"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Hem- och konsumentkunskap A

Du är antagen till kursen Hem- och konsumentkunskap A 100%. Mitt namn är Hedda Landfors och är kursansvarig, här kommer lite information som jag vill att du läser igenom innan kursen startar.

Så här börjar du

  • 1. Andra antagningsbeskedet

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller vill stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.

    Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv logga in och registrera dig via Ladok innan kursstart. Det kan du göra från och med måndag den 8:e januari till och med tisdag den 16:e januari.

    Det är viktigt att du ser till att registrera dig i tid så du inte riskerar att förlora din plats på kursen eller få problem med CSN. Om du får problem att registrera dig, kontakta vår studieadministratör.

    Du kommer inte heller att kunna komma åt kursen i lärplattformen förrän du är registrerad.

    Det är viktigt att du ser till att registrera dig i tid så du inte riskerar att förlora din plats på kursen eller få problem med CSN. Du kommer inte heller att kunna komma åt kursen i lärplattformen Canvas förrän du är registrerad.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    15:e januari

    Tid: 15:00

    Plats: Zoom

    Terminen startar vecka 3 med en kursintroduktion via zoom måndag 15 januari klockan 15.00-16.30. Länk till kursintroduktionen hittar du här: https://umu.zoom.us/j/66257981821

    När du kommit in i Zoom så vill vi att du skriver in ditt namn genom att klicka på ”Participants”. Du får då upp en ruta till höger i din skärm. Tryck på knappen med tre prickar och välj ”More” – ”Rename”. Lägg gärna till en bild på dig också. Här finns mer information om zoom: Zoom för studenter

    Efter kursintroduktionen fortsätter två veckors heltids självstudier med gruppaktiviteter via Zoom innan första träffen på Campus i Umeå v. 5. Schema för aktiviteter på Campus och Zoom hittar du här i välkomstbrevet och även länkat på startsidan i lärplattformen Canvas. Övrig undervisning och deadline för uppgifter finns i Canvas.

    Du bör se till att ha den obligatoriska litteraturen för modul 1 ”Hem- och konsumentkunskap - en introduktion i skolämnet” och modul 2 ”Livet i hem och familj” tillgängliga då kursen startar. Litteraturlista och kursplanenhittar du i länkarna här ovan i välkomstbrevet.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Kursen går på distans med 100% studietakt och du bedriver studierna på egen hand eller i grupp med stöd från lärare och kursmaterial som finns i lärplattformen Canvas. Kurser består av tre fysiska obligatoriska ”veckoträffar” på campusi Umeå. Träffarna innehåller examinerande moment som du måste delta i för att bli godkänd på kursen, vilket innebär att det är obligatoriskt att delta på dessa vid träffarna. Observera att det också kommer att genomföras obligatoriska aktiviteter i Zoom mellan de fysiska träffarna ca 1 dag/vecka.  

    Veckoträffarna på campus:

    Träff 1 är v. 5 tisdag kl. 13.00 – torsdag kl. 14.30

    Träff 2 är v. 12 tisdag kl. 13.00 - torsdag kl. 14.30

    Träff 3 är v. 21 tisdag kl. 13.00 - torsdag kl. 15.30

    Välkommen till Umeå universitet och institutionen för kost- och måltidsvetenskap!

    Hedda Landfors, Kursansvarig

     

    Fäll ihop
  • Kontakta oss!

    Kursansvarig:

    Hedda Landfors

    Studieadministratör:

    Patrik Wallström

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)