Välkommen till kursen Framtidens IT-miljöer VT2021! Du är antagen till kursen, men innan du kan börja måste du göra några saker. Här får du veta vad du måste göra för att börja på kursen samt hur och när. Du kan även läsa mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver kan du höra av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan.
När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig via Studentwebben i samband med kursstart. Registreringen är öppen från 26 april till 5 maj 2021. För att behålla din plats måste du registrera dig senast den 5 maj.
Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till Studentsupport Informatik innan sista dag för registrering. Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt.
För att kunna registrera dig via Studentwebben krävs det att du är antagen till kursen och att du har ett så kallat Umu-id samt ett lösenord. I samband med att du fick ditt antagningsbesked, fick du också information om hur du aktiverar denna användare. Det finns även information om detta längre ner här i välkomstbrevet.
Kommunikationen mellan studenter och lärare kommer främst att ske via lärplattformen Canvas. Därför är det nödvändigt att du har tillgång till en dator och internetuppkoppling med god överföringshastighet. I lärplattformen kommer du att få tillgång till kursens aktiviteter såsom information om kurslitteratur, uppgifter, inlämning, föreläsningar och diskussionsforum.
För att logga in i Canvas måste du ha aktiverat ditt Umu-id och registrerat dig på kursen. Mer information om Canvas och Umu-id hittar du på Studentwebben. När du registrerat dig på kursen och loggat in i Canvas med ditt Umu-id kommer du att se kursen som en valbar flik i din arbetsmiljö. Lärplattformen Canvas öppnar i samband med kursstart.
Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?
Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.
Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå.