Du är antagen till kursen Hem- och konsumentkunskap A 100%. Mitt namn är Hedda Landfors och är kursansvarig, här kommer lite information som jag vill att du läser igenom innan kursen startar.
Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.
Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.
Det är du själv som ansvarar för att registrera dig på kursen. Det gör du genom att logga in på studentwebben med ditt Umu-Id. Läs mer nedan hur du aktiverar ditt Umu-id.
Webbregistreringen är öppen mellan 9/1 – 17/1.
Det är viktigt att du ser till att registrera dig i tid så du inte riskerar att förlora din plats på kursen eller få problem med CSN. Du kommer inte heller att kunna komma åt kursen i lärplattformen Canvas förrän du är registrerad.
Terminen startar vecka 3 med en kursintroduktion via zoom måndag 16 januari klockan 15.00-17.00. Länk till kursintroduktionen hittar du här: https://umu.zoom.us/j/66257981821
Undevisningen kommer i huvudsak att ske via lärplattforman Canvas. Canvassajten öppnas klockan 8.00 den 16 januari så du som student hinner bekanta dig med kursens innehåll innan kursintroduktionen samma dag.
Kursen går på distans med 100% studietakt, det innebär att du bedriver det mesta av studierna på egen hand men att du har stöd från lärare och hittar kursmaterial på lärplattformen Canvas.
Kurser består av tre fysiska ”veckoträffar” på campus. Eftersom träffarna innehåller obligatoriska moment måste du ha deltagit i dessa moment för att bli godkänd på kursen, vilket innebär att det är obligatoriskt att delta i träffarna. Observera att det också kommer att genomföras obligatoriska aktiviteter även mellan de fysiska träffarna men då via zoom.
Veckoträffarna på campus:
Träff 1 är v. 4 Tisdag 24/1 kl. 13.00 – torsdag 26/1 kl. 15.00
Träff 2 är v. 12 Tisdag 13.00 - torsdag 16.30
Träff 3 är v. 21 Tisdag 13.00 - torsdag 16.30
Undervisning mellan träffarna sker varierande dagar ca 1 dag/vecka.
Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?
Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.
Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå.