TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Du är antagen till kursen Hot Team - innovationsprojekt, men innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra hur och när. Du kan även läsa lite mera om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi.
Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Men om du inte längre är intresserad av din plats är det bra att du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.
Fäll ihopNär du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig på Studentwebben innan kursstart. Det kan du göra från och med tisdag den 26 oktober till och med tisdag 2 november. Om du inte har registrerat dig senast den 2 november förlorar du din plats på kursen.
Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.
Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).
För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id. Längre ner på den här sidan hittar du information om hur du aktiverar.
Fäll ihopOBS - Schema är preliminärt fram till 1 månad före kursstart.
Schemat finns också i textformat.
Kursen planeras att genomföras mestadels på Designhögskolan och med förutsättningar utifrån riktlinjer för undervisning under Covid-19. Hur detta sker meddelas vid kursintroduktion och kontinuerligt under kursen.
I kursen arbetar studenter med olika utbildningsbakgrund och nivå tillsammans i team i ett projekt. Projektet omfattar 5 veckor och teamen tar sig an samtida relevanta frågeställningar och designutmaningar. Varje team coachas av lärare, och viss del av undervisningen sker på engelska. Under kursen genomförs ett antal seminarier med aktuella design perspektiv för att projektet ska ta höjd.
Vid kursstart introduceras kursen, förutsättningar för kursens genomförande och examinationsformer.
Vi rekommenderar att kursen inte kombineras med andra kurser, då kursen går på helfart och kräver studenternas närvaro.
Lärplattformen Canvas
För den här kursen använder vi lärplattformen Canvas. Där hittar du allt du behöver för kursen, som till exempel schema, instruktioner för övningar, lista över kursdeltagare och meddelanden från läraren. Det är också på lärplattformen du lämnar in dina uppgifter.
Åtkomst till Canvas får du när du registrerat dig på kursen: https://www.umu.se/student/
Vi använder också TEAMS.
Omständigheter rörande Covid-19
Kursen planeras att genomföras på Designhögskolan utifrån de regler och riktlinjer för undervisning som gäller för Umeå universitet gällande covid-19. Det innebär att Designhögskolan anpassar all undervisning utifrån rådande beslut och riktlinjer. I dagsläget innebär det att Designhögskolan kommer att öppnas upp gradvis för utbildning på plats. Alla studenter och personal ska hålla sig uppdaterad med vad som gäller för undervisning. Designhögskolan har ett kontinuerligt arbetsmiljöarbete som omfattar personal och studenter vilket innebär att förutsättningar för undervisning kan komma att förändras och anpassas under kursen.
Om universitets riktlinjer och förutsättningar för undervisning förändras kan det påverka kursens upplägg, genomförande m.m. Vi ser i dagsläget att kursen är möjlig att genomföra på ett bra sätt, men det innebär att personal och studenter tar ett individuellt ansvar att följa riktlinjer och ramar för undervisning.
Frågor om kursen kan ställas till kursansvarig lärare Monica Lindh Karlsson eller till institutionsadministratör Adrian Löwander.
Fäll ihopNärvaro
Vi har väldigt många undervisningstillfällen med obligatorisk närvaro. Kravet på närvaro beror på att dessa inslag innehåller praktiska övningar eller handledning av prövande karaktär, och alltså vägs in vid betygsättningen. Vi har naturligtvis förståelse för att man kan ha andra åtaganden som gör det svårt att delta i alla kursdagar. Ta därför kontakt med respektive lärare/handledare om du vet att du kommer att vara borta, eller om du blir sjuk, för att kunna göra en överenskommelse med den personen om hur du ska få kursinformation samt eventuella kompletteringsuppgifter. Notera att många lärare är yrkesverksamma utanför universitetet vilket gör att de utanför deras lektioner inte finns på skolan utan endast kan nås via mail eller per telefon.
Ingen akademisk kvart
På Designhögskolan använder vi ingen akademisk kvart, vilket betyder att när det står kl 9 i ett schema så betyder det 09.00. Kurstiderna är 9.00-12.00 samt 13.00-16.00 om inte annat anges i schemat eller av läraren/föreläsaren.
Schemaändringar
På grund av rådande omständigheter med covid-19 kan undervisning och förutsättningar för undervisning komma att ändras, ibland med kort varsel beroende på förändrade riktlinjer. Det kan även vara så att undervisande och administrativ personal blir sjuk vilket medför att inplanerade undervisningspass och tider kan komma att förändra i schemat. Är det på väldigt kort varsel (samma morgon), meddelar vi via e-post och anslag över Canvas. Ta för vana att kolla schemat dagligen för att alltid ha aktuell information.
Ytterdörrar
Designhögskolans dörrar kommer att vara öppet under begränsade tider och i dagsläget gäller att skolan endast är öppet när det sker undervisning på plats. Vilka öppettider som gäller kommer att meddelas på Canvas. Vi vet idag inte under vilka tider som du som student kan använda ditt UmU kort. Programmeringen av kortet görs inte förrän du har registrerats på kursen. Behörigheten kommer att var begränsat utifrån riktlinjer för undervisning under coronatiden. Kortet kommer att vara begränsat till de lokaler som används under kursen. OBS! För att kunna arbeta i våra datorlabb måste du ha aktiverat ett Umu-id användarkonto och skapat student e-postadress.
