"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Internationell handelsrätt

Hej och varmt välkomna till kursen Internationell handelsrätt, 15hp, VT 2022! Här hittar du viktig information om vad du behöver göra innan kursstart. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här, så hör av dig till oss via kontaktformuläret längst ned på sidan. Välkommen till kursen, vi ses i januari!

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig på Studentwebben innan kursstart. Webbregistreringen öppnar 10 januari och funktionen kommer att vara öppen till och med 18 januari.

    Kursen inleds den 17 januari 2022, kl. 13.15 med kursintroduktion i S304. Direkt därefter följer den introducerande föreläsningen.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    2022-01-17

    Tid: Kl.13.15

    Plats: S304

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Hej och varmt välkomna till kursen Internationell handelsrätt, 15hp, VT 2022.

    Jag heter Jan Leidö och är kursansvarig för kursen. Kursen inleds den 17 januari 2022, kl. 13.15 med kursintroduktion i S304. Direkt därefter följer den introducerande föreläsningen.

    Kursen behandlar rättsliga frågor som uppstår i samband med internationell handel och de olika nationella och internationella regler som reglerar dessa frågor. På kursen diskuteras bland annat frågor om avtals ingående och giltighet samt olika aktörers förpliktelser och rättigheter vid köp och transport. På kursen behandlas också skiljemannaförfaranden och andra aspekter av rättslig tvistelösning som är av särskild betydelse inom den internationella handeln.

    Undervisning och examination: Undervisningen utgörs av seminarier och föreläsningar. Seminarierna är obligatoriska, inkl. muntan och PM-seminariet. Seminarieuppgifterna förbereds och redovisas enskilt eller i basgrupper. Kursen avslutas med genomförandet av en munta med fokus på juridisk rådgivning med anknytning till kursens innehåll och skrivandet av en individuell uppsats som anknyter till kursens innehåll.

    För kursen används lärplattformen Canvas. Här återfinns, förutom föreläsningsbilder och information om seminarier, exempelvis information om munta och uppsats, vad som gäller vid missat seminarium och liknande. I lärplattformen finns även UmU:s folder om fusk och plagiat, samt ytterligare information om praktisk akademisk etik i skrivandet. Läs igenom detta inför kursstart för att få tillgång till övrigt kursinnehåll.

    Kontaktuppgifter för kursen:

    Kursansvarig lärare: Jan Leidö, 090-786 58 92,
    jan.leido[at]umu.se

    Studieadministratör: Sofia Strömgren, 090-786 74 19,
    sofia.stromgren[at]umu.se

    Antagningar m.m.: Studievägledare Stefan Lidberg, 090-786 7615, telefontider: må, ons, fre kl 10-11.30, stefan.lidberg[at]umu.se

    /Jan Leidö

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Så här aktiverar jag mitt Umu-id.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.

    Ansök om Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Digitala studiestartsföreläsningar 10-13 januari

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Office 365 och hur jag installerar det.

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå. 

    Hitta till Infocenter på Campus Umeå (Mazemap).

    Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)