"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Internationell handelsrätt

Hej och varmt välkomna till kursen Internationell handelsrätt, 15hp, VT 2023! Här hittar du viktig information om vad du behöver göra innan kursstart. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här, så hör av dig till oss via kontaktformuläret längst ned på sidan. Välkommen till kursen, vi ses i januari!

Så här börjar du

  • 1. Andra antagningsbeskedet

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller vill stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.

    Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig på StudentLadok innan kursstart. Webbregistreringen öppnar 8 januari och funktionen kommer att vara öppen till och med 16 januari.

    Kursen inleds den 15 januari 2024, kl. 9.15 med kursintroduktion i SAM.A.397. Direkt därefter följer den introducerande föreläsningen.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Måndag 15 januari, 2024

    Tid: 9.15

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Jag heter Jan Leidö och är kursansvarig för kursen. Kursen inleds den 15 januari 2024 kl. 09.15 i SAM.A.397 med kursintroduktion, följt av den första föreläsningen.

    Kursen behandlar rättsliga frågor som uppstår i samband med internationell handel och de olika nationella och internationella regler som reglerar dessa frågor. På kursen diskuteras bland annat frågor om avtals ingående och giltighet samt olika aktörers förpliktelser och rättigheter vid köp och transport. På kursen behandlas också skiljemannaförfaranden och andra aspekter av rättslig tvistelösning som är av särskild betydelse inom den internationella handeln.

    Undervisning och examination: Undervisningen utgörs av seminarier och föreläsningar. Seminarierna är obligatoriska, inkl. muntan och PM-seminariet. Seminarieuppgifterna förbereds och redovisas enskilt eller i basgrupper. Kursen avslutas med genomförandet av en munta med fokus på juridisk rådgivning med anknytning till kursens innehåll och skrivandet av en individuell uppsats som anknyter till kursens innehåll.

    Om ni har några frågor om kursen kan ni vända er till mig, Jan Leidö.

     

    Kontaktuppgifter för kursen:
    Kursansvarig lärare: Jan Leidö, 090-786 58 92,
    jan.leido@umu.se

    Studieadministratör: Sandra Johansson, sandra.johansson01@umu.se

    Studievägledare: Stefan Lidberg, 090-786 52 33, stefan.lidberg@umu.se

    /Jan Leidö

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)