"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Handelsrätt

Välkommen till kursen Handelsrätt vid Juridiska institutionen. Här hittar du viktig information om vad du behöver göra innan kursstart. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här, så hör av dig till oss via kontaktformuläret längst ned på sidan. Välkommen till kursen, vi ses i januari!

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig på Studentwebben innan kursstart. Webbregistreringen öppnar 11 januari och funktionen kommer att vara öppen till och med 19 januari.

    För att du ska kunna registrera dig på kursen krävs det att du är antagen till kursen och att du har aktiverat ditt Umu-id. Umeå universitet erbjuder alla studenter ett användarkonto i samband med antagningen och mer information hittar du nedan, under rubriken : "Ny vid Umeå universitet".

    Kursen startar måndagen den 18 januari 2021 kl. 10.15.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Måndag 18 januari 2021

    Tid: 10.15

    Plats: Zoom

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Välkommen till kursen Handelsrätt, 15 hp, vårterminen 2021

    Kursstart

    Kursen startar måndagen den 18 januari 2021 kl. 10.15. Vid introduktionen lämnas allmän information om kursen som är viktig att ta del av. Om du inte kan närvara – meddela kursadministratör Vanessa Vincentie, vanessa.vincentie@umu.se. Vid frågor om undervisningen går det bra att kontakta mig per mejl, lina.sidenhag@umu.se, eller telefon, 090-786 62 88.

    Kursens innehåll

    Kursen inleds med en ge­nomgång av den allmänna avtalsrätten såsom reglerna om fullmakt och standardavtal. Även den speciella avtalsrätten (kontraktsrätten) berörs, t.ex. reglerna om immateriella tjänster och rådgivaransvar. Kursen fortsätter sedan med en genomgång av de associationsrättsliga reglerna med särskilt fokus på aktiebolaget. I avsnittet kredit- och obeståndsrätt behandlas de olika kreditsäker­heter som till­handahålls av rätts­ordningen och kon­flikterna dem emellan. Reglerna om det sakrättsliga borgenärsskyddet gås igenom samt, i samband därmed, de exekutiva formerna konkurs och utmätning.  Avslutningsvis ingår i kursen också ett stu­dium av förmögenhetsbrott i affärsmässig verksamhet (ekobrott).

    Undervisning

    Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och övningar. För seminarierna gäller obligatorisk närvaro (enligt närmare anvisningar som meddelas vid kursstarten). Undervisningens innehåll i stora drag framgår av schemat. Seminarierna förbereds i huvudsak i mindre grupper (s.k. basgrupper) och redovisas sedan i större seminariegrupper.

    Kursen kommer att ges på distans. Föreläsningarna kommer antingen att spelas in i förväg eller ske via Zoom. Seminarierna kommer att ges via Zoom.

    Examination

    Kursen examineras genom aktivt deltagande vid de obligatoriska seminarierna samt genom en individuell, skriftlig salstentamen. Beroende på då gällande restriktioner kan tentamen komma att ske som hemtentamen. Information om detta kommer att ges i god tid innan tentamenstillfället.

    Litteratur

    Litteraturen framgår av kurslitteraturlistan. Seminariematerial m.m. kommer att läggas ut på undervisningsplattformen Canvas som ni får tillgång till någon vecka före kursstart.

    För att få så stort utbyte av undervisningen som möjligt bör du förbereda dig genom att läsa igenom relevanta avsnitt i kurslitteraturen inför respektive undervisningstillfälle. Särskilt viktigt är det att du förbereder dig, enligt de anvisningar som lämnas, inför seminarier/övningar.

     

    Vänliga hälsningar,
    Lina Sidenhag

     

    Kursansvarig lärare: Lina Sidenhag, tel. 090-786 62 88, lina.sidenhag@umu.se

    Kursadministratör: Vanessa Vincentie tel. 090-786 50 86,
    vanessa.vincentie@umu.se

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)