen fokuserar på den digitalisering av vårt arbetsliv som inleddes i samband med datorernas intåg, som accelererade under coronapandemin och i hög grad lever kvar i dagens organisationer. Kursen kommer att behandla digitaliseringen av arbetslivet utifrån perspektiven individ, grupp och organisation med ett fokus på möjligheter och utmaningar, men även på de verktyg som gör arbetet i dagens organisationer möjligt och effektivt.

    Kursen genomförs helt via nätet och undervisningen kommer att baseras på såväl Canvas, som lärplattform, och på Zoom, för undervisning och workshops. Kursen inleds med att vi träffas i Zoom, den 31/10 kl. 15.00-17. Schema för kursen presenteras senast en månad innan kursstart och åtkomst till Canvas ges i anslutning till att kursen inleds. Ni kommer i god tid innan denna kursstart få den Zoom-länk som ska användas den 31/10.

    Det bästa sättet att förbereda sig för denna kurs är att skaffa de böcker som kommer att användas. Se även till att skaffa dig en dator med kamera och ett fungerande headset. Det kan även vara bra att bekanta sig med Zoom. Här finns en guide till de vanligaste funktionerna i Zoom.

    Välkommen ombord och vi ser fram emot att träffa dig i höst!
    Rikard, Mikael och Ulf

  • Planera dina studier och håll kontakt

    En distansutbildning erbjuder frihet och flexibilitet men det behövs även egen motivation, engagemang och studiedisciplin. Var aktiv i Canvas, ta initiativ, jobba självständigt med egna uppgifter, ta del av de källor till information och kunskap som finns i Canvas och sök relaterad information på webben. Du skapar din egen kunskap när du deltar aktivt och jobbar med kursmaterialet.

    För att hålla takten i kursen är ett bra tips att göra din egen personliga studieplan. Utgå från schemat och kursplanen. I schemat hittar du alla planerade aktiviteter och examinationer.

    Håll gärna kontakt med dina kursare och dina lärare. Använd varandra som stöd och hjälp i studierna, ställ frågor i Canvas, ta kontakt med lärare om du får svårlösta problem och läs din e-post regelbundet. Alla lärarna har ambitionen att ge snabb respons på frågor men arbetar dagtid på vardagar, så det är under de tiderna du kan förvänta dig att få svar.

  • Kontaktinformation

    Om du har frågor om kursens innehåll och upplägg är du välkommen att kontakta kursansvarig lärare:
    Rikard Harr rikard.harr@umu.se

    Frågor av administrativ karaktär såsom registrering och intyg kan du ställa till vår studentsupport:
    studentsupport.informatik@umu.se

    Vi önskar dig varmt välkommen till kursen!

Ny vid Umeå universitet

  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

  • Beställ ditt UMU-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om UMU-kortet på en gång

  • Ta hjälp av en studievägledare

    Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.

    Studievägledningen hjälper dig hitta rätt

  • Bibliotekets tjänster

    Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.

    Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans

  • Fråga Infocenter om något krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)