Om du har blivit antagen till en utbildning eller fått en reservplats behöver du tacka ja för att behålla din plats. Vill du inte ha din plats, kan du låta en reserv få den genom att lämna återbud. Tacka ja eller nej gör du på Mina sidor på Antagning.se senast den 21 juli 2023.
Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?
När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv logga in och registrera dig viaLadok innan kursstart. Det kan du göra från 21 augusti 2023 till 28 augusti 2023. Om du inte har registrerat dig senast den 28 augusti 2023 förlorar du din plats på kursen.
För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id.
You need to be registered for the course in the study documentation system Ladokin order to keep your place (seat) and to have your results recorded during the course. Online registration is open between 21 August 2023 and 28 August 2023. If you do not register by 28 August 2023 at the latest, you risk losing your place.
To be able to sign in to the student website and register online, you need to activate your student user account, see below.
Införskaffa kurslitteratur innan kursen startar!/You must have access to the course literature when the course starts!
Du hittar din lärplattform Canvas här/ Please, find your learning platform Canvas here: https://login.canvas.umu.se/
Vänligen notera att du inte kan börja kursen om du kommer senare än en vecka efter kursstart. / Please note that you must commence studies no later than one week after the course has started.
Undervisningen sker i form av lektioner på campus, zoom-lektioner och självstudier. All aktuell information om kursen finns i Canvas. Det är studentens ansvar att hålla sig uppdaterad./Lectures will be held on campus and via zoom. The course includes self studies. You can find all information about the course and the setup in Canvas. It is your responsibility to keep yourself updated.
Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Umu-id kommer du behöva när du ska: • registrera dig på kurser • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat • kolla din studentmejl • skaffa Umu-kort • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 22-25 augusti då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.