Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Fördjupad farmakoterapi

Välkommen till kursen! I det här välkomstbrevet hittar du viktig information till dig som är antagen till vår fristående kurs Fördjupad farmakoterapi vid Umeå universitet. Läs igenom informationen noga så får du svar på många frågor. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Kursansvarig är Martin Bäckström tillsammans med Pernilla Andersson. Studieadministratör är Nadia Ferry Yassin. Välkommen!

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    Vi använder oss av webbregistrering på kursen. Webbregistreringen är öppen en vecka före kursstart och stänger 1 vecka efter kursstart. Det är viktigt att du registrerar dig på kursen inom utsatt tid, annars kommer du att förlora din möjlighet att delta på kursen. Mer information om hur registreringen går till hittar du här: https://www.umu.se/student/mina-studier/registrering-pa-kurs/

    Får du problem med registreringen ska du kontakta studieadministratör Nadia Ferry Yassin på nadia.ferry@umu.se . Ange alltid namn, personnummer och kurs i meddelandet om du skickar e-post.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    2020-11-02

    Tid: Se välkomstbrev

    Plats: Se välkomstbrev

    Fäll ihop

Om kursen

  • Information från kursansvarig

    Du är antagen till kursen Fördjupad farmakoterapi 7,5 hp vid Umeå universitet. Vi som är kursansvariga heter Martin Bäckström och Pernilla Andersson. Vi vill med detta brev hälsa dig varmt välkommen till kursen samt passa på att skicka med en del information.

    Om du har kommit på andra tankar och inte längre vill läsa denna kurs så ber vi dig att höra av dig till någon av oss snarast (martin.backstrom@umu.se, pernilla.andersson01@umu.se eller kursens studieadministratör nadia.ferry@umu.se). Om du är antagen med villkor måste dessa vara åtgärdade vid kursstart. I annat fall är du inte behörig för att läsa kursen.

    Martin Bäckström, Tel. 090-786 72 12, E-post: martin.backstrom@umu.se
    Pernilla Andersson, Tel. 090-786 55 56, E-post: pernilla.andersson01@umu.se

    Nadia Ferry Yassin, Tel. 090-786 95 10, E-post: nadia.ferry@umu.se  
    Institutionen för Integrativ Medicinsk Biologi (IMB)
    Umeå universitet
    901 87 Umeå

    Kursstart

    Den här kursen ges på distans. Det innebär att du bedriver det mesta av studierna på egen hand med stöd från lärare. Kursmaterialet finner du på lärplattformen Cambro, som du når via www.cambro.umu.se. Kursstarten är den 2:a november.

    Kursen i fördjupad farmakoterapi består av sju områden som förutom ett fördjupningsarbete även innefattar teoriavsnitten forskningsmetodik, aktuell forskning inom farmakoterapi, infektioner, antibiotika, vaccinationer/reseprofylax samt läkemedelsmissbruk. De olika teoriavsnitten finns som inspelade föreläsningar eller artiklar på kurssajten i Cambro. Fördjupningsarbetet som ingår i kursen är i form av ett grupparbete som löper genom hela kursen, men i praktiken omfattar det ungefär 2 ½ veckas arbete.

    Gruppsamtal under fördjupningsarbetet samt handledarsamtal kommer att ske i videomötesprogrammet Zoom. Vid dessa möten används headset och webbkamera. För att kunna delta i dessa möten behöver du ladda ner programmet till din dator. Information om hur du gör finns här: https://manual.its.umu.se/ladda-hem-och-installera-zoom-for-windows/ (för PC) och https://manual.its.umu.se/ladda-hem-och-installera-zoom-pa-mac-os/ (för Mac). Länk till manual för att komma igång med Zoom: https://manual.its.umu.se/?s=zoom och till Zooms startsida vid Umeå universitet https://umu.zoom.us/. Om länkarna inte fungerar, klistra in länken i adressfältet på din webbläsare.

    Under kursen använder vi lärplattformen Cambro. Där hittar du information om kursen, lista över kursdeltagare och meddelanden från lärare. Där finns också allt lektionsmaterial som videoföreläsningar, patientfallsuppgifter, länkar mm. Cambro används också för informationsutbyte under kursen. Här finns exempelvis möjlighet att ställa frågor till kursansvariga lärare och bilda diskussionsgrupper med övriga kursdeltagare. För att komma in på lärplattformen loggar du in med ditt UmU-id (för mer information, se nedan). Du kommer att få tillgång till kurssidan i Cambro cirka en vecka innan kursen startar.

    Träffar under kursen

    I kursen ingår en obligatorisk träff i Umeå som äger rum under vecka 49. På grund av  rådande omständigheter med Covid-19, kan det dock komma att bli vissa förändringar gällande denna träff. Under träffen i Umeå redovisar ni gruppvis ert fördjupningsarbete samt opponerar på en annan grupps arbete. Dagarna startar kl 10.00 (dag 1) och avslutas vid lunchtid (dag 2).


    Obligatoriska moment

    Obligatoriska moment under kursen är redovisning av fördjupningsarbete samt opponering av medstudenters arbete. Det genomförs på plats i Umeå under två dagar.

