Hej och varmt välkomna till kursen Internationell handelsrätt, 15hp, VT 2022! Här hittar du viktig information om vad du behöver göra innan kursstart. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här, så hör av dig till oss via kontaktformuläret längst ned på sidan. Välkommen till kursen, vi ses i januari!
När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig på Studentwebben innan kursstart. Webbregistreringen öppnar 10 januari och funktionen kommer att vara öppen till och med 18 januari.
Kursen inleds den 17 januari 2022, kl. 13.15 med kursintroduktion i S304. Direkt därefter följer den introducerande föreläsningen.
Hej och varmt välkomna till kursen Internationell handelsrätt, 15hp, VT 2022.
Jag heter Jan Leidö och är kursansvarig för kursen. Kursen inleds den 17 januari 2022, kl. 13.15 med kursintroduktion i S304. Direkt därefter följer den introducerande föreläsningen.
Kursen behandlar rättsliga frågor som uppstår i samband med internationell handel och de olika nationella och internationella regler som reglerar dessa frågor. På kursen diskuteras bland annat frågor om avtals ingående och giltighet samt olika aktörers förpliktelser och rättigheter vid köp och transport. På kursen behandlas också skiljemannaförfaranden och andra aspekter av rättslig tvistelösning som är av särskild betydelse inom den internationella handeln.
Undervisning och examination: Undervisningen utgörs av seminarier och föreläsningar. Seminarierna är obligatoriska, inkl. muntan och PM-seminariet. Seminarieuppgifterna förbereds och redovisas enskilt eller i basgrupper. Kursen avslutas med genomförandet av en munta med fokus på juridisk rådgivning med anknytning till kursens innehåll och skrivandet av en individuell uppsats som anknyter till kursens innehåll.
För kursen används lärplattformen Canvas. Här återfinns, förutom föreläsningsbilder och information om seminarier, exempelvis information om munta och uppsats, vad som gäller vid missat seminarium och liknande. I lärplattformen finns även UmU:s folder om fusk och plagiat, samt ytterligare information om praktisk akademisk etik i skrivandet. Läs igenom detta inför kursstart för att få tillgång till övrigt kursinnehåll.
Kontaktuppgifter för kursen:
Kursansvarig lärare: Jan Leidö, 090-786 58 92, jan.leido[at]umu.se
Studieadministratör: Sofia Strömgren, 090-786 74 19, sofia.stromgren[at]umu.se
Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?
Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.
Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå.