"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Handelsrätt

Välkommen till kursen Handelsrätt vid Juridiska institutionen. Här hittar du viktig information om vad du behöver göra innan kursstart. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här, så hör av dig till oss via kontaktformuläret längst ned på sidan. Välkommen till kursen, vi ses i januari!

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig på Studentwebben innan kursstart. Webbregistreringen öppnar 9 januari och funktionen kommer att vara öppen till och med 17 januari.

    För att du ska kunna registrera dig på kursen krävs det att du är antagen till kursen och att du har aktiverat ditt Umu-id.

    Kursstart äger rum den 16 januari 2023 kl 09.15 i sal NAT.D.410.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    16 januari 2023

    Tid: 9.15

    Plats: NAT.D.410

     

     

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Välkommen till kursen Handelsrätt, 15 hp, vårterminen 2023

    Kursen inleds med en ge­omgång av den allmänna avtalsrätten såsom reglerna om fullmakt och standardavtal. Även den speciella avtalsrätten (kontraktsrätten) berörs, t.ex. reglerna om immateriella tjänster och rådgivaransvar. Kursen fortsätter sedan med en genomgång av de associationsrättsliga reglerna med särskilt fokus på aktiebolaget. I avsnittet kredit- och obeståndsrätt behandlas de olika kreditsäker­heter som till­handahålls av rätts­ordningen och kon­flikterna dem emellan. Reglerna om det sakrättsliga borgenärsskyddet gås igenom samt, i samband därmed, de exekutiva formerna konkurs och utmätning.  Avslutningsvis ingår i kursen också ett stu­dium av förmögenhetsbrott i affärsmässig verksamhet (ekobrott).

    Undervisning

    Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och övningar. Vid samtliga undervisningstillfällen (även föreläsningar) förväntas du ha med dig aktuell lagtext. För seminarierna gäller obligatorisk närvaro (enligt närmare anvisningar som meddelas vid kursstarten). Undervisningens innehåll i stora drag framgår av schemat. Seminarierna förbereds i huvudsak i mindre grupper (s.k. basgrupper) och redovisas sedan i större seminariegrupper.

    Examination

    Kursen examineras genom aktivt deltagande vid de obligatoriska seminarierna samt genom en individuell, skriftlig salstentamen.

    Litteratur

    Litteraturen framgår av kurslitteraturlistan. Seminariematerial m.m. kommer att läggas ut på undervisningsplattformen Canvas som ni får tillgång till i samband med kursstart.

    För att få så stort utbyte av undervisningen som möjligt bör du förbereda dig genom att läsa igenom relevanta avsnitt i kurslitteraturen inför respektive undervisningstillfälle. Särskilt viktigt är det att du förbereder dig, enligt de anvisningar som lämnas, inför seminarier/övningar.

    Vänliga hälsningar,
    Lina Sidenhag

     

    Kursansvarig lärare: Lina Sidenhag, tel. 090-786 62 88, lina.sidenhag@umu.se

    Kursadministratör: Vanessa Vincentie tel. 090-786 50 86,
    vanessa.vincentie@umu.se

     

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Så här aktiverar jag mitt Umu-id.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.

    Ansök om Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Digitala studiestartsföreläsningar 10-13 januari

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Office 365 och hur jag installerar det.

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå. 

    Hitta till Infocenter på Campus Umeå (Mazemap).

    Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)