"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Intellektuellt funktionshinder - om vardag och livsvillkor för vuxna och äldre

Vi vill med detta introduktionsbrev hälsa Dig varmt välkommen och ge en första information inför kursens start. Kursen är skapad och genomförs som ett samarbete mellan Institutionen för Socialt arbete, Umeå universitet och Akademin för hälsa och välfärd , Högskolan i Halmstad. Det innebär att du som är antagen vid Umeå universitet får tillgång tjänster hos både Umeå universitet och Högskolan i Halmstad – men först måste du registrera dig på kursen via Umeå Universitet.

Så här börjar du

  • 1. Andra antagningsbeskedet

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller vill stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.

    Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats via antagning.se, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig i Studentwebben innan kursstart. Det kan du göra från och med Måndag 2024-01-08 till och med Söndag 2024-01-14

    För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id. Se nedan under Aktivera ditt Umu-id

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Kursen öppnas via Blackboard torsdag 18 januari.

    Tid: ..

    Plats: Lärplattformen Blackboard via Högskolan i Halmstad

    Få tillgång till kursen:

    När du registrerat dig på kursen, senast 14/1 via Umeå Universitet, studentwebben, kommer ni senare under veckan att få ett mail med information kring inloggning till Blackboard på Högskolan i Halmstad.

    Ni kommer alltså att ha tillgång till Umeå Universitet samt Högskolan i Halmstad.

    Kursen kommer sedan att "öppnas" via Blackboard torsdag den 18 januari.

    Om du har frågor om Blackboard, vänd dig i första hand till servicecenter@hh.se se, i andra till Mia Jormfeldt mia.jormfeldt@hh.se,  som är kursansvarig vid Högskolan i Halmstad.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Distansutbildningsplattformen Blackboard

    På Blackboard hittar du all information du behöver om kursens upplägg och innehåll. Vi rekommenderar att du i samband med att kursen öppnar den 18/1 ägnar en stund åt att sätta dig in i kursens upplägg genom att "surfa runt" på plattformen och läsa igenom och lyssna till de instruktioner som finns.

    Under rubriken "Studieanvisningar", i vänstermarginalen inne på kursens sida i Blackboard, hittar du uppgifter om hur tidsplanen ser ut och sista inlämningsdatum för examinationsuppgifterna.

    Eftersom all kontakt sker över Internet ser vi gärna att alla presenterar sig inne på utbildningsplattformen. Din första uppgift på kursen kommer därför att bestå i att skriva en personlig presentation. Instruktioner för detta hittar du under rubriken "Presentation" inne i Blackboard.

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)