TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Du är antagen till kursen Juridisk översiktskurs med inriktning mot handel och logistik vid Juridiska institutionen. Här hittar du viktig information om vad du behöver göra innan kursstart. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här, så hör av dig till oss via kontaktformuläret längst ned på sidan. Välkommen till kursen, vi ses i höst!
Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.
Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Ditt Umu-id behöver du när du ska:
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.
Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. För den här kursen ska du själv registrera dig i Ladok innan kursstart. Webbregistreringen öppnar den 24 oktober och funktionen kommer att vara öppen till och med den 1 november.
För att du ska kunna registrera dig på kursen krävs det att du är antagen till kursen och att du har aktiverat ditt Umu-id. Umeå universitet erbjuder alla studenter ett användarkonto i samband med antagningen och mer information hittar du nedan, under rubriken: "Ny vid Umeå universitet".
Se en film om hur du registrerar dig.
Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.
Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).
Om du blivit antagen som reserv efter att registreringen är stängd måste du kontakta kursens studieadministratör, så att hon kan registrera dig manuellt. Meddela administratör Vanessa Vincentie.
Kursen startar den 31 oktober kl. 10.00 (lokal Naturvetarhuset NAT D 440) med en kort introduktion på två lektionstimmar. Vi tillämpar akademisk kvart
Välkommen till kursen
Välkommen till juridisk översiktskurs med inriktning mot handel och logistik samt service management (sammanläggs till en kurs) hösten 2023.
Kursen startar den 31 oktober kl. 10.00 (lokal Naturvetarhuset NAT D 440) med en kort introduktion på två lektionstimmar. Vi tillämpar akademisk kvart.
Kursen inleds därefter med ett avsnitt om allmän rättskunskap samt en översikt över de rättskällor som anlitas vid lösningen av juridiska problem. Därefter behandlas en rad regler, problem och frågor inom bland annat rättsområdena avtalsrätt, köprätt, marknadsrätt, fastighetsrätt, associationsrätt, arbetsrätt, obeståndsrätt och EU-rätt mm.
Kursen berör två större grupper; Handel & logistik resp. Service management. Schemat ger att alla fysiska föreläsningar och seminarier har vi tillsammans.
I allt väsentligt är undervisningen seminariebaserad. På kurswebben kommer ni att i god tid inför respektive seminarium att finna instruktioner/uppgifter som ni förväntas diskutera/lösa inom de s.k. basgrupper (ca 4-6 studenter/grupp) som ni kommer att bli indelade i. För att lösa seminarieuppgifterna krävs det vanligtvis inte endast att ni har läst kurslitteraturen, utan det fordras att ni använder er av den s.k. juridiska metoden, vilken ni kommer att introduceras i under kursen. För att underlätta inlärningen kommer ni i viss omfattning också att få tillgång till inspelade föreläsningar som introducerar er i de olika ämnesområden som behandlas under kursen. Inom några speciella rättsområden kommer undervisningen dessutom bestå av föreläsningar som ges i sal på campus.
Under Moduler samlar vi information kopplat till resp. rättsområde. Som exempel kan nämnas att ni i modulen Avtalsrätt kommer att hitta den PP-presentation som utgör grunden för föreläsningen i avtalsrätt, instruktioner inför seminariet etc.
Eventuella schemaändringar kommer att annonseras på anslagstavlan, dessutom kommer schemat på vår hemsida att uppdateras. Var uppmärksam då sjukdom eller andra händelser ibland kräver ändringar.
Basgruppsindelningen görs direkt efter kursstart och den finner ni då i modulen Kursintroduktion.
Kursansvarig för årets kurs är Anders Lindqvist och administratör är Vanessa Vincentie. Om du har några frågor är du välkommen att höra av dig till oss.
Våra kontaktuppgifter är:
Anders Lindqvist, anders.lindqvist@umu.se 090-7867669
Vanessa Vincentie, vanessa.vincentie@umu.se, tel: 090-786 50 86.
Återigen, varmt välkomna till kursen hälsar,
Anders Lindqvist och Vanessa Vincentie.
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Beställ ditt UMU-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Tillgång till hela Microsoft Office 365
När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.
Ta hjälp av en studievägledare
Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.
Bibliotekets tjänster
Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.
Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans
Fråga Infocenter om något krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.