    • Redovisning samt opponering av fördjupningsarbete. Tidpunkt, 20201201-20201202


    Examination

    Kursen har ingen skriftlig tentamen. Examinerande moment är skriftliga redovisningar av patientfall, muntlig och skriftlig redovisning av fördjupningsarbetet samt opponering av medstudenters arbete. Patientfallen kan lösas med hjälp av föreläsningarna, kurslitteraturen och länkar. Lösningar ska lämnas in i kurssajten i Cambro och fallen ska lämnas in enskilt. För godkänd kurs krävs att samtliga examinerande moment är godkända.

    Kurslitteratur

    • Farmaceutiska specialiteter i Sverige  http://fass.se/LIF
    • Läkemedelsboken https://lakemedelsboken.se
    • Behandlingsrekommendationer från Läkemedelsverket
    • Information från läkemedelsverket
    • Länkar till olika webbsidor
    • Material i kurssajten i Cambro
    Fäll ihop
  • System och IT-tjänster för studenter

    Som student vid Umeå universitet får du tillgång till ett antal system och IT-tjänster. Ett system är Portalen där du bland annat hittar student-e-posten och får tillgång till registreringar och resultat för dina kurser. För att få tillgång till tjänsterna som ny student ska du aktivera ditt användarkonto (UmU-id). Du bör ha uppgifter om tillfällig identitet från Umeå universitet, antingen i ett brev till din folkbokföringsadress eller på annat sätt. Den kan du använda för att aktivera ditt användarkonto. En annan möjlighet är att aktivera kontot genom ditt Antagning.se-konto. Båda sätten att aktivera ditt användarkonto når du via länken www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/umu-id. När du aktiverat kontot når du Portalen via högerlänkarna på studentwebben, www.student.umu.se. OBS! Det är viktigt att du har aktiverat ditt konto innan kursstart.

    Du som har läst vid Umeå universitet tidigare har redan ett användarkonto och behöver inte aktivera det igen (och får inte heller någon tillfällig identitet skickad till dig) utan kan nå våra system via länkarna till höger på www.student.umu.se.  Har du glömt ditt lösenord eller vill byta hittar du information om hur du gör det via länken ”Glömt lösenordet?” intill inloggningslänkarna. Om du får problem med att logga in i Studentwebben eller stöter på tekniska fel, skicka ett meddelande (ärende) till www.servicedesk.its.umu.se

    Fäll ihop
  • Hur hittar jag till universitetet?

    På Umeå universitets hemsida finns information kring hur du hittar till universitetet och hur du hittar rätt på själva universitetsområdet. Under träffen i Umeå kommer vi att vara i Naturvetarhuset.  Se följande länk för mer information: https://www.umu.se/kontakta-oss/kartor/

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Studier och covid-19

    Kul att du valt Umeå universitet, vi ser verkligen framemot att ses! Från och med den 30 september är de flesta tidigare covid-åtgärder helt slopade – välkommen tillbaka till campus! Helt som normalt blir det dock inte direkt, till exempel kan vissa utbildningsmoment fortfarande vara digitala och det är viktigt att fortsätta tänka på avståndet ett tag till.

    På Studentwebben finns sammanfattning av saker att tänka på om Studier och covid-19

    Fäll ihop
  • Välkommen ny student på Umeå universitet

    Det du behöver tänka på innan du börjar, samlat på ett och samma ställe på webben, både för dig som studerar på campus eller för dig som läser helt på distans. Kommer jag trivas? Kommer jag hitta någonstans att bo? Få nya vänner? Vi kanske inte kan ge dig alla svar, men visar dig var du hittar information. Välkommen!

    Ny student på Umeå universitet

    Fäll ihop
  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student kommer du att behöva ett Umu-id (ditt användarkonto) för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Mer om Umu-id och hur jag aktiverar det.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att aktivera ditt Umu-id eller att logga in vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du svar på vanliga frågor, manualer och kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det. Så här gör du för att ansöka om ditt Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Som student har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365 under din studietid. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster som kan underlätta din studietid och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Läs om Office 365 och hur du installera det till din dator.

    Fäll ihop
  • Gå med i en studentkår

    Studentkårerna arbetar för att du ska ha inflytande över dina studier och din studiesituation. De hjälper till att knyta ihop studietiden med näringslivet för din framtida karriär och om du skulle uppleva problem med din utbildning, kan du få hjälp. Ta chansen att vara med och bestämma.

    Det är inte bara dina rättigheter kårerna bevakar. Som medlem i en studentkår är du också med och formar organisationen. Ska kåren driva pubar, caféer, gym? Kanske ordna bio, konserter eller föreläsningar?

    Det är inte längre obligatoriskt att vara medlem i en studentkår, men det finns som du ser fortfarande många fina anledningar att vara med.

    På Umeå universitet har vi tre studentkårer

    Här hittar du svar på några vanliga frågor om vad som är grejen med kåren.

     

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Mitt på campus Umeå i huset Universum (ja, det heter så) ligger Infocenter – den plats du alltid kan vända dig till för att få svar, hjälp och vägledning. Här hittar du allt du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student i en, kanske, ny stad. Här får du till exempel hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Infocenter kan svara på de flesta frågor, och har de inte ett svar direkt så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Med anledning av Covid-19 är det viktigt att vi inte är för många personer i lokalen samtidigt. Därför ber vi dig att i första hand mejla, ringa eller chatta med oss.

    Infocenter ger svar, hjälp och vägledning

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)