"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Juridisk översiktskurs med inriktning mot handel och logistik

Du är antagen till kursen Juridisk översiktskurs med inriktning mot handel och logistik vid Juridiska institutionen. Här hittar du viktig information om vad du behöver göra innan kursstart. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här, så hör av dig till oss via kontaktformuläret längst ned på sidan. Välkommen till kursen, vi ses i höst!

Så här börjar du

  • 1. Andra antagningsbeskedet

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.

    Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Se vilket stöd du kan få och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. För den här kursen ska du själv registrera dig i Ladok innan kursstart. Webbregistreringen öppnar den 24 oktober och funktionen kommer att vara öppen till och med den 1 november.

    För att du ska kunna registrera dig på kursen krävs det att du är antagen till kursen och att du har aktiverat ditt Umu-id. Umeå universitet erbjuder alla studenter ett användarkonto i samband med antagningen och mer information hittar du nedan, under rubriken: "Ny vid Umeå universitet".

    Se en film om hur du registrerar dig. 

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

    Om du blivit antagen som reserv efter att registreringen är stängd måste du kontakta kursens studieadministratör, så att hon kan registrera dig manuellt. Meddela administratör Vanessa Vincentie.

    Kursen startar den 31 oktober kl. 10.00 (lokal Naturvetarhuset NAT D 440) med en kort introduktion på två lektionstimmar. Vi tillämpar akademisk kvart

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Tisdag 31 oktober 2023

    Tid: 10.00

    Plats: NAT D 440

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Välkommen till kursen

    Välkommen till juridisk översiktskurs med inriktning mot handel och logistik samt service management (sammanläggs till en kurs) hösten 2023.

    Kursen startar den 31 oktober kl. 10.00 (lokal Naturvetarhuset NAT D 440) med en kort introduktion på två lektionstimmar. Vi tillämpar akademisk kvart.

    Kursen inleds därefter med ett avsnitt om allmän rättskunskap samt en översikt över de rättskällor som anlitas vid lösningen av juridiska problem. Därefter behandlas en rad regler, problem och frågor inom bland annat rättsområdena avtalsrätt, köprätt, marknadsrätt, fastighetsrätt, associationsrätt, arbetsrätt, obeståndsrätt och EU-rätt mm.

    Kursen berör två större grupper; Handel & logistik resp. Service management. Schemat ger att alla fysiska föreläsningar och seminarier har vi tillsammans.

    I allt väsentligt är undervisningen seminariebaserad. På kurswebben kommer ni att i god tid inför respektive seminarium att finna instruktioner/uppgifter som ni förväntas diskutera/lösa inom de s.k. basgrupper (ca 4-6 studenter/grupp) som ni kommer att bli indelade i. För att lösa seminarieuppgifterna krävs det vanligtvis inte endast att ni har läst kurslitteraturen, utan det fordras att ni använder er av den s.k. juridiska metoden, vilken ni kommer att introduceras i under kursen. För att underlätta inlärningen kommer ni i viss omfattning också att få tillgång till inspelade föreläsningar som introducerar er i de olika ämnesområden som behandlas under kursen. Inom några speciella rättsområden kommer undervisningen dessutom bestå av föreläsningar som ges i sal på campus.  

    Under Moduler samlar vi information kopplat till resp. rättsområde. Som exempel kan nämnas att ni i modulen Avtalsrätt kommer att hitta den PP-presentation som utgör grunden för föreläsningen i avtalsrätt, instruktioner inför seminariet etc. 

    Eventuella schemaändringar kommer att annonseras på anslagstavlan, dessutom kommer schemat på vår hemsida att uppdateras. Var uppmärksam då sjukdom eller andra händelser ibland kräver ändringar.

    Basgruppsindelningen görs direkt efter kursstart och den finner ni då i modulen Kursintroduktion.

    Kursansvarig för årets kurs är Anders Lindqvist och administratör är Vanessa Vincentie. Om du har några frågor är du välkommen att höra av dig till oss.

    Våra kontaktuppgifter är:

    Anders Lindqvist, anders.lindqvist@umu.se 090-7867669

    Vanessa Vincentie, vanessa.vincentie@umu.se, tel: 090-786 50 86. 

    Återigen, varmt välkomna till kursen hälsar,

    Anders Lindqvist och Vanessa Vincentie.

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Se på digitala studiestartsföreläsningar

    Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 22-25 augusti då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Det här får du vet mer om:

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans

    Se datum och tid för varje föreläsning via länken.

     

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)