Utskrifter
UmU kortet kan tyvärr inte användas för kopiering och utskrifter. Du får information om hur det hanteras i början av kursen.
Generell information: Wozzop
Varje måndag klockan 10.15 hålls en generell veckoinformation för studenter och lärare, i dagsläget sker detta digital. Vill ni ta upp något på info-stunden går det bra att göra det spontant. Kontakta annars kursansvarig lärare så tar hen upp det i ert ställe.
Onsdagsföreläsningar
På onsdagar är det ofta aktiviteter i form av öppna föreläsningar av inbjudna yrkesverksamma designer eller andra intressanta personer. Information om föreläsningar sätts upp på anslagstavlor och väggar, samt meddelas på Wozzop. Onsdagsföreläsningar kan komma att påverkas av de riktlinjer som gäller under hösten.
Skolmöten
Klockan 13 den första onsdagen i varje månad (utom september och juni) hålls ett gemensamt informations- och diskussionsmöte för alla studenter och all personal. Alla som vill informera om något, eller ta upp något till diskussion är välkomna att antingen anmäla det i förväg till prefekten, eller ta upp det under mötet själv eller genom en studentrepresentant, lärare eller annan personal. I dagsläget sker skolmöten digitalt.
Öppna projektpresentationer
Alla projektpresentationer som hålls av studenter på Designhögskolan är öppna för alla andra studenter och anställda på skolan om inte annat sägs (ibland kan sekretess föreligga pga. patentärenden). Veckans presentationer meddelas på Wozzop och digitala plattformar. Ta gärna tillfället i akt delta i presentationerna i mån av tid – det brukar vara roligt och lärorikt.
Fika/Lunch
Konstnärligt Campus har en restaurang/café, Hansson & Hammar. I dagsläget vet vi inte under vilka förutsättningar som restaurangen är tillgänglig. Vi ber dig därför att söka information om vilka riktlinjer som gäller för Hansson & Hammar. Vid uppvisande av studentkort kan man få studentrabatt. I restaurangen finns också mikrovågsugnar om man vill värma egen mat.
I Designhögskolans studentkök finns mikrovågsugnar för den som vill värma medhavd mat.
Det finns kaffeautomater på skolan men då krävs det att du har med egen mugg. Betalning sker genom betalkort. Varu- och dryckesautomater finns i anslutning till verkstad/bottenvåning. Förutsättningar för användande av studentköket mm kommer att meddelas vid kursintroduktionen.
Välkommen till Umeå universitet
Det du behöver tänka på innan du börjar, samlat på ett och samma ställe på webben. Både för dig som studerar på campus eller för dig som läser helt på distans. Kommer jag trivas? Kommer jag hitta någonstans att bo? Få nya vänner? Vi kanske inte kan ge dig alla svar, men visar dig var du hittar information. Välkommen!
Ny student på Umeå universitet
Fäll ihopAktivera ditt Umu-id
Som student kommer du att behöva ett Umu-id (ditt användarkonto) för att till exempel
När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Mer om Umu-id och hur jag aktiverar det.
Det här funkar ju inte. Hjälp!
Om du får problem att aktivera ditt Umu-id eller att logga in vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du svar på vanliga frågor, manualer och kan ställa frågor och få hjälp.
Fäll ihopSkaffa Umu-kort
När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som
Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det. Så här gör du för att ansöka om ditt Umu-kort.
Fäll ihopTillgång till hela Microsoft Office 365
Som student har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365 under din studietid. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster som kan underlätta din studietid och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.
Läs om Office 365 och hur du installera det till din dator.
Fäll ihopGå med i en studentkår
Studentkårerna arbetar för att du ska ha inflytande över dina studier och din studiesituation. De hjälper till att knyta ihop studietiden med näringslivet för din framtida karriär och om du skulle uppleva problem med din utbildning, kan du få hjälp. Ta chansen att vara med och bestämma.
Det är inte bara dina rättigheter kårerna bevakar. Som medlem i en studentkår är du också med och formar organisationen. Ska kåren driva pubar, caféer, gym? Kanske ordna bio, konserter eller föreläsningar?
Det är inte längre obligatoriskt att vara medlem i en studentkår, men det finns som du ser fortfarande många fina anledningar att vara med.
På Umeå universitet har vi tre studentkårer
Här hittar du svar på några vanliga frågor om vad som är grejen med kåren.
Fäll ihop
Om något krånglar finns Infocenter
Mitt på campus Umeå i huset Universum (ja, det heter så) ligger Infocenter – den plats du alltid kan vända dig till för att få svar, hjälp och vägledning. Här hittar du allt du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student i en, kanske, ny stad. Här får du till exempel hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Infocenter kan svara på de flesta frågor, och har de inte ett svar direkt så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter ger svar, hjälp och vägledning
Fäll ihop