"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Juridisk översiktskurs med inriktning mot Service Management

Du är antagen till kursen Juridisk översiktskurs vid Juridiska institutionen. Här hittar du viktig information om vad du behöver göra innan kursstart. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här, så hör av dig till oss via kontaktformuläret längst ned på sidan. Välkommen till kursen, vi ses i november!

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. För den här kursen ska du själv registrera dig på Studentwebben innan kursstart. Webbregistreringen öppnar den 26 oktober och funktionen kommer att vara öppen till och med den 3 november.

    För att du ska kunna registrera dig på kursen krävs det att du är antagen till kursen och att du har aktiverat ditt Umu-id. Umeå universitet erbjuder alla studenter ett användarkonto i samband med antagningen och mer information hittar du nedan, under rubriken: "Ny vid Umeå universitet".

    På webbplatsen www.student.umu.se/registrering finns en manual som beskriver hur registreringen går till.

    Kursstart äger rum måndagen den 2 november kl. 09.00 via Zoom. Viktig information om kursen kommer att ges vid det tillfället.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Måndag 2 november 2020

    Tid: 09.00

    Plats: Zoom

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Välkommen till Juridisk översiktskurs!

    Under kursen får du möjlighet att utöka dina kunskaper inom flera av de rättsområden som påverkar både företag, det offentliga och enskilda individer. Nedan följer en del information, främst om kursens upplägg och administration.                                 

    Kursen startar den 2 november kl. 09.00 med en introduktion till kursen. Introduktionen genomförs via följande Zoom-länk.

    Till det första övningstillfället ska du även ha skaffat en lagbok. Det brukar finnas bättre begagnade lagböcker att köpa på Juridiska institutionens studentexpedition.

    Seminarierna, kursens dugga, likväl som den skriftliga tentamen som avslutar kursen är examinerande.

    Med anledning av Covid-19 kommer samtliga föreläsningar att ges på distans i någon form, samtidigt som vi i övrigt också försöker genomföra campus-undervisningen i så små grupper som möjligt. 

    Kurslitteratur
    Kursen ställer stora krav på självstudier av litteraturen. Kurslitteraturen utgörs av:

    Persson, Mats, Giertz, Magdalena, m.fl., Svensk Juridik, 2020.

    Aktuell lagtext. Studenter brukar köpa en lagtextsamling (så kallad lagbok). Här finns flera olika alternativ. Sveriges Rikes Lag, Wolters Kluwer, Sveriges Lag, Studentlitteratur, Svensk Lag, Iustus, eller annan lagtextsamling.

    Lagbok är helt nödvändig och behövs redan från början eftersom vi bl.a. inleder kursen med lagboksövningar. På den här kursen bör du välja den blå eller svarta lagboken eftersom den gröna lagboken inte innehåller många av de bestämmelser som behandlas under kursen. Lagboken bör vara så ny som möjligt och rekommenderas inte vara äldre än två år. OBS! Det är studentens eget ansvar att hålla sig med gällande lagtext.

    Undervisningen – form och upplägg
    Kursen är vad man kallar problembaserad. Det innebär att ni jobbar med juridisk problemlösning vid seminarier och basgruppsarbeten. Seminarierna utgör kursens bas men de kompletteras av föreläsningar via Zoom eller inspelade föreläsningar som ni finner via kurshemsidan i Cambro, powerpoint-bilder med ljudfiler och eventuellt några inledande övningar.

    Seminarierna
    Alla seminarieuppgifter innehåller juridiska problem och frågor. Dessa skall alltid först förberedas i basgrupperna, dvs. mindre arbetsgrupper om 5-6 pers. Basgruppsindelningen görs av kursansvarig efter kursstart.

    Seminarierna innebär att studenterna redovisar och diskuterar uppgifterna och de juridiska problemen i en seminariegrupp om ca 20 personer tillsammans med läraren. Att bolla resonemang och argument i grupper är ett viktigt bidrag till inlärningen.

    Observera att alla seminarier förutsätter att du är väl förberedd och aktivt deltar i diskussioner och förberedande basgruppsarbete. Som förberedelse inför basgruppsarbetet bör du även noga läsa de avsnitt där de aktuella rättsområdena behandlas i kurslitteraturen. Vi rekommenderar även att du innan seminarierna och innan basgruppsträffarna tar del av de inspelade föreläsningar som berör rättsområdet i fråga. Som exempel kan nämnas att vi rekommenderar era att titta på föreläsningen i köprätt och läser de avsnitt i kurslitteraturen som rör köprätten innan ni tillsammans i respektive basgrupp arbetar med själva seminariematerialet. På så sätt får du ut mer av seminariet och skapar en god rutin för dina studier.

    Alla seminarier är obligatoriska vilket innebär att ett aktivt närvarande krävs samt att komplettering måste göras om ett seminarium av någon anledning missas.

    Kurskrav och examination
    En skriftlig tentamen avslutar kursen. Tentamen innehåller vanligtvis fyra– sex frågor á 8–12 poäng, oftast problemorienterade, som ska lösas inom max sex timmar. För godkänt resultat krävs 50 % och för betyget väl godkänd krävs 75 %. Om du uteblir eller blir underkänd vid det första tentamenstillfället kan ett nytt försök göras vid omtentamen. Mer information om tentamen, vilka hjälpmedel som är tillåtna m.m., kommer du att få under kursens gång.

    Än en gång – varmt välkommen till kursen!

    Tobias Indén, kursansvarig.

     

    Kursansvarig: Tobias Indén, 090-786 77 12, tobias.inden@umu.se

    Kursadministratör: Vanessa Vincentie, 090-786 50 86, vanessa.vincentie@umu.se 

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)