TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Du är antagen till vår kurs men innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra hur och när. Du kan även läsa lite mer om kursen ,universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i vår!
Som antagen student måste du delta på första lektionen för att bli registrerad. Kan man ej deltaga då måste man kontakta kursansvarig/administratör och missar man det kan man bli av med sin plats . Ingen kan registrera sig i förväg. Är ni behörig med villkor så måste ni ordna med behörigheten för att bli registrerad. Kursen är campusbaserad.
Fäll ihop20 januari
Tid: 1500
Plats: s316
Schemalänk kommer här senast 1 månad innan kursstart. (se länk)
Moment 1: Gränsöverskridande affärer - Företag och marknadsföring, utmaningar och möjligheter, 5 hp
I momentet behandlas olika typer av innovationsprocesser och deras för- och nackdelar diskuteras. Företagskluster, geografiska område med samverkande företag inom en specifik bransch, sägs stimulera innovationer och öka tillgången till spetskompetens. Genom historien och med fokus på företagsutveckling har aktörer från olika områden samverkat. Idag talar vi om en samverkanstruktur som består av fyra kunskapsområden (Quadruple Helix): företag, universitet, myndigheter och icke myndighetsutövande organisationer. Parallellt, inom vissa områden, ser vi också framväxten av alternativa system som bygger på tanken om cirkulära kretslopp och korta leveranskedjor. På kursen behandlas två övergripande begrepp; företagskluster och cirkulärekonomi. Begreppen definieras via deras karakteristika och mekanismer för deras uppkomst och fortlevnad diskuteras. Små och medelstora företag, liksom de stora aktörerna, fokuserar på kvalitet, relationer, hållbarhet försäljning och branding, men man gör det på lite andra sätt. På kursen lyfts marknadsföring i små företag upp med utgångspunkt i småföretagarens vardag. Momentet ger en bred förståelse för hur gränsöverskridande handel fungerar, dess möjligheter och utmaningar, och hur företag kan samverka för starkare konkurrenskraft.
Moment 2: Gränsöverskridande perspektiv på planering och utvecklingsarbete, 5 hp
Momentet behandlar förutsättningar för gränsöverskridande samhällsplanering och utvecklingsarbete i ett nordiskt perspektiv. Samhällsplanering sker i de nordiska länderna i huvudsak utifrån ett inom-nationellt synsätt, samt respektive lands regelverk och planeringssystem. Planeringen bedrivs på olika nivåer; nationellt, regionalt och lokalt, även om den övernationella nivån, särskilt EU, kommit att få ökad betydelse. EU uppmuntrar till ökade samarbeten över nationsgränserna inom många områden, i synnerhet när det gäller att skapa regional utveckling, t ex Interreg. Momentet introducerar centrala begrepp och teorier inom kulturgeografi och samhällsplanering, med fokus på det som är av relevans för gränsöverskridande samarbeten för planering och regional utveckling. Jämförelser görs mellan olika planeringssystem, med tyngdpunkt på skillnader mellan Finland, Sverige och Norge. Den internationella nivån, särskilt EU, och dess betydelse för planering, gränsöverskridande samarbeten och regionala utveckling behandlas. Under kursen belyses såväl möjligheter som utmaningar med att arbeta gränsöverskridande. Exempel hämtas från bland annat Kvarkenregionen.
Moment 3: Kommunikation inom organisationer i Kvarkenregionen, 5 hp
Momentet ger deltagarna fördjupade insikter i den interna och externa kommunikationen i företag och organisationer i Kvarkenregionen och i de kommunikationsmönster som uppstår till följd av gränsöverskridande verksamhet. Momentet behandlar kulturella, språkliga och samhälleliga skillnader och likheter mellan Finland och Sverige och hur dessa påverkar samarbetet och affärsverksamheten. Momentet ger fördjupade insikter i likheter och skillnader mellan det finska och det svenska samhället och i språkanvändningen och kulturen i företag verksamma i Kvarkenregionen. Du känner till mekanismer som påverkar kommunikationen i regioner med kulturell mångfald och tätt samarbete över landsgränser.
Aktivera ditt Umu-id
Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel
När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Så här aktiverar jag mitt Umu-id.
Det här funkar ju inte. Hjälp!
Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.
Fäll ihopSkaffa Umu-kort
När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som
Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.
Fäll ihopDigitala studiestartsföreläsningar 10-13 januari
Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?
Tillgång till hela Microsoft Office 365
Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.
Office 365 och hur jag installerar det.
Fäll ihopOm något krånglar finns Infocenter
Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå.
Hitta till Infocenter på Campus Umeå (Mazemap).
Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.
Fäll ihop